J Joh_81 skrev:
Vad är det för stil på huset? Gammalt? Nyare? Rött trähus med vita knutar?

Ska ni ändå ta ner väggen och göra köket så pass stort så skulle iaf jag gått hela vägen och fått till ett riktigt stort och trevligt kök. (OM det går att bli av med skorstenen):
[bild]

Ett lite mindre alternativ:
[bild]
Det är ett tegelhus från 1960. I princip inget har ändrats sedan det byggdes och vi vill så klart gärna hålla det i stil med huset!
Jag gillar första alternativet bäst, men det är ju som sagt beroende av att man gör sig av med murstocken, det är något vi får tänka på.
Sista förslaget är också bra, men det blir ju ett lite större ingrepp med dörren ut till trädgården.
Men vad kul med många bra förslag! :D Känner mig inspirerad att tänka lite mer "utanför lådan" nu!
 
Ja, första alternativet är ju hur jag hade gjort själv om det är möjligt. Jag gillar när köksbordet står just i köket, och inte i ett separat "matrum". Det är ändå alltid i köket alla hamnar oavsett om det är vardag eller fest.

Utgång till uteplats direkt från köket är väldigt viktigt för mig.
 
J Joh_81 skrev:
Ja, första alternativet är ju hur jag hade gjort själv om det är möjligt. Jag gillar när köksbordet står just i köket, och inte i ett separat "matrum". Det är ändå alltid i köket alla hamnar oavsett om det är vardag eller fest.

Utgång till uteplats direkt från köket är väldigt viktigt för mig.
Ja, det är därför vi öppnar upp mellan rummen, vi vill ha ett kök där man kan sitta vid matbordet och prata med kocken. Känns dock tveksamt om vi tar bort murstocken, även om det hade förbättrat köket vet vi inte om vi tycker att det blir tillräckligt stor skillnad för att vara värt det.
Utgången är viktig för oss med. Blir ju värdelöst att sitta ute och äta om man ska gå runt hela huset med grejer. En sak jag glömt nämna är dock att källartrappan går längs med köksväggen och under fönstren i sovrummet. Ska man sätta en dörr blir det därför längst till vänster. Vi måste även bygga över trappen på något sätt om vi vill ha fönster till golv i matsalsdelen. Gjorde en snabb photoshop-skiss för ett tag sedan.
Ett enplanshus med tegelfasad, terrass och en murstock, omgivet av en trädgård med grönsaksland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu lutar det åt att sätta kyl och frys där det tidigare var garderober och ta bort halvön. Då får vi 80 cm mellan vask och häll samt t.v. om hällen. Vi får även en bredare bänk på murstock-sidan (2x60 bänkskåp) och ett städskåp bredvid ugnen.
3D-modell av ett kök med svarta skåp, träbänkskivor och placering av vitvaror och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om någon är kvar här men slänger upp en bubblare.
Försäljningen av lägenheten gick bra och vips funderade vi på det lite mer kostsamma (men som kanske också ger mer?) alternativet att flytta köket helt.

För:
- Vi får ett sovrum mer
- Vi får mer yta i köket
- Det blir ett stort och fint rum med ljus från tre väderstreck
- Vi slipper förhålla oss till murstocken
(- Vi har kök medan vi renoverar, inte på något sätt avgörande, men så klart skönt ;))

Mot:
- En bärande vägg måste tas ner
- Där öppningen till trädgården är finns idag inget fönster (fel på originalplanritningen – fönstret är på gaveln)
- Fläkten och vattenrören hamnar i fel ände av huset, vilket innebär rör genom gillestugan och att vi måste lösa fläkten genom vinden/ut på gaveln.
- Vi får kanske mecka lite med att få ihop golven (fiskben i båda rummen vi i så fall slår ihop som vi så klart vill behålla)
- Vardagsrumsdelen blir liten och man måste gå igenom den för att komma till köket (dock kommer vi att ha vardagsrum i källaren så detta vardagsrummet blir i så fall mer ett socialt rum där man kan hänga och snacka)

Vi kommer ju inte ta detta beslut nu utan får väl testa lite möbleringar när vi får huset om fyra veckor. Ställa soffan närmst dörren i vardagsrummet och se hur mycket vi stör oss på det.

Men tar gärna emot åsikter så länge! :)

Planlösning:
Planritning av bottenplan i ett hus med kök, vardagsrum och två sovrum, där en ombyggnation övervägs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Övre vänstra hörnet är söder och norr är längst ner till höger)

Den nuvarande planlösningen:
Planritning av ett bottenplan med vardagsrum, kök, hall och två sovrum. Märkt med potentiella förändringar för husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och från IKEAs köksplanerare:
3D-modell av en tänkt köksomplanering med köksö, möbler och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slängde in några möbler från planeraren, kommer säkert se helt annorlunda ut.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
Helt klart ett mycket trevligt alternativ :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Inte alls dumt. Det är ibland bättre att ta rejäla tag. Dessutom kan ni ju använda det gamla köket medan ni bygger det nya.

Kanon att ha dörren så direkt vid köksbänken, och ger ljus från olika håll.
Jag hade nog försökt få 120 cm bänkyta mellan ho och häll, och fått plats med två hoar i ett 80-skåp. Tycker nog inte det är nödvändigt med så mycket mer yta uppe i hörnet till höger om hon än ett 60-skåp/diskmaskin + passbit
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det ser fint ut, men blir inte vardagsrummet i minsta laget? Får ni plats med de möbler och prylar ni vill ha?
 
J Joh_81 skrev:
Inte alls dumt. Det är ibland bättre att ta rejäla tag. Dessutom kan ni ju använda det gamla köket medan ni bygger det nya.

