kristofer12345
tjeeena

Har vattenburen golvvärme. Men mitt tryck sjunker sakta men säkert efter någon vecka eller så o ännu snabbare om pumpen är igång.. killarna på firman säger detta är normalt att jag ska fylla på med vatten i systemet men dka det verklgen vara så,, menar om jag går på semester i en månad är ju systemet nästan tomt,,bifogar bild här,,fyllde till 1,2 den 2 aug idag den 7 är den på 0,8 , kommer ej röra den för att se hur länge den klarar, saken är den att ju lägre den sunker ju sämre värme får jag längre bort i huset eller som på ovanvåningen,, då pumpen är igång, blir ej lika stort flöde.. vad har ni för funderingar ni som kan!!
 
  • Manometer på vattenburet golvvärmesystem visar tryckfall från 1,2 till 0,8 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
På exsp-kärlet sitter en luftnippel lika bilventil , kanske ett plastlock över , tryck lite lätt där på lilla piggen , kommer det vatten så har blåsan gått , nytt kärl ett måste ,
annars , på sommaren så kallnar värmesystemet ner och trycket avtar , normalt , det kommer att stiga med ökande temp på värmesystemet , fyll inte på , avvakta och se vad som händer
du har 0,8 bar det är detsamma som en vattenpelare på 8 meter
Kärlet ser lite gammalt , är lite rost under samlingsröret , det läcker inte där ??
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
På exsp-kärlet sitter en luftnippel lika bilventil , kanske ett plastlock över , tryck lite lätt där på lilla piggen , kommer det vatten så har blåsan gått , nytt kärl ett måste ,
annars , på sommaren så kallnar värmesystemet ner och trycket avtar , normalt , det kommer att stiga med ökande temp på värmesystemet , fyll inte på , avvakta och se vad som händer
du har 0,8 bar det är detsamma som en vattenpelare på 8 meter
Kärlet ser lite gammalt , är lite rost under samlingsröret , det läcker inte där ??
Hejsan

Vilken är piggen du menar?! Den här?...
 
kristofer12345
Denna...
 
  • Hand pekar på en värmesystemets avstängningsventil mot en grå betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det där är en avluftare. I botten på det gråa kärlet borde det sitta en luftnippel.
 
kristofer12345
useless useless skrev:
Nej, det där är en avluftare. I botten på det gråa kärlet borde det sitta en luftnippel.
Tjena, har du nån bild på ett Sådant!? Tacka!
 
L
Innom den blå linjen så ser den ut ventilen , och den röda pilen är den lilla pigg , som kan tryckas på , bara luft och inget vatten , samt titta på mätaren , den får inte dyka rakt ner i tryck
 
  • Närbild av en ventil med en blå ring markerad runt en del och en röd pil som pekar på en liten pigg.
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Innom den blå linjen så ser den ut ventilen , och den röda pilen är den lilla pigg , som kan tryckas på , bara luft och inget vatten , samt titta på mätaren , den får inte dyka rakt ner i tryck
Antar du menar under detta lock? Frågan är bara hur jag får av det?!
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Innom den blå linjen så ser den ut ventilen , och den röda pilen är den lilla pigg , som kan tryckas på , bara luft och inget vatten , samt titta på mätaren , den får inte dyka rakt ner i tryck
 
  • Expansionskärl för VVS installerat på en vägg med kopparledningar, visat av en hand som pekar på det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på tryckexpansionskärl märkt AIRFIX A ovanför kopparledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Under den plattan kan vara gängad på ventilen eller en kniv under kanten och bryta
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Under den plattan kan vara gängad på ventilen eller en kniv under kanten och bryta
Ok fick av det , o gjorde enligt instruktioner, inget vatten bara luft, plus att mätaren stanna på sin plats, den gick ej ner..hm kan vara som du säger pumpen går ej tempen sjunker.. möjligtvis..tycker ändå att det är konstigt då man måste fylla på typ varje 2 vecka för går den ner på o, 5 tex räcker det knappt upp till andra våning o få blir det dålig värme..
 
L
0,5 bar är 5 meter upp i himlen , om du räknar från manometern upp till översta elementet
om det inte sjunker mer än till 0,5 bar , så utan att skrämma upp dig , kan en läcka finnas på just den höjden , vattnet går ur precis till det stället och när pumpen går så finns ett statiskt tryck mot den ev . läcka och trycket sjunker mera , pumpen trycker ut vattnet
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
0,5 bar är 5 meter upp i himlen , om du räknar från manometern upp till översta elementet
om det inte sjunker mer än till 0,5 bar , så utan att skrämma upp dig , kan en läcka finnas på just den höjden , vattnet går ur precis till det stället och när pumpen går så finns ett statiskt tryck mot den ev . läcka och trycket sjunker mera , pumpen trycker ut vattnet
Ah förstår dig, men fyller jag på tex, så stannar trycket där ett tag nån dag eller 2 även om den går eller ej, sen över en längre tid (vet ej riktigt men ska mäta nu som sagt hur länge från den 2) hur mkt den sjunker men jag tror mer om jag låter den va att den sjunker hela vägen ner faktist.. under en viss period.. så vad kan det då vara, för hade den stannat vid ett visst antal så hade din tez kunnat vara sann!.. så japp vad tror du
 
L
Menar du att det går ner till noll , är det så , prova då att om det går att stänga av någonstans
tex. till övervåningen och vänta någon dag , sedan stänga mot golvvärmen , gör du så finns en chans att ringa in var det kan läcka
Vilken Värmekälla har du
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Menar du att det går ner till noll , är det så , prova då att om det går att stänga av någonstans
tex. till övervåningen och vänta någon dag , sedan stänga mot golvvärmen , gör du så finns en chans att ringa in var det kan läcka
Vilken Värmekälla har du
Aha, aa jag kan stänga av ovanvåningen ja,, ja jag har alltid fyllt på rätt tidigt, men ska låta den vara nu o se om den går ner till 0 .. men jag kan stänga av ovanvåningen, vänta en dag o se men mina kopparrör går upp till andra våningen likaså första vån så, jag kan nog identifiera rätt snabbt vart läckan är om jag bar stänga av resp. Vån o väntar.. jag har värmepump luftt/vatten..hurså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.