Nu har vi hittat den där perfekta tomten, som så klart är bra mkt dyrare än vi tänkt oss från början...

Utöver inköp av tomt och VA anslutning (där jag vet exakta summor), så har jag grovräknat på kostnader för att göra iordning tomten samt bygga garage. Då har vi ca 2.5 miljoner kvar att lägga på huset.
Jag är alltså intresserad av vad ni har byggt de senaste åren för runt den summan: Dvs ett färdigt hus med grund, inklusive omkostnader kring bygget såsom bygglov, byggel, räntekostnader etc men exklusive tomt, anslutningar osv.
Skriv också gärna om ni har gjort något arbete själva och hur mkt ni beräknat att ni sparat in på detta.
Vi ska börja boka in möten med hustillverkare de kommande veckorna, och skulle behöva få ett bättre hum om hur verkligheten ser ut...
 
Betydligt högre summa för oss, men bidrar ändå med den.
Byggt i år, Eksjöhus Trend (sadeltak), kostnad med alla tillval och alla kostnader exklusive tomt, VA, elanslutning, fiberanslutning, altan och finplanering av trädgård:
ca 3,4 miljoner, budgeterade för 150kkr extra på markarbetet(sprängningar och extra grus för grunden) men det blev totalt 200kkr för tillkommande markarbeten inkl grovplanering med befintliga massor.
Det enda vi gör själva är måla huset utvändigt, spar väl troligen runt 60-70kkr minst på det och bygga altan(65kvm) kostnad mellan 20-25kkr för materialet, vet ej vad en snickare skulle ta för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.