Hej!

Är detta en tomtpinne, eller hur ser en sådan ut?
Finns det olika modeller?

Tomten, eller i alla fall huset är från 47.
 
  • Rostig metallpinne som kan vara en gammal tomtpinne, vid en grusväg med grönska och brevlådor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig metallstolpe i förgrunden med suddig bakgrund på landsväg och betande hästar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

L
Eftersom det är en hatt på , så är det någon form av märke
Kan vara tomtpinne som du säger ,men tror inte det , 1942 så sattes det ibland ett järnrör ca 30 cm över mark som markering i hörn och på någon vinkel på gränsen , det fanns även stenrösen utmed gränserna dom är svåra att hitta i dag
Ta kontakt med lantmäteriet och uppge fastighetsbeteckning , det går även att googla på fastigheten och se tomtmarkering , den är inte 100%
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Det är definitivt inte ett tomtrör. Dom skall vara korta så att man kan ställa en teodolit över röret. Som det ser ut på bilden är det bara ett rör som håller upp brevlådorna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det syns dåligt på bilden, men röret är separat från brevlådeplanket.

Tack för svaren!
 
Det enda stället jag sett dessa rör på är för att markera vägtrummor under vägen.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Så där brukar dykrör för mätning av grundvattennivå se ut. Vattensjuk mark?
 
Intressanta svar!

Skulle nog inte kalla det vattensjukt, i alla fall inte längre. Min tomt börjar i nivå med pinnen och lutar nog 4m neråt från dess nivå, men jag tycker inte det är speciellt blött där.
 
I stugan från -44 så är våra rör i markhöjd. Eller möjligen ngt under. Står ett i varje hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.