kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Menar du att det går ner till noll , är det så , prova då att om det går att stänga av någonstans
tex. till övervåningen och vänta någon dag , sedan stänga mot golvvärmen , gör du så finns en chans att ringa in var det kan läcka
Vilken Värmekälla har du
Men är det meningen i ett sådangr system att trycket ska sjunka så mkt som 1 bar eller en halv, kan ju förstå den med tempskillnanden som du sa men inte att det ska sjunka så mkt..
 
L
Hur gammal är VP , det är så att du ska ta lite skithuspapper och torka lite lätt på alla kopplingar du kan komma åt , den ska inte vara i gång , minsta lill droppe kommer det att synas på det , kolla även på infästningen som är för el-patronen , detta för att eliminera bort ev . felställen , du sa mellanvåning , hur många meter
är det mellan manometern och högsta elementet ,
 
L
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men är det meningen i ett sådangr system att trycket ska sjunka så mkt som 1 bar eller en halv, kan ju förstå den med tempskillnanden som du sa men inte att det ska sjunka så mkt..
Kan göra det mellan sommar , vinter
 
Du har en läcka någonstans det gäller bara att sektionera och komma fram till i vilken del. Kan du stänga av delar för sig blir det lättare och som sagt kolla överallt där det är synligt också.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Kan göra det mellan sommar , vinter
L Liteavvarje skrev:
Hur gammal är VP , det är så att du ska ta lite skithuspapper och torka lite lätt på alla kopplingar du kan komma åt , den ska inte vara i gång , minsta lill droppe kommer det att synas på det , kolla även på infästningen som är för el-patronen , detta för att eliminera bort ev . felställen , du sa mellanvåning , hur många meter
är det mellan manometern och högsta elementet ,
Ja asså du har rätt kan ju redan se nu att det läcker vatten lite här o var bland kopplingarna..så tror ej det är i slingorna..så du har nog rätt, ja ca 6-7 meter , det läcker vid den vattensäkringen som sitter brevid luftningen,, tror det kan vara där oroblemet är om det nu ska vara snustorrt över alla kopplingar..
 
L
Härligt att höra , det värmer , hos mig men kanske inte hos dig , men ändå
NU börjar det likna något , såg på säkerhetsventilen lite skit där , läcker nog lite BYTE
hur är det med kärlet ser lite rost där strax under kopplet , är det en läcka ?
du kan dra lite på kopplingar och hoppas att det blir tät , är VP kopplad med slangar 2 st
kolla där och i utedelen med , får du ordning på det där så tror jag du är hemma som man säger , när du gott igenom allt så kan du fylla upp till 0,8 bar , då räcker det upp till nock
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Härligt att höra , det värmer , hos mig men kanske inte hos dig , men ändå
NU börjar det likna något , såg på säkerhetsventilen lite skit där , läcker nog lite BYTE
hur är det med kärlet ser lite rost där strax under kopplet , är det en läcka ?
du kan dra lite på kopplingar och hoppas att det blir tät , är VP kopplad med slangar 2 st
kolla där och i utedelen med , får du ordning på det där så tror jag du är hemma som man säger , när du gott igenom allt så kan du fylla upp till 0,8 bar , då räcker det upp till nock
Aa precis, det låter vettigt,
Ja läcker ganska mkt från säkerhetsventilen, fattar ej varför, kanske måste jag byta den.. går den att byta utan att behöva, tömma vatten mån tro?! Ja det är rost du ser.. men det kärlet verkade vara tätt..kör med rör hela vägen in så ej slangar men törs kollas.. men säkerhetsv. Läcker ganska mkt.. vilket är konstigt..har du golvvärme?!
 
L
Den bör nog bytas ser ut som 20 ventil 1,5 bar , det brukar vara svårt att få dom täta ,
stäng alla ventiler du har , öppna säken och släpp till noll , den är gängad , ta bort den ,
kan komma lite vatten men inte mycket , sätt dit den nya , gärna med lite lin på , ibland finns det en packningsring på gängan , höj trycket till 0,8 bar , och se om det läcker i kopplingar
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Den bör nog bytas ser ut som 20 ventil 1,5 bar , det brukar vara svårt att få dom täta ,
stäng alla ventiler du har , öppna säken och släpp till noll , den är gängad , ta bort den ,
kan komma lite vatten men inte mycket , sätt dit den nya , gärna med lite lin på , ibland finns det en packningsring på gängan , höj trycket till 0,8 bar , och se om det läcker i kopplingar
Vad ska kag ha för ventil istället tkr du?!
 
L
Det ska vara en säkerhetsventil 1,5 bar , tycker det ser ut som en storlek 20 , det står lite texter på ventilen skriv upp allt , om du har ett skjutmått som är det bästa , kan du gänga ur ventilen lite så gängorna kommer fram och mäta över där . har kollat var det finns , blir till en röris
 
kristofer12345
Mitt
L Liteavvarje skrev:
Det ska vara en säkerhetsventil 1,5 bar , tycker det ser ut som en storlek 20 , det står lite texter på ventilen skriv upp allt , om du har ett skjutmått som är det bästa , kan du gänga ur ventilen lite så gängorna kommer fram och mäta över där . har kollat var det finns , blir till en röris
Tjena igen,

Ser nu att mitt tryck stannar på 0,7 , vilket ska räcka upp til anadra våning, jag undrar om man fyller på för mkt vatten o detta i sin tur kanske pressar ut o gör så att det sjunker.. till vad pumprn egentligen behöver.. kan det vara nått..
 
L
Kan aldrig gå ur systemet så länge det inte stiger över 1,5 bar , det som kan hända till vintern är stigande temp på vattnet , gör så det utvidgar sig och går över 1,5 bar , släpper ut kanske 3 cl
och stabbar sig
Som säken ser ut byt den , den verkar inte frisk
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Kan aldrig gå ur systemet så länge det inte stiger över 1,5 bar , det som kan hända till vintern är stigande temp på vattnet , gör så det utvidgar sig och går över 1,5 bar , släpper ut kanske 3 cl
och stabbar sig
Som säken ser ut byt den , den verkar inte frisk
Säkerhetsventilen menar du?
 
L
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Säkerhetsventilen menar du?
Ja
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Ja
Men om den stnnar på o,7 nu vad betyder det i princip?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.