F
L Liteavvarje skrev:
Det var inte som något syrligt svar utan mera som att du vet hur det ska vara och då ska jag väl gå ur det , du ska veta att på detta forum finns det en massa villjor och en oerhörd kompitens i olika situationer , och får man då något som kan verka som att man har fel , mot det utförande som vidarebefordrats till TS , och kanske har utförts i erfarenhet , så ska man kliva och överlämna till andra
H Hantlangaren skrev:
`

Om jag placerar dräneringsbrunnen allt för långt från poolen så måste jag gräva en 1.5 meter djup ränna genom min trädgård för att lägga ner dräneringen och det undviker jag helst. Möjligen kan jag gräva en 3-4 meter lång tunnel om jag gräver den från båda ändar.

Jag har även planer på att bygga en utedusch. Har tidigare tänkt att gräva ett hål och göra en rejäl stenkista. Kan kanske slå två flugor i en smäll och även leda ner duschvattnet i dräneringbrunnen. Eller tänker jag helt fel då? Vinsten hade varit att jag endast behöver gräva ett hål och endast ha en brunn att "underhålla".
Vattnet måste bort runt poolen. Sen måste det ledas bort och helst inte komma tillbaka i nån större omfattning. Sen under vintern om du eventuellt sänker vattennivån så måste du troligtvis också hålla grundvattennivån på realistiska nivåer så inte poolen lyfter.

Du får helt enkelt kolla nu när du gröver gropen hur och på vilket sätt den fylls och om vattnet letar sig tillbaka eller åt andra håll.

Är det för jävligt med vatten vet jag inte vad man gör, kanske kan sponta eller nåt sånt men vet inget om det. Jag har vänner med helt plana tomter som pumpar för nergrävd pool med den skillnaden att dom leder bort allt i ett dike utanför tomten. Men totalt så sänker dom periodvis grundvattennivån 80-90cm lokalt vid poolen utan att pumpen går överdrivet mycket.
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Jag ska försöka få till så bra dränering som möjligt.

En annan sak som oroar mig nu efter att ha tittat på filmer om grundgjutning är hur jag ska kunna jämna av ytan och få den i rätt höjd. Jag kommer inte kunna "såga av" överflödet med en planka som är brukligt. Jag har tänkt gjuta rätt ner i befintlig poolgrop och därmed inte ha någon gjutform.
 
Sloda och laser är det som funkar, riva av en 4,5m bred platta med planka blir inge bra i vilket fall som helst...
/Peter
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
P psau skrev:
Sloda och laser är det som funkar, riva av en 4,5m bred platta med planka blir inge bra i vilket fall som helst...
/Peter
När du säger laser, vilken typ av instrument är det? Jag har tidigare i tråden nämnt att jag ska köpa ett billigt avvägningsinstrument. Klarar jag mig med ett sådant?

Finns det lämpliga distanser att ha som höjd-riktmärken när jag gjuter? Jag tänkte innan jag somnade i går att jag kanske kan slå ner stående armeringsjärn på olika ställen och kapa dem i rätt höjd med vinkelslipen men det kanske inte är så bra att ha vertikala armeringsjärn rätt genom plattan?

Jag planerar att gräva ut 30 cm och köra 10 cm makadam, 10 cm isolering, 10 cm betong. Innan jag häller på makadamen så placerar jag dräneringsrör i hörnen av gropen.
 
L
Dränrör runt om ,inte bara i hörnen :) det med att väga av betongen beror på vad du tänker dig för poolkunstruktion , skulle det vara lite hit eller dit efter gjutning , går det att fixa med ett sandlager , som även skyddar baljan eller liner för betongen som kan ha vassa knoppar
 
Teoretiskt klarar du dig med en billig laser som helst men ska du jobba i dagsljus kräver det lite mer.

Att ha uppstickande armeringsjärn för nivån rekommenderar jag dig att inte ha då dessa rostar...

