Jag kommer nog endast att pumpa under arbetets gång och ha brunnen som en "bonus" i fall jag behöver tömma poolen i framtiden. Min målsättning är att bygga en pool som tål att stå i fuktig mark men är inte så påläst ännu. Samtidigt vill jag såklart ha en så välisolerad pool som möjligt.
 
Du skall inte koppla poolen till dränbrunnen. Finns ingen anledning att ha bottenutlopp. Om man någon gång i framtiden skulle behöva tömma poolen skickar man bara i en dränkpump.
 
L
R RoBo skrev:
Du skall inte koppla poolen till dränbrunnen. Finns ingen anledning att ha bottenutlopp. Om man någon gång i framtiden skulle behöva tömma poolen skickar man bara i en dränkpump.
Nu är det så att jag har det ,och frågade om han ville ,, men fick ett nekande svar , men det är upp till var och en med sådant ,, bara att sätta en pump OK , men det blir hink och skurtrasa sista 300 liter som är kvar ,,
 
L
H Hantlangaren skrev:
Tack. Jag hittade faktiskt en gammal Biltema-pump i garaget och jag är i gång med att tömma poolen. Ska låta den gå över natten och se imorgon hur mycket den betat av. Lär ta ett tag med trädgårdsslangen :) (har ingen grövre slang hemma)

Byggmax har en dagvattenbrunn som kostar 1500 kr [länk] så det får väl bli en sådan. Men trodde att det bara skulle finnas något dräneringsrör med stor diameter för typ 1-200 kr. Även om det är en liten kostnad i det stora hela så känns det surt...
Den brunnen funkar bra , om det går så försök att få ner den ca 20 cm under dränrörens anslutningshål ., ( övriga hål som inte använts pluggas ) lite nedförbacke , då blir det tomt på vatten under plattan , normaldianmeter på dränrör är 110 , kolla om du hittar dränslang , den är lite billigare och köps på rulle ( kanske lite lång ) och duger till det här
 
Enda gången man behöver tömma är ju vid linerbyte. Då kan man ju stå ut med lite vatten på botten. Måste vara en dålig pump som lämnar så mycket. Samt större risk för läckage.
 
L
R RoBo skrev:
Enda gången man behöver tömma är ju vid linerbyte. Då kan man ju stå ut med lite vatten på botten. Måste vara en dålig pump som lämnar så mycket. Samt större risk för läckage.
Tror inte det finns en enda dränpump som tar lägre än 3 cm , det gör att det blir en hel del vatten kvar , 4x7 = 28 m2 , 1 cm = 10 liter per m2 = 280lit per cm
 
Jag har inte tänkt att ha någon bottenventil kopplad till brunnen. Endast dräneringsrören runt plattan kommer att ledas ut i brunnen. När jag byter liner om 10-15 år så plockar jag fram min Biltemapump igen :)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
F
H Hantlangaren skrev:
Tack. Jag hittade faktiskt en gammal Biltema-pump i garaget och jag är i gång med att tömma poolen. Ska låta den gå över natten och se imorgon hur mycket den betat av. Lär ta ett tag med trädgårdsslangen :) (har ingen grövre slang hemma)

Byggmax har en dagvattenbrunn som kostar 1500 kr [länk] så det får väl bli en sådan. Men trodde att det bara skulle finnas något dräneringsrör med stor diameter för typ 1-200 kr. Även om det är en liten kostnad i det stora hela så känns det surt...

Du kan i princip använda precis vad som är ett rör stort nog att sänka ner pumpen med lite marginal. Både vägtrumma och helt vanliga oranga grova markavloppsör funkar ju.
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Bör inte röret ha lite småhål i sidorna så att grundvattnet kan strömma in i den? Tidigare i tråden har det diskuterats att botten på brunnen ska vara tät. Eller är tanken att brunnen endast skall fungera tillsammans med anslutna dräneringsrör?

Jag var och tittade på Byggmax's dagvattenbrunn idag och den verkar vara helt tät (förutom anslutningshålen) Vatten kan varken strömma in genom sidorna eller genom botten.
 
