Hej!
Tänkte bygga mig ett mognadsskåp av en kyl/frys. Tanken var att med en enkel rumstermostat styra tempen i skåpet till 13 grader genom att bryta strömmen till kylskåpet. Finns det någon tankevurpa med detta eller går det köpa en ny termostat till kylskåpet som funkar till 13 grader?
(Frysen skall inte användas och befuktningen har jag redan löst.)
Någon som är insatt i frågan?
 
L
T Tjoa skrev:
Hej!
Tänkte bygga mig ett mognadsskåp av en kyl/frys. Tanken var att med en enkel rumstermostat styra tempen i skåpet till 13 grader genom att bryta strömmen till kylskåpet. Finns det någon tankevurpa med detta eller går det köpa en ny termostat till kylskåpet som funkar till 13 grader?
(Frysen skall inte användas och befuktningen har jag redan löst.)
Någon som är insatt i frågan?
Skaffa en elektronisk termostat , den är mer exakt än en rumstermostat , den senare kan slå flera grader upp och ner , är instabil
 
Jo. Sant. Men någon viss dödzon behöver den väl med ha gissar jag. Typ en grad upp och ner för att undvika att on/off beter sig som ett flipperspel.
 
L
T Tjoa skrev:
Jo. Sant. Men någon viss dödzon behöver den väl med ha gissar jag. Typ en grad upp och ner för att undvika att on/off beter sig som ett flipperspel.
Men hur ansluter du den , med sladdar i liggande skåpet eller ? den måste väl känna av tempen
 
A
frågan är hur mognaden blir då köldplattan blir 16 minus under kompressordrift
 
Nja. Sladdar blir det inte som du ser.
Kylpllattan får gärna hålla 16 minus. Det är ju lufttempen som är viktig.
Kommer ju även ha en recirkulationsfläkt som ser till att tempen är jämn i hela skåpet.
Men att klippa strömmen spelar varken till eller ifrån då?
 
  • Inre del av ett öppet skåp med kylplatta och termostat, avsett för temperaturkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det klart. Bara kalibrera temp och fuktgivande.
 
  • Tomt vitt skåp med hyllfästen och en temperatur- och fuktgivare på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Starres
  • Laddar…
Och här är det som ska mogna.
Lite sidfläsk och skinka från vildsvin.
 
  • Sidfläsk och skinka från vildsvin som hänger på krokar för mognad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Nu är det klart. Bara kalibrera temp och fuktgivande.
Snyggt! Har du någon mer detaljerad beskrivning på hur du löst fuktigheten?
 
S Starres skrev:
Snyggt! Har du någon mer detaljerad beskrivning på hur du löst fuktigheten?
Jag köpte en befuktare på clas ohlsson för nån hundring. Ställer den på lägsta .
Kylskåpet avfuktar när det går så det löste sig självt.
Dock fick jag på baksidan av skåpet leda ut kondensvattnet som hamnar på kompressorn til en slang och ner på golvet. I början ner i avlopp, men sist bara ut på betonggolvet i garaget. Det torkar upp rätt fort.
 
  • Gilla
Starres
  • Laddar…
Snygg lösning!

När vi flyttade in i huset så var frysen kass (frysen var hyfsat ny, max tio år, och modern med självavfrostning och cirkulationsfläckt). Kompressorn gick ock kylde bra, men frysen gav felmeddelande efter några timmars körande. Bestämde mig för att spara den, bra att ha, och såhär två-tre år senare behövde jag lagra större mängder fallfrukt på hösten (till cider tillverkning).

Drog fram den gamla frysen och började felsöka, visade sig ganska snabbt att värmeelementet till självavfrostningen var kass. Så med andra ord borde det gå fint att använda den så länge man håller ett par plusgrader (perfekt för frukt runt 10 grader).

Köpte en digital regulator från Amazon för 100kr, https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B07TB7WDC5 (tyvärr inte tillgänglig längre, men sök på STC-1000). Hyfsat lätt att installera, in med temperatur sensorn i skåpet, lista ut vilka ledare som gör vad (nolla, fas, kompressor och eventuell fläckt). Lika så är programmeringen enkel att göra. Man ställer in önskad temperatur, vid vilket delta över som kompressorn ska gå igång, samt den viktigaste biten, hur snabbt kompressorn får starta igen efter att den har stannat (kompressorn mår inte bra av många start/stopp).

Lite bilder, regulator sitter i överkant på skåpet:
Uppgraderad frys omvandlad till fermenteringskammare med digital temperaturkontroll och behållare för cider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte den snyggaste sladdragningen...
En öppen frys full med olika sorters frukt för att lagra inför ciderproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JSten skrev:
Snygg lösning!

