Någon som har något tips om hur man kan laga ett läckande vattenelement?
Det är ett pyttelitet rosthål och helst vill jag ju laga det permanent, men kanske någon har något förslag på hur man kan laga det temporärt om inte annat?
(Det är söndag idag och jag kan inte få hit någon rörmokare!)
Tack på förhand!
L
 
hej
det bästa är väl att tappa ner systemet........så kan du ju demontera elementet å ta det till verkstad............tror inte du kommer att frysa ihjäl :p
 
just nu så kan du gå till pannan å släppa på trycket så slutar det nog sipra.
använd övertryckventilen för att taqppa av vatten.
 
Det sipprar väldigt lite så det är ingen panik, frågan är om jag kan laga det på plats, utan att behöva ta bort det?

Ingen som känner till något preparat (någon slags övernaturlig typ av Plastic Padding eller liknande...) som man kan använda?
 
skulle väll vara kemisk metall
eller kanske mjulod
 
I enlighet med lagen om alltings jävlighet så kommer du få ångra att du "fusklagar" elementet om det mot förmodan skulle gå.

Om det är rosthål på ett ställe kan du ju ge dig på att det är extremt tunt gods på flera ställen och lika säker kan du vara på att detta kommer uppenbara sig ett par dagar innan julafton eller i mitten på februari.

Leta upp ett likadant element och byt hela elementet mot ett friskt.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Byt ut det mot ett nytt. Är det ett rost hål så är det nog överhängande risk för fler hål snart. Var glad att du hittade detta innan du fick en större vattenskada på halsen, men att laga och riskera framtida vattenskador är i mitt tycke osmart. Kanske även dags att se över jämnåriga radiatorer och rör.

Tompa
 
klart ni har rätt....
om ett rosthål uppenbarat sig är det väl fler på väg...
Men finns det ingen möjlighet att renovera gamla radiatorer, typ kylarcement (som faktiskt fungerar tämligen bra på bilar)?
Jag vill även ha en radiator av "gammal" typ för utseendets skull, och för värmen skull då nya är små och fula enligt min mening.

Vad är mjulod?

(Hoppas att det har med lödning att göra!, i så fall kanske det finns en chans att "lappa & laga" utan att ta ned radiatorn?)

Men som sagt ni har ju faktiskt rätt, ska det brista så ska det brista när läget är som sämst......
 
På tex www.rinkabyror.se hittar du radiatorer som ser lite äldre ut (sektionsradiatorer).


 
Ett tungt skäl att inte använda tillsatser av den typ man kan prova i bilar är att pumpen är glidlagrad i samma vatten som cirkulerar. Det är egentligen en ganska känslig konstruktion, men fungerar fint så länge vattnet är "normalt". Jag har också haft anfall av dumsnålhet så jag förstår hur du tänker. Men stanna pumpen, tappa ur i botten av pannan och byt/låt byta elementet. Nytt eller bättre beg kvittar, bara det du sätter in har bättre status :)
Mjuklod tror jag syftar på att man reparera med en vanlig mjuklödning. Men att löda i den här situationen kräver både kunskap och talang. Det kan vara en bra lösning på en gammal T-Ford eller antik maskin i museet, men här gäller det att byta fort och ha ett getöga på de övriga framöver.
 
Hej
vi har också ett läckande element i vårt radhus som har fjärrvärme och är helt nya inom området att ha hus. Vi har ingen aning om vad vi ska göra. Hur byter vi element? Kan vi fixa det själva eller måste vi anlita någon? vem anlitar vi? VVS firma? rörmokare? Hur dyrt kan det bli?

mvh/Marile
 
finns det strypningventil och termostat så kan man stänga strypningen på returen, och vrida av termostaten, och bara tappa elementet som är berört. Vill man vara säker ubnder tiden elementet är borta köper ,an pluggar till rören. Sen när man lagt tillbaka det nya, eller lagat det gamla så släpper man på vattnet genom returen samtidigt som man har luftskruven öppen, när vattnet kommer ut där e elementet fullt, skruva igen och öppna termostaten. Klart. sen kanske man får fylla på igen i pannan, och har man fjärrvärme ska det fyllas automatiskt och det mesta luftar sig själv. Så har jag gjort i mitt hus då jag haft lös elementen vid tapetseringar o dylikt för att slippa tappa ur mer vatten än nödvändigt.
 
Vi anlitade en rörmokare för att byta elementet. Vi hade ett äldre, (väldigt snyggt och fungerande, men tyvärr läckande) element och fick ett nytt standard element. Inte lika snyggt men det fungerar bra. Totalt kostade det 6.086:- (!). Känns dyrt men det var det värt då vi inte kände att vi hade kunskap nog att byta det. Är det "bara" att byta och alla kopplingar är relativt nya är det nog inte så svårt men i vårt fall var det gamla kopplingar och äldre dimmensioner på rören.
VVS & El känns som om man inte gärna chansar på.
 
Det är ett pyttelitet rosthål och helst vill jag ju laga det permanent, men kanske någon har något förslag på hur man kan laga det temporärt om inte annat?
En temprör ful-lagning kan du göra genom att ta en liten plåtskruv som du lindar lite gängtejp på och skruvar in i rosthålet.

har ingen aning om vad vi ska göra.
Gula sidor eller vänner kan råda dig till en bra rörkrökare!
rogge
 
Skall finnas något som kallas VATTENGLAS som man fyller i inne i systemet (fråga mig inte hur de bär sig åt. Reagerar direkt med syret som det stöter på i hålet. Kolla med en VVS:are så löser ni säkert problemet.

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.