Hej!

Såg en annons om beg. bordssåg, men lite knapphändiga uppgifter. Någon som kan identifiera denna och hur mycket ett rimligt pris skulle kunna vara?

Begagnad Elu bordssåg med rostfläckar och synligt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad Elu bordssåg med lite rost på sågbordet och synlig drivrem, placerad i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Står bara Elu. Ser att den är lite rostig på bordet, men det borde väl gå att putsa upp?
 
Jag hade börjat med att höra om det går att montera klyvkniv på den.
 
Väldigt lik den som snickaren hade med sig hit, den gick att vända upp och ner och använda som kap/gersåg.
Fungerade fint som byggsåg, men jag tvivlar på att den har precision som finsnickeri.
Edit: den hade fäste för klyvkniv
 
Klyvkniv, är det det där metallbladet som brukar sitta bakom klingan, och som är aningen tjockare än själva klingan? Förstår att den är till för att förebygga kast och att godset klämmer fast klingan - eller?

Modellbeteckning möjligtvis?

Kvalitetsmärke eller inte?

Värt att köpa gammal maskin - reservdelar & reparationer svårt/enkelt?

Kan man vinkla bordet för att snedfasa en kant?

Kap- & gersåg har jag redan, så även om det låter fiffigt så har jag inte det behovet. :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…

Bästa svaret

En mycket bra maskin för bygg. Elu var högsta kvalitet, konkurrent till Festo på den tiden. Sågen är gammal, kanske börjar det bli svårt m reservdelar. En del passar nog från Dewalt (som den sågen återkom som senare). Ej precision för finsnickeri, dessutom rätt seg att ändra höjden på. Bra om du ska ha den bara till att klyva med, en nackdel med dessa sågar var att man behövde byta klinga eller har en kombiklinga för både kap/klyv. Ska du bara klyva så slipper du det problemet. Det finns fäste för klyvkniv, den måste du komplettera med. Klyvanhållet är skjutbart, vilket är trevligt.

Det är nog en Elu 171 eller 172.

De brukar gå rätt billigt, 1000-2000kr eller så. Mycket såg för pengarna om det funkar. Men det är bara 230V, går ej att jämföra med en gjerde-såg eller så.
 
Hm. Kanske inget superköp för mig låter det som. Jag kommer nog ha behov av både bygg och mera finsnickeri, och jag vill hellre ha något lite dyrare som kräver mindre arbete, än något asbilligt som kräver mer arbete.

Tack för info! :)
 
Såg den också hos auktionskammaren. Budet var uppe i 900:-. Det + moms + slagavgift gjorde nog sågen inte helt prisvärd med tanke på osäkerheten kring skicket. Vet dock ej vad slutbudet hamnade på.

Min far äger en likadan såg sedan 25(?) år tillbaka och jag har vid sidan av min far använt den en del. Säger som föregående, inget för precision, men mycket har den fått tåla genom åren och hållit för det! Den har nog genomlidit mer än vad den är egentligen byggd för och eftersom den överlevt måste det betyda någonting!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.