Det spelar ingen roll om den går in i panelen eller inte. Du kommer att få skador av smältande snö, vatten som stänker upp osv. Normalt så drar man upp plåt en bit på eller inne i väggen på alla ytor som gränsar mot ett plan. Tror jag, men du måste låta någon som kan det här titta på konstruktionen. Och byggaren är ju uppenbart inte den som kan bidra med kunskaper här.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på hur takstolarna och pelarna löstes i den andra tråden, kan du inte uppdatera där?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Hade det varit jag hade jag sparkat ut dem med huvudet före. Hållit inne slutbetalning. Tagit offert från seriös firma på vad det kostar att åtgärda det som är felaktigt. Skrivit avtal med gamla firman att de tar den kostnaden innan något arbete/reparation påbörjas. Vägrar de ta in besiktningsman som styrker felaktigheterna. Vägrar de då så gäller ARN.

Beträffande lösning av problemet så tycker jag att den enda seriösa lösningen är att riva bort allt deras påhitt med kanalplast mm. Lägg sedan svetsad papp som är uppvikt ca 20-30 cm på befintlig vägg (för att klara snösmältningen). Dvs ni måste lossa panelen på huset och sedan slå tillbaka den igen. Avsluta panelen ca 15 cm ovan trallgolvet. Ni kommer alltså få en bit synlig svetsad papp mellan balkong och vägg. Svetsad papp tål otroligt mycket och kan i princip användas för att göra en bassäng. Har du eller din så kallade snickare inte svetsat papp innan skall ni inte försöka er på det utan låt ett proffs sköta det.
Självfallet en hängränna och leda bort till ett stuprör på befintliga taket på huset för att minska fuktbelastningen mot balkongen. Balkongen skall enbart ta hand om det vatten som regnar på den, inget mer.. Som någon skrev tidigare är balkonger i princip alltid en riskkonstruktion..

Lycka till. Ser fram emot att höra hur det gick.
 
  • Gilla
jocke_mejsel och 2 till
  • Laddar…
Se det så här istället, bygg ett tak först. Sen gör ni en trallkonstruktion som ni kan gå på som vilar på taket.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
B brumbjorn skrev:
Plåt över och trall på plåten. Veck i plåten så vattnet rinner åt rätt håll.
Ok, tack..ungefär som mitt förlag några inlägg upp... kankse kan funka då... och ska genast försöka hitta en riktig plåtslagare.
 
Jag hade ringt till närmsta firma som besitter en Byggingenjör som fått kolla på det.
Kompisen byggde en gigantisk altan med källare under, där la dem både kärpapp och bandad plåt under trallen, och så ett jävulskt bjälklag under det för 300mm isolering.

Lycka till
 
intressant, vigjorde en liknande tillbyggnad och då la vi rostfritt under hela altanen med ordentligt fall och väl uppvikt plåt på husväggnen. tror inte det finns några genvägsr, plåten var inte gratis men det fungerar bra.
 
K
Varför väljer man att ha fallet i den riktningen? Jag hade hellre sett att fallet var åt samma håll som kupans tak och sedan en stupränna på det. Givetvis ska vattnet både från taket och kupans tak ha egen takavvattning. Att leda ut allt vatten från kupan och vinkelränna på balkongen är att göra en riskkonstruktion ännu mer riskabel
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
V varga skrev:
Jo det är sant, det kan man undra, men balkongen ingick från början och vi hade ju skrivit avtal och kontrakt med denna byggfirma på hela jobbet. Dessutom har de gjort om och åtgärdat de andra katastroferna - plintar och takstolar - enligt våra krav som vi kunnat ställa med hjälp av kloka råd i den förra tråden, så det var "bara" balkongen kvar att göra, det var väl förstås naivt att tänka att "hur svårt ska det vara att bygga en liten balkong"!
Men det inte heller så lätt att bryta ett kontrakt - vi vill inte ha någon process med byggfirman, bara bli färdiga. På grund av alla fel och omgörningar så är bygget nu 3 veckor försenat.


Ett avtal går båda håll. De har gjort ett "avtalsbrott" redan från början med att påstå de är snickare och sedan bygga utan kunskap vilket det bevisligen har gjort, -ni kan lugnt säga upp avtalet. De skulle aldrig komma långt i rätten.