När vi flyttade in i huset så var frysen kass (frysen var hyfsat ny, max tio år, och modern med självavfrostning och cirkulationsfläckt). Kompressorn gick ock kylde bra, men frysen gav felmeddelande efter några timmars körande. Bestämde mig för att spara den, bra att ha, och såhär två-tre år senare behövde jag lagra större mängder fallfrukt på hösten (till cider tillverkning).

Drog fram den gamla frysen och började felsöka, visade sig ganska snabbt att värmeelementet till självavfrostningen var kass. Så med andra ord borde det gå fint att använda den så länge man håller ett par plusgrader (perfekt för frukt runt 10 grader).

Köpte en digital regulator från Amazon för 100kr, [länk] (tyvärr inte tillgänglig längre, men sök på STC-1000). Hyfsat lätt att installera, in med temperatur sensorn i skåpet, lista ut vilka ledare som gör vad (nolla, fas, kompressor och eventuell fläckt). Lika så är programmeringen enkel att göra. Man ställer in önskad temperatur, vid vilket delta över som kompressorn ska gå igång, samt den viktigaste biten, hur snabbt kompressorn får starta igen efter att den har stannat (kompressorn mår inte bra av många start/stopp).

Lite bilder, regulator sitter i överkant på skåpet:
[bild]
Inte den snyggaste sladdragningen...
[bild]
Snyggt och kul! Om jag förstår rätt så är grundprincipen ren on-off reglering av kompressorn på temperatur, samt ett tidsdelta för att kompressorn inte ska startas för ofta? Vad har du för tidsfödöjning till kompressorn, någon timme? Jag antar att all befintlig styrelektronik är ersatt? Gör du något för att kontrollera fukten?
 
B byabin skrev:
Snyggt och kul! Om jag förstår rätt så är grundprincipen ren on-off reglering av kompressorn på temperatur, samt ett tidsdelta för att kompressorn inte ska startas för ofta? Vad har du för tidsfödöjning till kompressorn, någon timme? Jag antar att all befintlig styrelektronik är ersatt? Gör du något för att kontrollera fukten?
Precis, on/off reglering med hysteres. Om jag inte minns helt fel så går det att ställa kompressorkskyddet mellan en och tio minuter, d.v.s. ganska kort tid. Sen är det helt vilka inställningar man har och hur man lastar skåpet som avgör hur ofta kompressorn behöver köra. T.ex. kör jag med en grads delta, d.v.s om det blir en grad över önskad temperatur, då startar kompressorn, och sen kör den tills temperaturen är nere på önskad temperatur. Om jag inte lastar in något i skåpet, utan allt är vid önskad temperatur, då behöver kompressorn bara föra ut den mängd energi som läcker in igenom väggarna, d.v.s. den startar någon gång i timmen eller ännu mer sällan. Har man däremot precis lastat in 50 kilo päron som är höstvarma (ca 20 grader), ja då kommer kompressorn behöva gå betydligt mer för att få ut all energi. Det som händer i praktiken är att temperaturen kommer gå över önskat delta, men eftersom det inte har gått tillräkligt lång tid sedan förra kompressorcykeln, så går kompressorskyddet in, vilket resluterar i att temperaturen blir betydlgit högre än delta. När väl kompressorn startar så får den jobba längre för att komma ner till önskad temperatur. Så fortsätter det i några timmar tills önskad temperatur har nåtts. När väl det har skett, och förutsatt att dörren inte öppnas eller det lastas in mer frukt, ja då behöver kompressorn bara jobba lite då och då för att bibehålla temperaturen.

All styrelektronik ersätts, jag har endast återanvänt kompressor och fläkten (som går samtidigt som kompressorn). Har inte gjort något för att reglera fukt. Men borde nog göra det för att få så lång lagring som möjligt (även om jag bara behöver någon vecka för att samla ihop tillräckligt för att kunna pressa must, och inte behöva göra det varje dag). Skulle jag lagra längre så kan det nog vara en idé att reglera fukten också, men det får nog vara en separat regulator.

Som exempel , just nu är skåpet bara fyllt med lite öl och cider, inställt på 6 grader och garget det står i är kanske 12 grader, nu behöver bara kompressorn köra var 3:e-4:e timme (faktum är att jag nog inte borde ha igång skåpet över huvud taget...):
Linjediagram som visar temperaturvariationer över tre dagar i ett kylningsystem.
(datan ovan loggas av separat sensor och inte styrenheten länkad ovan, helt separat system d.v.s). Önskar att jag hade motsvarande graf från i höstas, men den datan har roterats bort tyvärr. Påminn mig i höst igen :)
Variansen i cykeltiden i grafen ovan verkar bero på omgivande temperatur:
Linjediagram med två kurvor som visar temperaturvariationer över tid, en för rumstemperatur och en för skåpets inre.
Orange rummets temperatur, grön är skåpet. Viss korrelation skulle jag vilja säga.

Oj oj, nu börjar det bli lite väl mycket OT, bäst jag slutar :D
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.