L
Bara att det måste borra hål i röret 110 mm + det som behövs för tätningsring , det som kan rekommenderas är att skarva dränslang med 110 rör och täta med smack till brunnen ,
bara att dom kommer så högt upp så inte vattnet kan gå baklänges innan pumpen startar
den ska vara tät så inte det går ned i backen igen
 
F
L Liteavvarje skrev:
Bara att det måste borra hål i röret 110 mm + det som behövs för tätningsring , det som kan rekommenderas är att skarva dränslang med 110 rör och täta med smack till brunnen ,
bara att dom kommer så högt upp så inte vattnet kan gå baklänges innan pumpen startar
den ska vara tät så inte det går ned i backen igen
Inte då... Du tänker helt fel. Röret kan mycket väl vara öppet i botten. Går tillbaka till marken? Din nivå på grundvatten bestämmer du med hur djupt du lägger ditt dräneringslager (förslagsvis med dränrör eller slang men inte nödvändigt. Under den nivån har man grundvatten, då spelar det ingen roll öht om röret är öppet eller slutet.

Att man har täta manchetter in i en pumpbrunn är bara för att inte få in för mycket skit.

Jag tycker att det bästa är att gräva ner röret ca 50cm (om det går) under dränrören. Röret ställs på en bädd av makadam och återfylls även med makadam runt om upp till dränrör. Innan brunnen ställs i makadam så tar man och fixerar markduk över botten. Och visst kan man slitsa röret lite men med markduk utvändigt då och makadam utanför för att hålla skiten ute.
 
L
F fsn skrev:
Inte då... Du tänker helt fel. Röret kan mycket väl vara öppet i botten. Går tillbaka till marken? Din nivå på grundvatten bestämmer du med hur djupt du lägger ditt dräneringslager (förslagsvis med dränrör eller slang men inte nödvändigt. Under den nivån har man grundvatten, då spelar det ingen roll öht om röret är öppet eller slutet.

Att man har täta manchetter in i en pumpbrunn är bara för att inte få in för mycket skit.

Jag tycker att det bästa är att gräva ner röret ca 50cm (om det går) under dränrören. Röret ställs på en bädd av makadam och återfylls även med makadam runt om upp till dränrör. Innan brunnen ställs i makadam så tar man och fixerar markduk över botten. Och visst kan man slitsa röret lite men med markduk utvändigt då och makadam utanför för att hålla skiten ute.
Eftersom du anser att jag har helt fel i detta , föreslår jag att du tar över som vet och kan bättre och övertygar TS om att det är rätt sätt enligt dig att utföra denna installation enligt dig påbjudet sätt
 
F
L Liteavvarje skrev:
Eftersom du anser att jag har helt fel i detta , föreslår jag att du tar över som vet och kan bättre och övertygar TS om att det är rätt sätt enligt dig att utföra denna installation enligt dig påbjudet sätt
Antingen så vet man eller så vet man inte. Baserat på ditt något syrliga svar så får jag känslan av att du vet och tycker att jag har fel? Ventilera i sådana fall det istället och släpp den oklädsamma offerkoftan. Jag anser att det du skrev var felaktigt och då säger jag det. Förväntar mig samma sak från dig.
 
Jag är tacksam för alla som vill hjälpa till och komma med tips, och tycker bara det är bra med olika åsikter. För mig finns inga rätt eller fel, allt är välkomna förslag :)

Jag har ingen erfarenhet av hur grundvatten beter sig men skulle jag medan jag gräver ur botten av poolen kunna gräva ett hål mitt i poolen, sänka ner en spann med hål i där jag placerar min pump? Skulle det fungera som en tillfällig lösning för att hålla poolen fri från vatten medan jag gräver? (innan jag gjuter så gör jag en bättre lösning med dräneringsrör och brunn)
 
F
H Hantlangaren skrev:
Jag är tacksam för alla som vill hjälpa till och komma med tips, och tycker bara det är bra med olika åsikter. För mig finns inga rätt eller fel, allt är välkomna förslag :)

Jag har ingen erfarenhet av hur grundvatten beter sig men skulle jag medan jag gräver ur botten av poolen kunna gräva ett hål mitt i poolen, sänka ner en spann med hål i där jag placerar min pump? Skulle det fungera som en tillfällig lösning för att hålla poolen fri från vatten medan jag gräver? (innan jag gjuter så gör jag en bättre lösning med dräneringsrör och brunn)
Det kan du absolut göra. Jag skulle lägga det i en kant utanför den tänkta plattan. Och frågan är om du behöver nån spann om du bara ser till att inte trycka ner pumpen i botten. Antar att det är en dränkbar pump med vippor du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.