Fundera en gång till hur du ska göra, jag rekommenderar dig att gräva ut ordentligt i ytan som ska gjutas och inte spara de gamla poolväggarna, det blir svårjobbat att göra på det sättet du tänker dig.

Som lite av varje skrev så ska dräneringen inte bara vara i hörnen utan runt hela plattan i underkant med plattan.

Men framförallt tänk till och var inte dumsnål, det finns skäl till att man inte brukar gjuta under jordöverhäng, varför man dränerar eller varför man har en form till plattan.

Se poolplattan som en mindre hus platta och agera därefter det kommer spara dig massor med svordomar och jobb i slutändan...

/Peter
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
F
H Hantlangaren skrev:
Jag ska försöka få till så bra dränering som möjligt.

En annan sak som oroar mig nu efter att ha tittat på filmer om grundgjutning är hur jag ska kunna jämna av ytan och få den i rätt höjd. Jag kommer inte kunna "såga av" överflödet med en planka som är brukligt. Jag har tänkt gjuta rätt ner i befintlig poolgrop och därmed inte ha någon gjutform.
Att såga av med planka är inte brukligt utan snarare en metod för dom som inte är så vassa på det eller hemmagjutare. Det är som PSAU säger sloda, som är en bred aluminiumspade med ett vanligtvis minst 4m långt skaft på. Används för att i vått tillstånd glätta till ytan. Flyttar inget eller väldigt lite betong. Man för den i en riktning men små korta framåt/bakåt rörelse lätt på hand.

Laser är rotationslaser och sen har man en mottagare till den på en stång och en gjutplatta. Man ställer den på betongen och får pipsignaler på höjden. Dom som kan får det väldigt bra på det sättet. Dom som inte kan får det inte bra alls. Då är brädan ett säkrare tips. Sloda kan vara rövigt om man har en tight och djup grop då det blir väldigt avigt med skaftet. Jag anser att du begöver lösa det problemet för sloda ytan vill du nog göra.

Sen rekommenderar jag form ändå. Det behöver inte bli så krångligt med tanke på att du troligtvis kan motfylla formen direkt. Några 2x2" eller 2x3" eller nåt liknande som du spetsar och bankar ner med skaplig precision c-c 150cm och ca 10-15 cm övermått. Invändigt kan du sen skruva fast vanliga fasadbrädor eller 2" reglar om du vill det. Innan du skruvar väger du av stolparn och markerar höjd så du får formen inom ett par mm. Sen när kanten sitter sågar du av uppstickande stolpar och motfyller. Där har du en bra kant att dra av på.

Sen i mitten efter armering så kan du med betong i säck gjuta små höjd indikatorer ett antal cm under färdig platta. Tänk bara på att en längsgående bräda kommer att flyta upp så nån form av fastsättning är rekommenderad. Då får du två dragbredder på ca 2,5m stycket. Det funkar. Skall du dra av med bräda så hade jag kört på halvflyt, helflyt blir mer slabb.

Ett annat alternativ är att köra på SKB som tydligen skall flyta ut riktigt bra. Har aldrig gjutit med det själv men skall tydligen vara smidigt och nära självlevelerande. Men var i sådan fall försiktig med isolering och form. Den är så lös så den kan leta sig ner i sprickor och lyfta isolering. Med lite fogskum borde det inte vara ett problem.
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
P psau skrev:
Teoretiskt klarar du dig med en billig laser som helst men ska du jobba i dagsljus kräver det lite mer.

Att ha uppstickande armeringsjärn för nivån rekommenderar jag dig att inte ha då dessa rostar...

Fundera en gång till hur du ska göra, jag rekommenderar dig att gräva ut ordentligt i ytan som ska gjutas och inte spara de gamla poolväggarna, det blir svårjobbat att göra på det sättet du tänker dig.

Som lite av varje skrev så ska dräneringen inte bara vara i hörnen utan runt hela plattan i underkant med plattan.

