F
H Hantlangaren skrev:
Jag kommer nog endast att pumpa under arbetets gång och ha brunnen som en "bonus" i fall jag behöver tömma poolen i framtiden. Min målsättning är att bygga en pool som tål att stå i fuktig mark men är inte så påläst ännu. Samtidigt vill jag såklart ha en så välisolerad pool som möjligt.
Det blir ju skapligt dyr uppvärmning om du har grundvatten så högt, då är det bättre att pumpa om det behövs.
 
L
F fsn skrev:
Antingen så vet man eller så vet man inte. Baserat på ditt något syrliga svar så får jag känslan av att du vet och tycker att jag har fel? Ventilera i sådana fall det istället och släpp den oklädsamma offerkoftan. Jag anser att det du skrev var felaktigt och då säger jag det. Förväntar mig samma sak från dig.
Det var inte som något syrligt svar utan mera som att du vet hur det ska vara och då ska jag väl gå ur det , du ska veta att på detta forum finns det en massa villjor och en oerhörd kompitens i olika situationer , och får man då något som kan verka som att man har fel , mot det utförande som vidarebefordrats till TS , och kanske har utförts i erfarenhet , så ska man kliva och överlämna till andra
 
L
H Hantlangaren skrev:
Jag är tacksam för alla som vill hjälpa till och komma med tips, och tycker bara det är bra med olika åsikter. För mig finns inga rätt eller fel, allt är välkomna förslag :)

Jag har ingen erfarenhet av hur grundvatten beter sig men skulle jag medan jag gräver ur botten av poolen kunna gräva ett hål mitt i poolen, sänka ner en spann med hål i där jag placerar min pump? Skulle det fungera som en tillfällig lösning för att hålla poolen fri från vatten medan jag gräver? (innan jag gjuter så gör jag en bättre lösning med dräneringsrör och brunn)
Det går utmärkt , men skulle sätta den där en ev. dränbrunn kommer och inte i mitten , då får du en indikation på att det fungerar , finns det en möjlighet att gräva ytterligare ut från poolgropen , genom någon slänt eller dyligt är det det bästa , för att få så lång väg som det kan bli från poolgropen till drängrop
 
Perfekt! Ja, jag har denna pumpen från Biltema http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/17-565_xl_1.jpg
Då kan jag snart börja gräva. Poolen är nästan tom, pumpen har jobbat i ca två dygn.

Det blir ca 9 kubik jord som ska lyftas upp 1,5 meter med handkraft. Får inte in några större maskiner på tomten och jag vill göra så lite åverkan som möjligt runt poolen där jag har komposittrall.

Jag kommer att hyra in billig arbetskraft för grävningen och börjar fundera på vad som är bästa strategin för att få upp jordmassorna. Alternativen som jag överväger är:
- Slänga upp jorden direkt på en presenning mha spade
- Fylla jorden i hinkar som jag halar upp med rep
- Bygga en ramp till skottkärran
- Hyra transportband
Har ni några tips?
 
L
H Hantlangaren skrev:
Perfekt! Ja, jag har denna pumpen från Biltema [länk]
Då kan jag snart börja gräva. Poolen är nästan tom, pumpen har jobbat i ca två dygn.

Det blir ca 9 kubik jord som ska lyftas upp 1,5 meter med handkraft. Får inte in några större maskiner på tomten och jag vill göra så lite åverkan som möjligt runt poolen där jag har komposittrall.

Jag kommer att hyra in billig arbetskraft för grävningen och börjar fundera på vad som är bästa strategin för att få upp jordmassorna. Alternativen som jag överväger är:
- Slänga upp jorden direkt på en presenning mha spade
- Fylla jorden i hinkar som jag halar upp med rep
- Bygga en ramp till skottkärran
- Hyra transportband
Har ni några tips?
En knippe polacker 100/tim svart dom fixar allt som behövs , du bara fixar materiel som behövs enligt dom
 
L Liteavvarje skrev:
Det går utmärkt , men skulle sätta den där en ev. dränbrunn kommer och inte i mitten , då får du en indikation på att det fungerar , finns det en möjlighet att gräva ytterligare ut från poolgropen , genom någon slänt eller dyligt är det det bästa , för att få så lång väg som det kan bli från poolgropen till drängrop
`

Om jag placerar dräneringsbrunnen allt för långt från poolen så måste jag gräva en 1.5 meter djup ränna genom min trädgård för att lägga ner dräneringen och det undviker jag helst. Möjligen kan jag gräva en 3-4 meter lång tunnel om jag gräver den från båda ändar.