En stämnings ansökan och ett krav skickat direkt till kronofogden för alla utlägg ni haft med de, -då får de bestrida ärendet och det är då ni tar det till rätten. Samt skicka in en konkurs ansökan på grund av att de driver företag utan likviditet i bolaget eftersom de inte har medel att betala dina fakturor. Samt att de utför arbete utan tillhörighet.
 
K
D Dr.Per skrev:
Ett avtal går båda håll. De har gjort ett "avtalsbrott" redan från början med att påstå de är snickare och sedan bygga utan kunskap (...) Samt att de utför arbete utan tillhörighet.
Snickare är inte någon skyddad titel så det kan man inte hävda något kring. Vad var det för behörighetskrävande arbete de utfört?
 
Det finns ingen chans att den här konstruktionen ska hålla. För tak som övergår till annat tak ska det finnas plåt övergång så att inget vatten kan bläsa in vid skarven.
Vatten skadan antingen beror på vatten läckage vid plastskivan eller att det blåser in vatten genom luftspalten.
Förslaget är att fortsätta taket med samma lutning under balkongen och sen bygga balkong över taket.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag är lite nyfiken på hur takstolarna och pelarna löstes i den andra tråden, kan du inte uppdatera där?
har lagt in lite info om detta i den gamla tråden.
 
L Lars48 skrev:
Det finns ingen chans att den här konstruktionen ska hålla. För tak som övergår till annat tak ska det finnas plåt övergång så att inget vatten kan bläsa in vid skarven.
Vatten skadan antingen beror på vatten läckage vid plastskivan eller att det blåser in vatten genom luftspalten.
Förslaget är att fortsätta taket med samma lutning under balkongen och sen bygga balkong över taket.
Ja, mycket riktigt, vatten rann "baklänges" i spåren på plasten och ner i väggen.

Om jag förstår dig rätt slulle de aldrig ha öppnat upp i taket jäms med kupaväggen, utan låtit takfoten vara kvar ända in till kupväggen, och sedan byggt balkongen ovanpå taket? Men då hade balkonggolvet kommit ca 40 cm upp på skjutfönstret.
Den nya Attefallstillbyggnaden är en påbyggnad utåt från en befintlig kupa (i vilken vi har ett badrum och en bastu). Utgången till nya kupdelen har gjorts genom att man bytte ut fönstret i bastun mot en dörr.
Höjden på golvet i den nya kuputbyggnaden var därför redan bestämd av golvnivån i den befitliga kupan. Kanske jag borde ha förklarat tidigare, sorry...
 
H hempularen skrev:
Det är svårt att se på bilderna hur det bäst skall åtgärdas.

Men jag fattar inte riktigt hur det här gått till. I den tidigare tråden om ditt bygge så har det ju framgått att din byggare är lyckligt befriad från det mest i kunskapsväg, både om byggteknik och allmänt sunt förnuft. Men då var balkongen inte byggd. Hur kan han nu ha fått fortsätta med en ny katastrof?
Ja jag ställer samma fråga. Det kan inte bara vara "måste bli klart" till varje pris.

Jag skulle aldrig fortsätta med en hantverkare som gör ett dåligt jobb även om det lagas och lappas. Då väntar jag hellre och får en hantverkare som vet vad denne håller på med.

För hälsans skull.
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
Hemmapularen är dessutom inne på rätt spår. Detta är en "riskkonstruktion". Då skulle jag låta någon som kan detta med konstruktion titta på det.

Att du och "byggaren" gissar er fram kommer bara leda till en dålig lösning mest troligt.

Sen är små balkonger som dessa extremt sällan använda. Så jag skulle hellre rekommendera er att bygga bort denna risk istället för att försöka lösa den på en massa sätt som riskerar att bli bra.
Speciellt med din och byggarens bristande kompetens.

Behöver dessutom fråga igen. Varför fortsätter du att jobba med denna okunniga byggare? Kan det vara så att du bor i Sthlm och det är svårt att hitta byggare och ännu svårare att hitta någon som vill bygga detta riskfyllda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.