Men framförallt tänk till och var inte dumsnål, det finns skäl till att man inte brukar gjuta under jordöverhäng, varför man dränerar eller varför man har en form till plattan.

Se poolplattan som en mindre hus platta och agera därefter det kommer spara dig massor med svordomar och jobb i slutändan...

/Peter
Jag var otydligt när jag sa att jag lägger dräneringsrör i hörnen. Jag menade att jag lägger dem runt hela den blivande poolen i hörnet mellan poolgropens golv och vägg, innan jag öser på makadam.

Anledningen till att jag vill behålla poolväggarna när jag gjuter plattan är främst inte utav snålhet utan för att jag tror att det blir en renare och enklare miljö att arbeta i. Poolväggarna består av playwoodskivor så jordöverhänget när jag gjuter plattan behöver inte vara mer än nya väggens tjocklek med lite marginal. Jag kommer förankra gamla väggarna upptill så att de inte glider nedåt när jag gräver ut under dem. Nya poolen kommer att vara några cm djupare än befintlig så det kommer finnas lite mellanrum mellan platta och gamla väggar. När plattan har brunnit så kommer jag att riva väggarna.

På vilket sätt menar du att det är en dumsnål och mer besvärlig lösning? Kanterna på plattan blir förvisso inte så raka och fina som de hade blivit om jag byggt en form men annars ser jag inga direkta nackdelar med att behålla väggarna.
 
Du gör precis som du vill men jag tror att du gör dig en björntjänst...

Ska du göra en pool med vuxen lego, dvs frigolit så vill du kunna röra dig hjälpligt även utanför väggarna. Ska du mura måste du kunna röra dig ännu lite bättre utanför.

Angående betong så är SKB eller S5 som man kallar det för i "receptet" allt annat än självnivellerande, det krävs en hel del jobb att få det slätt och i våg, men det är betydligt enklare än inte SKB.

Min rekommendation är fortfarande gräv ur det som behövs, dränera, sätt form, isolera, armera, gjut.

Känner du dig osäker ta in en firma som hjälper dig, det behöver inte kosta massor men det brukar oftast bli mycket bättre...

Själv har jag gjort ett antal plattor själv så jag börjar få koll...

/Peter
 
F
P psau skrev:
Du gör precis som du vill men jag tror att du gör dig en björntjänst...

Ska du göra en pool med vuxen lego, dvs frigolit så vill du kunna röra dig hjälpligt även utanför väggarna. Ska du mura måste du kunna röra dig ännu lite bättre utanför.

Angående betong så är SKB eller S5 som man kallar det för i "receptet" allt annat än självnivellerande, det krävs en hel del jobb att få det slätt och i våg, men det är betydligt enklare än inte SKB.

Min rekommendation är fortfarande gräv ur det som behövs, dränera, sätt form, isolera, armera, gjut.

Känner du dig osäker ta in en firma som hjälper dig, det behöver inte kosta massor men det brukar oftast bli mycket bättre...

Själv har jag gjort ett antal plattor själv så jag börjar få koll...

/Peter
SKB och S5 är två helt olika saker. SKB är självkompakterande betong och får inte vibras. När jag sett andra gjuta med den så flyter den mer än S5. S5 är vanlig betong med mycket flyt (kallas fullflyt) och den är relativt lättflyttad med vibro men är precis som du säger inte självlevelerande alls. Sättmått (S5) mäts med en hög betong som skapas av en kon och sättmåttet är hur den kollapsar.

SKB mäts inte på samma sätt, där mäter man ett utbredningsmått där man fyller en tratt eller om det är en kon upp och ner (kanske samma kon?) och utbredningsmåttet mäts när det rinner ut. Om jag inte minns fel heter Det F eller SF och en siffra?

Jag tror det finns bra förutsättningar för en nybörjare att lyckas sloda ut SKB förutsatt att man har en formkant i våg att utgå ifrån och en väl förankrad och tätad isolering samt form. Det är inte som att hälla chokladpuddingsmet (eller flytspackel för den delen) men det rinner bättre än S5. SKB är mer sprickbenägen men vattna ordentligt och en krympspricka i en pollbotten dör man inte av.