Kanon att ha dörren så direkt vid köksbänken, och ger ljus från olika håll.
Jag hade nog försökt få 120 cm bänkyta mellan ho och häll, och fått plats med två hoar i ett 80-skåp. Tycker nog inte det är nödvändigt med så mycket mer yta uppe i hörnet till höger om hon än ett 60-skåp/diskmaskin + passbit
Ja, jag satte det så för att få diskhon mitt under fönstret men även irl-tyckarna tycker att det är bättre att sätta diskhon mot diskmaskinen och då 120 till hällen. Diskhon är i ett 80-skåp, men vi föredrar båda en stor diskho. Det står sällan disk framme hos oss.
T TowaTei skrev:
Det ser fint ut, men blir inte vardagsrummet i minsta laget? Får ni plats med de möbler och prylar ni vill ha?
Jo, vardagsrummet blir väldigt litet, men som jag skrev kommer vi att göra vardagsrum i källaren där vi kommer att ha tv och sånt. Har normal takhöjd och stora fina rum där, så hela källaren kommer att bli inredd. Men vi tänker att vi ska möblera upp vardagsrummet på bottenplan och känna på det innan vi bestämmer oss slutgiltigt.
Källaren:
Planritning av en källarvåning med gillestuga, diverse rum, hall, pannrum, tvättrum och teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritningen stämmer inte helt, men rummet som kallas diverse kommer att bli vardagsrum, och den där lilla väggen försvinner, så vi kommer att ha ett rymligt rum där. Kanske gör vi en hall vid utgången till trädgården som tar lite av rummet. Pannrummet/toaletten är större än på ritningen (tvättstugan är smalare) så där får vi plats med dubbelhandfat och dusch. Gillestugan blir vårt sovrum.
 
En helt annan idé:
Om man sätter dörren/öppningen mellan hall och vardagsrum närmare ytterdörren (ca 80 cm från ytterväggen, kyl/frys i det hörnet bredvid fönstret) skulle det gå att ha ett L-kök i det hörnet istället? Rördragningarna blir då huvudsakligen i källarens hall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Zånas Zånas skrev:
men som jag skrev kommer vi att göra vardagsrum i källaren där vi kommer att ha tv och sånt. Har normal takhöjd och stora fina rum där, så hela källaren kommer att bli inredd.
Jajustja! Förlåt, det hade jag glömt bort :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
En helt annan idé:
Om man sätter dörren/öppningen mellan hall och vardagsrum närmare ytterdörren (ca 80 cm från ytterväggen, kyl/frys i det hörnet bredvid fönstret) skulle det gå att ha ett L-kök i det hörnet istället? Rördragningarna blir då huvudsakligen i källarens hall.
Eller flytta dörren åt andra hållet och ha hela L:et inklusive högskåp mot hall/yttervägg. Kräver nog att städskåpet flyttar ut i hallen, men det verkar det ju finnas gott om plats för.

Antar att ni oavsett har stammar i matkällaren för det VA som kommer från toaletten uppe, så anslutning borde som Anna är inne på vara relativt enkelt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En helt annan idé:
Om man sätter dörren/öppningen mellan hall och vardagsrum närmare ytterdörren (ca 80 cm från ytterväggen, kyl/frys i det hörnet bredvid fönstret) skulle det gå att ha ett L-kök i det hörnet istället? Rördragningarna blir då huvudsakligen i källarens hall.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller flytta dörren åt andra hållet och ha hela L:et inklusive högskåp mot hall/yttervägg. Kräver nog att städskåpet flyttar ut i hallen, men det verkar det ju finnas gott om plats för.

Antar att ni oavsett har stammar i matkällaren för det VA som kommer från toaletten uppe, så anslutning borde som Anna är inne på vara relativt enkelt.
Problemet med de lösningarna är ju fönstren som begränsar ytan lite. Annars började vi också skissa i den änden egentligen. Det är väl egentligen en fråga om vad man bestämmer sig för att prioritera, vardagsrummet eller köket. För oss lutar det åt köket, gillar att där är gott om plats och att man kan gå direkt ut på baksidan från köket. Men ska rita på det och se hur det skulle bli! :)

Just nu kommer vattnet i kök och badrum ur ytterväggarna så vi vet inte riktigt hur rören går där bakom, men vi kommer oavsett dra nya genom golvet då de gamla ju är från 1960, så det kommer att gå rör i matkällaren ja!
 
Har nu testat att rita upp L-varianten men det blir tyvärr lite ont om bänkyta. Det blir ingen bra yta för kaffebryggare/vattenkokare/brödrost/radio etc. Om man inte drar ut bänken framför fönstret men det blir ju inte så snyggt tyvärr. Och vardagsrummet blir fortfarande ganska litet. Det blir ju ett trevligare rum (istället för genomfart till köket), men man får ju inte plats med fler människor direkt.
Ritning av ett kombinerat vardagsrum och kök med L-format kök och begränsad bänkyta, möblerat med soffa, bord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av ett L-format kök och vardagsrumsplan, med soffa, bord och köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollade på bilderna från mäklaren och utrymmet känns inte riktigt så trångt på bilderna som i IKEA-verktyget. Man kan ju få in en soffa och ett soffbord utan att man snubblar över bordet på väg in i köket.
Vardagsrum med möbler, prydnadsföremål och dörr till annat rum, ger rymligt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vi får väl testa i verkligheten snart så att vi kan bestämma oss sen :)
 
BirgitS
Zånas Zånas skrev:
Man kan ju få in en soffa och ett soffbord utan att man snubblar över bordet på väg in i köket.
Det där är en soffa vars ryggstöd nästan inte tar någon plats medan en modern soffa är närmare en meter djup eftersom det är ett tjockt lutande ryggstöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.