Detta är rent fiktivt och jag frågar bara för jag e nyfiken.
Säg att man ska bygga men man hittar inga gränsstolpar, vad gör man då? Utstakning av kommunen eller?
 
Lantmäteriförrättning...
 
Måste det alltså gå så långt då? Vem åker på att betala den?
 
Kostnaden fördelas mellan grannarna. Det finns några trådar här om det.
 
Rågrannarna. Sannolikt med största delen för den som vill ha förrättningen gjord.
 
Kommunen kan säkerligen komma ut och sätta ut träpinnar - i min kommun gör vi det för ca 1000 spänn i timman.... markeringarna har ingen rättsverkan men hamnar på rätt ställe....
 
Ja oftast räcker det väl med gränsvisning, har för mig att flera fått det gjort för 3 - 7000 enl. olika trådar här. Kostnaden för det tror jag hamnar på beställaren.

Om det gäller en äldre avstyckad tomt så kan gränserna vara osäkra. Då gör lantmäteriet en utredning och gränsbestämmning, verkar kosta 20 - 50 000, kan troligen vara ännu dyrare i enstaka fall. Den kostnaden fördelas mellan de fastigheter som får sin gräns bestämd.
 
Ska du bygga så nära gränsen att du måste veta exakt var den går? Ofta så har man väl hygglig koll på hur gränserna går.
 
Det är kanske viktigt för att få bygglovet att gälla där man vill ställa huset. På bygglovet ritas ju huset in i förhållande till gränsen. Om då gränsen ex. går 5m mer åt väster än man tror så kommer ju huset att sättas ut 5m längre åt väster än man trodde när det ritades.

Och det kan göra att man missar ngn. utsikt, eller hamnar rakt in i den där bergknallen man ville undvika.
 
Fortfarande rent fiktivt. Kan jag som beställare beställa en riktig gränsbestämning och ta hela kostnaden för att inte börja med att stöta sig med omgivande grannar? Hoppas jag inte dra tråden för mycket O/T med detta.
 
Hemmakatten
Ja, när du beställer tjänsten hos Lantmäteriet så anger du att du svarar för hela kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.