Jag har även planer på att bygga en utedusch. Har tidigare tänkt att gräva ett hål och göra en rejäl stenkista. Kan kanske slå två flugor i en smäll och även leda ner duschvattnet i dräneringbrunnen. Eller tänker jag helt fel då? Vinsten hade varit att jag endast behöver gräva ett hål och endast ha en brunn att "underhålla".
 
L
H Hantlangaren skrev:
`

Om jag placerar dräneringsbrunnen allt för långt från poolen så måste jag gräva en 1.5 meter djup ränna genom min trädgård för att lägga ner dräneringen och det undviker jag helst. Möjligen kan jag gräva en 3-4 meter lång tunnel om jag gräver den från båda ändar.

Jag har även planer på att bygga en utedusch. Har tidigare tänkt att gräva ett hål och göra en rejäl stenkista. Kan kanske slå två flugor i en smäll och även leda ner duschvattnet i dräneringbrunnen. Eller tänker jag helt fel då? Vinsten hade varit att jag endast behöver gräva ett hål och endast ha en brunn att "underhålla".
Ja varför inte , pumpen skickar iväg duschen oxå , att gräva så lång väg är väl att ta i , när du ska sätta pumpen , utloppet ( slangen ) kan vara endast 20-30 cm under mark och ingen backventil ( förhoppningsvis kan du få nedförbacke till en ev. stenbrunn ) så kommer det vid stopp på pumpen att suga ur slangen med kapilärkraft , ( under förutsättning att röret i sten kistan ligger lägre än pumpgropen ) så den blir tom , utmärkt på vintern , slangen kan inte frysa då , när pumpen startar igen så kommer det varmvatten upp i slangen och det fryser inte
 
L Liteavvarje skrev:
En knippe polacker 100/tim svart dom fixar allt som behövs , du bara fixar materiel som behövs enligt dom
Brukar vara bra att ha klara direktiv och kunna säga exakt vad och hur de ska göra. Min senaste erfarenhet var när jag bad en kille gräva en inspektionsränna under min krypgrund så att jag skulle få plats att krypa in och undersöka den. Jag tyckte att jag var övertydlig och sa åt honom att gräva en ränna 50 x 50 cm och 5-6 meter lång. När jag kom hem efter jobbet så hade han grävt ett 2 meter djupt hål 50 x 50 cm under huset :D. Om jag inte upptäckt det i tid och han lyckats gräva ännu djupare så hade han kunnat dö av rasmassorna.
 
L
Kan du använda den rännan ? :) eller är den på fel ställe :worried:
 
L Liteavvarje skrev:
Kan du använda den rännan ? :) eller är den på fel ställe :worried:
Tyvärr. Jag har fyllt igen det hålet igen :D
(han missförstod mig alltså och trodde att jag önskade ett 5-6 meter djupt hål 50x50 cm)
 
L
Hur är det med nedförsbacke , till ev en stenbrunn eller annat ställe som du kan bli av med vattnet , inte kommundagvatten , ( sch inget jag nämnt )
 
Tomten är helt platt och kommunen har inget dagvattensystem här där jag bor.
 
L
H Hantlangaren skrev:
Tomten är helt platt och kommunen har inget dagvattensystem här där jag bor.
Då blir det en egen dagvattenavledning , så är dom nya regler som gäller för dagvatten i dag ,
varje fastighet ska ombesörja detta ( kanske lite olika för kommuner ) själva , detta beror på att det kommer för mycket vatten , som inte behöver renas till reningsverken , så du har att fixa en stadig stenkista eller färdiga nätbehållare av plast som fylls med sten som grävs ned i backen
 
Jorden där jag bor är väldigt finkornig, nästan som en sandstrand. Har hört grannar som resonerar att en stenkista är onödigt eftersom marken ändå är så väldränerad.

Går det att uppskatta hur mycket uppvärmningen kommer att öka om jag hoppar över att pumpa bort grundvattnet runt poolen? Talar vi om dubbla kostnader eller en 5%-ig ökning? Jag bor i södra Sverige. Känns lite som att jag kommer att pumpa runt vattnet i en evig rundgång hur jag än gör. Grundvatten-nivån ligger väldigt nära marknivån under vissa perioder.
 
Värmeledningsförmågan i vatten 0,60 W/m,°C, luft 0,024 W/m,°C

Dvs vatten leder värme 25 ggr bättre än luft, att inte dränera är ekonomiskt rätt oklokt.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.