Hej
Vi har gjort en Attefallstibynnad genom att bygga ur en befintlig kupa. Den nya kupdelen skulle ha en liten balkong på södersidan. Byggarn föreslog att balkongen (som bara är 70 cm bred) skulle bäras upp av bärbalken för kupan i ytterändan och infästas i husets takbjälklag där den möter husväggen.

Det hela resulterade dock i en vattenskada där regnvatten från taket rann rakt ned i husväggen under balkongen och forsade in på trägolvet inuti huset. Som tur var är det inte en hel väggdel där under bakongen utan en pardörr, men ekofibern ovanför pardörren blev blöt samt att övre dörrsmygen inne blev vattenskadad,

Det visade sig då att de gjort en vansinning konstruktion (som bilderna avslöjar). Avrining från takpannorna vid balkonginfästningen skulle rinna rakt ner på balkongens trallbrädor, genom springorna och ner på en kanalplast de byggt in efter hela balkongens längd (med viss lutning), och rinna ut genom en springa i andra balkonggaveln.
Bara det att vattnet istället rann baklänges och forsade rakt in i den öpnna oskyddade väggen in i ekofibern (de hade lagt in balkngwen och trallbrädorna in i husets hjärtvägg ca 12 cm (vara 3 av dessa ända in i isoleingen).

Stora frågan är nu hur man åtgärdar det, om det ens går...byggarn verkar inte ha något godtagbart förslag.
Som jag ser det är det 2 problem:
1. Hur fixar man trygg avrinning från taket när man tagit bort hela takfoten och gått 12 cm in i hjärväggen?
2. De har som bilderna visar täppt igen under balkongen med fasadbrädor, så även regn o snö på balkongen måste rinna av tryggt på deras speiallösning (kanalplasten) som de skruvat i balkongbjälkarnas kanter och tätat med en massa silikon. Som synes är den även skarvad på ett ställe och där tätad enbart med silkon. Uppenbar risk att om 2 år har regn, fulkt och is knäckt silkonen och undertaksbrädorna ruttnar, finns ju ingen ventilation eller avrinning då de skruvat kanalplasten direkt på balkongreglarna.

Min lilla hjärna säger at hela lösningen är vansinnig - finns det någon fix för dessa 2 problem?

 
  • Del av hus med en liten balkong och vattenskada, inklusive synlig avrinningsplåt och täta paneler under balkonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kupatillbyggnad med balkong och felaktig avrinningsplåt ovanför vit pardörr, stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsfel vid balkongbygge med fuktproblem, synlig ekofiber, kanalplast och trallbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsfel på balkong med vattenskada, synlig takpapp, luftspalt och takbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad innervägg med borttagen isolering och synlig regel över ytterdörr efter felaktig vattenavrinning från balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion under balkong med defekt avrinning och synlig vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av en balkong med märkning som förklarar vattenavrinningssystemet med kanalplast och skruvade avrinningsplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Attefallstillbyggnad med balkong, vattenskada syns på husväggen, kanalplast för avrinning monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person tittar på en balkongstruktion med synliga träbalkar och en öppen vägg där vattenskada nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av dålig avrinning vid balkong med takpannor, trätrall och synlig silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Nog inte mycket att göra som det ser ut , avrinning går ev. lite fel väg
om jag inte misstar mig ,, göra om
 
L Liteavvarje skrev:
Nog inte mycket att göra som det ser ut , avrinning går ev. lite fel väg
om jag inte misstar mig ,, göra om
Jo nog måste det göras om, men frågan är hur... både byggarn och vi har kliat oss i huvet iflera dagar men ingen godtagbar lösning har sett dagens ljus...
 
Det är svårt att se på bilderna hur det bäst skall åtgärdas.

Men jag fattar inte riktigt hur det här gått till. I den tidigare tråden om ditt bygge så har det ju framgått att din byggare är lyckligt befriad från det mest i kunskapsväg, både om byggteknik och allmänt sunt förnuft. Men då var balkongen inte byggd. Hur kan han nu ha fått fortsätta med en ny katastrof?
 
  • Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är svårt att se på bilderna hur det bäst skall åtgärdas.

Men jag fattar inte riktigt hur det här gått till. I den tidigare tråden om ditt bygge så har det ju framgått att din byggare är lyckligt befriad från det mest i kunskapsväg, både om byggteknik och allmänt sunt förnuft. Men då var balkongen inte byggd. Hur kan han nu ha fått fortsätta med en ny katastrof?
Jo det är sant, det kan man undra, men balkongen ingick från början och vi hade ju skrivit avtal och kontrakt med denna byggfirma på hela jobbet. Dessutom har de gjort om och åtgärdat de andra katastroferna - plintar och takstolar - enligt våra krav som vi kunnat ställa med hjälp av kloka råd i den förra tråden, så det var "bara" balkongen kvar att göra, det var väl förstås naivt att tänka att "hur svårt ska det vara att bygga en liten balkong"!
Men det inte heller så lätt att bryta ett kontrakt - vi vill inte ha någon process med byggfirman, bara bli färdiga. På grund av alla fel och omgörningar så är bygget nu 3 veckor försenat.
 
