Jag tänkte montera fast ett datormoderkort (för att vara exakt, ett ASUS x370-pro) på en träyta (närmare bestämt på ett gammalt nattduksbord) och undrar om någon har koll på hur man bäst kan göra detta. På datorchassin så finns det oftast små, vad jag har förstått kallas, distansskruvar som gör så att moderkortet inte ligger direkt mot plåten. Kan jag göra någonting liknande för min träyta? Jag har noll koll på exakt vilka distansskruvar det är man behöver och hur man skulle få dessa att fästa i trät, men jag antar att det går på något sätt.

Ett annat alternativ antar jag är att använda någon form av skruv med vass spets så att jag kan skruva ner allt i trät, och låta moderkortet ligga helt plant mot ytan, men jag skulle hellre få upp det lite.
 
Jag skulle nog förborrat i något mindre dimension än distansskruven och sedan klickat i lite lim. Då bör det sitta kvar. Kollar artikel 98837 på kjell & co för skruvarna.
 
E etompau skrev:
Köpa passande plastdistanser och lämpliga träskruvar, skruva fast i träunderlaget.
Alternativt testa med självhäftande distanser med snäppfäste.
[länk]
Så, dessa plastdistanser är som cylindrar som har hål rakt igenom sig? Så det blir som extra långa plastmuttrar typ?
 
J JSE skrev:
Jag skulle nog förborrat i något mindre dimension än distansskruven och sedan klickat i lite lim. Då bör det sitta kvar. Kollar artikel 98837 på kjell & co för skruvarna.
Lim känns underskattat. Tänkte inte på det ens. Kan vara någonting, helt klart.
 
Aim Tallen Aim Tallen skrev:
Så, dessa plastdistanser är som cylindrar som har hål rakt igenom sig? Så det blir som extra långa plastmuttrar typ?
Svar ja.
"Muttern" blir träytan där skruven dras fast i.
 
Följdfråga: Hur vore det att bara köra muttrar mellan kortet och träskivan, och dra ner skruvar där? Kan tänka mig att det finns risk för att man kommer åt delar på moderkortet som man inte vill komma åt om väljer fel storlek.
 
E etompau skrev:
Svar ja.
"Muttern" blir träytan där skruven dras fast i.
Och sedan går skruven ner i trät?
 
Allt är möjligt. Svårt att ge exakt svar utan att grejorna framför sig. Men då ett moderkort är en komplex pryl som kostar en slant, så hade jag i alla fall köpt en näve passande plastdistanser och skruvat fast kortet mot träytan.
 
Aim Tallen Aim Tallen skrev:
Och sedan går skruven ner i trät?
Svar ja.
 
  • Gilla
Aim Tallen
  • Laddar…
BigR
Använd Laseryxas tips. Distanserna ska vara av metall. Moderkort kan bli mycket varma.
 
BigR BigR skrev:
Använd Laseryxas tips. Distanserna ska vara av metall. Moderkort kan bli mycket varma.
Blir knappast mer än 25-30 grader där monteringshålen är. Det borde en plastpärla klara fint. Direkt under CPU eller nord/sydbrygga kan jag ta att det blir lite varmare. Men där finns heller inga hål för distanser.
 
Jag byggde ett eget chassi. Moderkortsplåten gjorde jag i plexiglas.
Jag markerade helt enkelt ut där distanserna skulle sitta, borrade, la i en klick epoxy och satte distanserna på plats. Samma metod borde fungera ypperligt även för en moderkortsplåt i trä. :)
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.