Väldigt bra att någon gör något
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
B
Det var på tiden.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Det gör väl ingen praktisk skillnad. Det kan knappast vara vanligt att folk budar med falsk identitet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Och är det vanligt lär inte det här göra någon skillnad. Mäklaren kommer såklart ha alla möjligheter att kringgå systemet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om man nu vill åstadkomma någon praktisk skillnad så får man nog lov att göra en lagändring och göra buden juridiskt bindande när man köper fastigheter.

Så att man blir skadeståndsskyldig om man lägger oseriösa bud på en fastighet.

Frågan är om man vill det?

....men jag tror att jag tycker att det vore bra.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vilket inte heller funkar eftersom undersökningsplikten i princip innebär öppet köp.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilket inte heller funkar eftersom undersökningsplikten i princip innebär öppet köp.
Hur menar du nu? Vadå "öppet köp"?
 
Vad ska det vara bra för?
Nästan statlig klass på dumhet, identiteten på budgivaren är väl knappast ett problem?
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur menar du nu? Vadå "öppet köp"?
Efter vunnen budgivning så bör köparen undersöka fastigheten, vad man än inte gillar där så har köparen möjlighet att strunta i köpet.
Man kan inte ha ett system där köparen tvingas att köpa grisen i säcken.
 
Numera, när i stort sett all budgivning sker via SMS är det väl ändå mycket lätt för mäklaren att kontrollera budgivarnas identiteter via deras mobiltelefonnummer.
 
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Numera, när i stort sett all budgivning sker via SMS är det väl ändå mycket lätt för mäklaren att kontrollera budgivarnas identiteter via deras mobiltelefonnummer.
Kan man kolla upp identiteten på budgivaren med ett oregistrerat kontantkort?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Efter vunnen budgivning så bör köparen undersöka fastigheten, vad man än inte gillar där så har köparen möjlighet att strunta i köpet.
Man kan inte ha ett system där köparen tvingas att köpa grisen i säcken.
Men man kan ha ett system som möjliggör besiktning/undersökningsplikt innan budgivning. Tror dock få hade varit sugna på att betala en besiktningsman innan vunnen budgivning.
 
K
Jag tycker budgivning är lite virrigt och lite skumraskigt.

För ca 15 år sen budade jag på en lägenhet. Budgivningen tog fart och drog iväg. Jag och en till. När jag la ner sa mäklaren direkt (lite för fort): "Men det kanske inte är slut här! De kanske drar sig ur". Nästa dag ringer hon igen och mycket riktigt så hade den vinnande dragit sig ur eftersom de inte hade fått lånelöfte. Då ville jag bara betala mitt sista bud innan de klev in, vilket var 225 000 lägre än mitt sista bud. Jag sa nej och den lades ut igen och såldes inte förrän 1 år senare. Jag misstänkte bluffbud.

Där jag bor nu så budade jag också mot bara en annan och fick en lista om hur budgivningen hade gått och på henne stod det hela tiden inom parentes "Pengar finns i Italien". Jag var den som lade första budet, som accepterades av säljare, men betalade till slut 375 000 mer.

Jag tycker det ska finnas krav på besiktning av fastighet innan annons. För även om man går på visningar så kan det ju vara så att jag, eller någon annan i annan bransch, hittar något allvarligt och då blir det ju en orättvis/oseriös budgivning där inte alla parter har koll på förutsättningarna.
 
Peter-reteP skrev:
Kan man kolla upp identiteten på budgivaren med ett oregistrerat kontantkort?
Nej, det går nog inte, men hur många "ärliga" bostadsspekulanter gömmer sig så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.