I övrigt är jag helt överens med dig, jag tror också det behövs en riktig form och lite utrymme.

Jag var förr i tiden ganska vass på lasergjutning när jag jobbade med det. Nu gjöt jag mitt hus 2008 och insåg mitt i gjutningen att det var jag inte alls längre och nu i vintras gjöt jag min poolplatta med laser och 28/30 S5 och fick den inom 1-1,5cm ungefär efter slodning, tycker att jag borde fått det bättre. Jag skulle aldrig rekommendera lasergjutning till nån som inte gjort det förut, det slutar bara med stora vattenpölar och eventuellt en dyr flytspackling istället.
 
P psau skrev:
Du gör precis som du vill men jag tror att du gör dig en björntjänst...
Min rekommendation är fortfarande gräv ur det som behövs, dränera, sätt form, isolera, armera, gjut.
/Peter
Jag har inte bestämt mig för någon lösning utan jag är här för att försöka samla på mig så mycket information som möjligt innan jag fattar beslut. Jag är vuxen så självklart kommer jag inte göra något som jag inte vill :) Dränera, isolera och gjuta kommer jag att göra med eller utan form . Väggarna kommer att sättas nästa år till våren och då är det möjlig att jag måste gräva ut, men denna tråden gäller främst att gjuta plattan. Med all respekt så har jag ännu inte fått något tungt argument från någon för att inte låta väggarna stå medan jag gjuter plattan.

Alternativet att behöva riva upp min fina komposittrall och titta ut på ett stort jordhål jämfört med att kunna dra över pooltäcket och slippa se eländet fram till våren då jag ska bygga väggarna väger ganska tungt för mig.

...Nu när poolen är tömd på vatten så har den fula tanken slagit mig att jag kanske ska nöja mig med att endast renovera befintlig pool. Det är en gammal folkpool, stagen är i metall, så det borde i princip bara vara att byta ut playwoodskivorna (vissa buktar in mot poolen) och linern för att få en folkpool i nyskick. Förvisso oisolerad osv, men betydligt enklare att genomföra :)
 
L
NU börjar det bli något , att gjuta en platta utan att ha format i ytterkant går bra , bara man ser till att det finns massor som stoppar i sidled , om plattan blir lite större än poolen har ingen betydelse , sedan det där med jämnheten i våg kan diskuteras , på fri hand kommer den att vara lite si och lite så , men det ju inte det är frågan om utan gjutning , och få en botten .
Till våren så kommer mera jobb , och då kan man väga av med ett sandlager som ev. isolering och liner ligger på , så kör du dit race , det blir säkert bra
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Din tanke att renovera befintliga poolen är inte helt dum alls...

Min pool som jag hade var en folkpool från 68 den höll hjälpligt till 2012 så den konstruktionen håller ju bevisat.
Med den konstruktionen räcker det med ett sandlager som botten och du slipper gjuta.

Dränera bör du dock göra iaf.

/Peter
 
Om du behåller poolväggarna och gräver under/djupare än dem för att kunna gjuta plattan bredare än vad poolen är idag så kommer sanden/jorden bakom väggarna att rinna ner i ditt hål du grävt. Kolla ett par minuter in i denna videon, typ 2:17 så förstår du vad jag menar.
Så gör de ordentligt, ta bort väggarna och slänta av så att du får en trygg och bra arbetsmiljö.
 
  • Gilla
psau
  • Laddar…
Även vid 5:19 rasar det.

Det TS kommer att uppleva är att väggarna rasar in antingen i höst regnen eller när det smälter efter vintern.
En trästomme är inte gjord för att klara en längre tid utan vatten i sig.
Hur bra det klarar sig är beroende på när den är gjord, ett tag var det poppis att återfylla med sand...

Men det blir mindre jobb just nu iaf :)
/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.