Jag ska bygga en mindre låda och undrar vilket som är bästa sättet att sammanfoga delarna med?
Jag har en handöverfräs jag gärna använder men vilket stål fungerade då?
 
Var är det för material du tänkte bygga den av? Vad ska lådan anmälda till?
 
Den blir i massiv ek.
Användningen, tja. De får vi se.
 
Ok, tänker du att fogen ska vara enbart trä och lim?

Fingerskarvat går att göra med fräsen om du sätter den i bord och har ett rakt stål (googla finger joint router table jig).

Annars går det att göra olika varianter av 'router rabbet joint' med en planka som anhåll och ett rakt stål
 
Ok. Tack så mycket.
Jag limmar gärna ihop de.
Ska kolla de du tipsade om.
 
Finns väldigt många sätt att foga ihop en låda, så söker du på de ovan får du ett antal varianter också. Föreslog bara några av dem som kan göras med en fräs :)
 
Har googlat en massa. Men svårt att hitta rätt sökord
 
Kan ta ett tag att komma på rätt termer, om du kan beskriva mer hur du tänkt dig så kan vi säkert hjälpa till att knuffa dig i rätt riktning.
 
Har inte tänkt så mycket. Vill bara ha ihop den på ett snyggt och stabilt sätt. Jag är öppen för alla förslag.
 
När jag tidigare sökte information hur jag skulle bygga en låda med en teknik som kallas sinkning kikade jag på en video utgiven av en skola i dess slöjdsal:


Det blir ungefär så här:

Träkornersammanfogning med sinkningsteknik i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill du bygga en enklare låda kan du göra så här:

 
S
Du kan söka på rabbet

Illustration av snickeridetalj som visar ett rabbet fog, en not i änden av ett trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pozz2 skrev:
Har kollat på [länk]
Innan.
Men var hittar jag ett stål som ser ut så?
I all välmening, om du inte har en susning om hur man bygger en låda är det där stålet inte rätt väg att gå. Stålet kräver en rätt saftig fräs, monterad i fräsbord med exakt rätt höjd på stålet och ett relativt högt anhåll som är exakt 90 grader... dom som kommit så långt i snickrandet brukar även ha koll på olika sätt att bygga ihop en låda.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
S
P pozz2 skrev:
Har kollat på [länk]
Innan.
Men var hittar jag ett stål som ser ut så?
Exempel, Cobolt

Art nr 234-013 och 234-019

Edit: 2:a på den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.