Nu har jag packat upp min Flexsåg, Körde lite rostfritt under ledighet och var väldig nöjd över att inte behöva gå ut med rondellen i snöblasket. Bra precision och kändes stabil.

Kommer vara ett sånt där köp som man egentligen inte kan motivera ekonomiskt men som man aldrig vill vara utan igen, så tumme upp från mig :)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Om man skulle vara tvungen att försvara sina inköp ekonomiskt skulle inte mycket bli inköpt och livet vara bra mycket tråkigare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Provade fall från 93 cm höjd. Inte bara fördelar med sladd och mobilitet 😝
Sågen klarade sig hyfsat, ok igen efter lite epoxi.
Hand i skyddshandske applicerar epoxi på skadad del av en elverktygssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Lite" epoxi? Det ser ut som att du mättat limytorna ganska väl tycker jag. ;)
 
badtastex skrev:
"Lite" epoxi? Det ser ut som att du mättat limytorna ganska väl tyvker jag. ;)

Vad var det för såg?
Jo, tanken var att bygga lite struktur på insidan av handtaget. The more the merrier :p
En Flex SBG 4910 är det, står lite om den ovan, de flesta verkar nöjda med den.
 
Här är en kille som bygger en egen metallbandsåg (bl.a.) av skrot&skräp. Väldigt underhållande!
https://www.youtube.com/user/darus627
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Riktigt coola filmer! (y)
 
Björn Melander skrev:
Riktigt coola filmer! (y)
Ja, eller hur! Ska bli kul att se vad han bygger härnäst med sina hembyggda maskiner :p
 
Nu har jag haft min flex ett tag. Trodde aldrig jag skulle använda dem så mycket.

Ett verktyg man inte viste att man behövde innan man köpte en.
Så jag lägger en köprekommendation...
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En bra sak att tänka på med metallbandsågar är hur brett ämnen de kan såga på längden. Vissa handhållna modeller (Milwaukee?) har motorpaketet i linje rakt bakom bladet så ett ämne som ska längdsågas tar stop efter ca en dm. På flexen är det 9 cm fritt. Det spelar ingen roll vid kapning men har betydelse om den ska monterad horisontellt. [bild]
På milwaukee är det inte rakt utan i 45 grader som på flexen, jag kommer inte ihåg hur mycket fritt men sågkapaciteten är 15cm på min så kanske ditåt?
 
DennisCA DennisCA skrev:
På milwaukee är det inte rakt utan i 45 grader som på flexen, jag kommer inte ihåg hur mycket fritt men sågkapaciteten är 15cm på min så kanske ditåt?
Är du säker? Kan du lägga en 1 m lång och 15 cm bred plattstång paralellt med bladet, mellan blad och chassi? På de bilder jag sett blir motorn i vägen.
 
Jag måste gå ut och kolla och nej jag hade kommit ihåg fel, bladet var 45 grader mot hjulen men själva chassit är sen nästan lika mycket åt andra hållet, så det är typ en halv centimeter man har till godo bara...
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S xCxJx skrev:
Nu har jag haft min flex ett tag. Trodde aldrig jag skulle använda dem så mycket.

Ett verktyg man inte viste att man behövde innan man köpte en.
Så jag lägger en köprekommendation...
Kan bara instämma; en mycket bra maskin.
Jag gjorde några mods på min tidigare (bla. ett extra laxstjärtsfäste på maskinen) och för ett tag sedan fixade jag också ett väggfäste för den. Det spar plats då det medföljande kapbordet är onödigt stort när man inte ska kapa så där bor den vanligen numera och bordet tas bara fram för nogranna gerkapningar.
Väggfäste för maskin, hemmagjort av stål, fastskruvat på vit vägg med plats för verktygshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggfäste med saxstjärtsfäste för maskin i verkstad, sparar plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bandsåg monterad på ett väggfäste i ett verkstadsutrymme för att spara plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
C
Går det att använda en sådan här som metallbandsåg och vilket band ska man i så fall köpa?
Del av bandsågsmaskin och sågblad med fokus på bladguide och verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C civilingenjören skrev:
Går det att använda en sådan här som metallbandsåg och vilket band ska man i så fall köpa?
Hur snabbt går bandet på din såg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.