Spika råspont och lägg svetsat tätskikt med rejäla uppvik åt alla håll på det
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Det där må vara den sämsta konstruktionen jag sett.
Det är ju inte första terrassen som byggs här i världen och standardlösningar finns således
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Blir mörkrädd. Vad är det för fel på lite vanlig takavattning typ rännor stuprör etc??
Din gubbe är ingen hantverkare, klåpare i blåställ kanske, men då är jag snäll.
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
En balkong ansluten till fasaden är en klassisk risk. Att göra det med noll kunskap kan bara gå åt skogen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En idé som vi har är att ta bort den korugerade vita plasten och allt äckligt silikon, skruva dit reglar på insidan av balkongens långsidor, med lagom lutning, lägga gummilist ovanpå. Sen måttbeställa en hel plåt som ersätter plasten, ej korugerad plåt utan plan (typ av takplåt). Den ska då vikas 2 cm i kanterna, sen skruvas på reglarna och tätas mot gummilisten. Plåten bör ha en svag V-form efter hela längden så vatten rinner ner mot mitten av den, Plåten ska även vikas upp några dm på kortsidan vid infästningen mot fasaden, så den bildar ett sluttande plan (ca 20-45 gr vinkel, vilket som går att få plats med i utrymmet) för att tryggt fånga upp vattnet från takpannorna.
Där de rivit upp i fasaden måste såklart täckas med vindpapp tgen och även och takpapp ovanpå den sen kan man ansluta den nya plåten där emot på nåt sätt. Och täcka från utsidan med råspont eller fasadbrädor.
Balkongens trallbrädor ska ligga mot plåten in mot fasaden, så det blir tätt och allt vatten både från tak och trallbrädorna rinner ner på plåten.
Det borde väl fixa både problemet med att vatten rinner baklänges in mot väggen och att vatten inte kan läcka ner på undertaksbrädorna under balkongen.
Tänker jag fel - elelr kan en sån lösning funka? Några fallgropar?
 
Redigerat:
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Jag har svårt att se situationen för mig, men det där med plåt låter mer rätt än den nuvarande lösningen med plast. Men låt en RIKTIG plåtslagare titta på det och utföra arbetet. En plåtslagare kan bedöma vad som behövs. Eller ta in en konstruktör som kan titta på vad som behöver göras.

Balkonger anslutna till fasader läcker oftast förr eller senare. Det är en vetenskap hur man skall få det helt rätt. Det är inte bara att få det tätt mot regnvatten, smältande snö osv. Det blir lätt köldbryggor som kan skapa kondensproblem inne i bjälklaget, och troligen ännu fler möjliga problem (jag är absolut ingen expert, och jag skulle aldrig ge mig på att hitta på en egen konstruktion på en så svår konstruktion).

Jag tror mig ha förstått att balkongen är ansluten till vägg på två sidor? I så fall behöver du ha en plåt som går upp på båda väggarna, och den måste falsas ihop i hörnet. Även anslutningen under balkongdörren är kritisk.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fast jag förstår inte riktigt poängen med balkongen? Skjutfönster och allt till ett utstick på en halvmeter? Mycket krångel för nåt som troligen aldrig kommer att användas.
I vilket fall som helst måste man se såna där utstick som en del i takkonstruktionen. Dvs du gör ett tak enligt konstens alla regler. Vill du sen ha en balkong eller trall på taket så gör man det sen. Det går inte att gå halvvägs och skippa taket och tro att man kan göra nån sinnrik vattenuppfångare under trallen. Det fungerar aldrig.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast jag förstår inte riktigt poängen med balkongen? Skjutfönster och allt till ett utstick på en halvmeter? Mycket krångel för nåt som troligen aldrig kommer att användas.
I vilket fall som helst måste man se såna där utstick som en del i takkonstruktionen. Dvs du gör ett tak enligt konstens alla regler. Vill du sen ha en balkong eller trall på taket så gör man det sen. Det går inte att gå halvvägs och skippa taket och tro att man kan göra nån sinnrik vattenuppfångare under trallen. Det fungerar aldrig.
Som svar på din undran kan jag berätta att det även ska bli en trappa ned från balkongen till trädgården så att man kan gå in och ut den vägen från trädgården. Det nya rummet i utbyggnaden ska bl a kunna användas för plantor och växter på tillväxt på våren, och kanske lite som vinterträdgård på hösten.
Så istället för bara ett säkerhetsräcke och en utstegsplatta till trappan blev det en balkong efter hela sidan, den är 70 bred så man kan ju även ha ett par ministolar där och njuta av kvällssolen och utsikten över Mälaren som ligger 300 m mot söder.
Ett balkongräcke av härdat glas ska dit...om det nu blir någon ordning på eländet.
 
H hempularen skrev:
Jag tror mig ha förstått att balkongen är ansluten till vägg på två sidor? I så fall behöver du ha en plåt som går upp på båda väggarna, och den måste falsas ihop i hörnet. Även anslutningen under balkongdörren är kritisk.
Jag är ingen byggare men tycker det ser ut som att fastsättningen under sjkutfönstret är gjord utan några ingrepp i den färdiga ytterväggen annat än att en regel som vilar på en utstickande limbalk spikats fast mot väggen. Hela den väggen var färdigställd med panel och allt, innan de angjorde balkongen där
Idén att bygga in balkongen ända in i takbjälklagret var byggarens sätt att lösa bärproblemet utan att behöva ha en pelare till mark på den sidan - mest beroende på att den pelaren skulle ha hamnat mitt framför en bef. ytterdörr på nedervåningen.
 
Plåt över och trall på plåten. Veck i plåten så vattnet rinner åt rätt håll.
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.