Blir spännande att följa din tråd. Har själv ett sutteränghus från 71 men med fjällpanel. Vårt är inte renoverat sen ja...aldrig känns det som. 2 badrum och kök och tvättstuga med original avlopp och ytskick av plastmatta och våtrumstapet.
 
Hej, har du renoverat fasaden? Finnsnågra efterbilder?

Norlen Norlen skrev:
Under hösten 2014 köpte jag mig mitt första hus. Jag köpte det dessutom från mina morföräldrar som byggde huset 1975-76. Och efter bygget har endast mindre renoveringar av ytskikt gjorts, varför jag tog mig an ett rejält projekt. Jag är uppväxt i villa och när jag flyttade hemifrån till lägenhet kände jag mig genast instängd.

Jag har inställningen att det jag inte kan, det vill jag lära mig, så jag vill göra så mycket som möjligt själv, även om det inte blir lika bra och tar längre tid jämfört med om en hantverkare gjort det. Sedan är jag väl hyfsat händig överlag, och hade tidigare erfarenhet från att ha byggt om en båt från grunden.

När jag flyttade in så gjorde jag det med min dåvarande flickvän, som efter några månader blev ett ex och flyttade vidare. Det innebar både att ekonomin blev lite tajtare och jag fick ta det lite lugnt med renoveringar ett tag tills jag var på banan, men också att orken och inspirationen försvann lite grann. Därför var det inte så mycket som hände under framförallt 2015.

Under hela tiden har byggahus varit en kunskapsbank och inspirationskälla, och tanken har hela tiden funnits på att starta en egen projekttråd, men jag har aldrig riktigt kommit till skott. Vi får väl se vad det blir, men jag tänkte försöka börja från början och sakta ta mig fram till nutid.

Eftersom jag köpte huset inom familjen så finns det inga mäklarbilder, utan jag har bara före-bilder som jag tog innan morföräldrarna flyttade ut, eller, mitt i flyggkaoset rättare sagt, så det är minst sagt rörigt.

Men lite fakta:
* Byggår 1975-76
* Vit mexitegel-suterrängvilla
* 109+118 kvm, plus garage och pannrum.
* 1240 kvm tomt
* Fjärrvärme (tidigare oljepanna, så pannrummet har blivit förråd)

Huset i sig är väldigt välskött men gammalt, och de orkade heller inte riktigt med trädgården på samma sätt de sista åren (de båda närmade sig ändå 90-strecket).

Vi börjar väl med lite bilder på hur det såg ut från utsidan. Jag sitter på en rätt svajig adsl-uppkoppling, så vi får se hur det går att ladda upp bilder. Däremot så gräver de fiber i gatan nu, men mer om det kanske kommer i tråden. Oavsett så kommer jag förhoppningsvis kunna få snabbare internet i höst.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
 
Åsa Lund
En gammal trådgoding, kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.