A
Är det puts på väggarna är troligen putsat på vassmattor om det är vid hål i väggen du ser det
 
Hmm, har gått runt och knackat och mer eller mindre alla ytterväggar låter ihåliga .
Låter helt olika mot innerväggar.
Vad det gällde 'gräset' får jag revidera då det mer ser ut som någon form av spån.
Man har aldrig Murat och sen isolerat med spån eller liknande och sen putsat igen på något vis?
 
  • Ett hörn av en vägg med en skada där spån och murbruk är synliga under putsytan, markerat med en röd streckad linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara träullsskiva, som isolering. Bör bara vara att putsa på nytt.
 
Kan det vara det som gör att i stort sett hela väggen låter ihålig?
 
A
Är nog som oldboy skrev träullit som isolering/putsskiva bara sett sånt i innertak förut men det ser ju så ut
 
Om det är så att det är träull I väggarna känns det väl sådär.
Man vill väl ha bort allt organiskt?,!!
 
Hade träullsskivor på samtliga yttre källarväggar i mitt hus från -46. De är ca 5 cm tjocka. Jag lagade väggarna med mur och puts bruk.
Hade dock inte några uppreglade golv. Bara betonggolv som ja la klinkers på. Hade källaren till just källare, så jag vet inte hur man löser ditt problem med nivellgolv och få det rätt mot väggen, vet iallafall att mina väggar var mycket fuktiga på gränsen till blöta bakom träullsskivorna innan jag dränerande om på utsidan. På insidan syntes inte mycket. Värst var det på våren.
 
Tätningen har jag faktiskt redan fått svar på så det finns det en plan för, så nu har väl tråden gått lite off topic...
Borde inte väggarna kunna mögla då om det kommer fukt i dom genom vanligt fuktvandring?
Låter det rimligt att man får ett ihåligt ljud om man putsar en träullsskiva?
Skulle vara skönt om det var det istället för putssläpp...
 
Ja putsad träullit låter ihåligt.
Puts brukar sitta väldigt bra på denna skiva.
Väldigt vanligt förekommande både på vägg och tak i källare.
 
Det lät som bom på mina väggar också, på något ställe hade någon skiva släppt från väggen, (för att spikarna som den satt fast med hade rostat av) där tog jag bort ca 1 cm av putsens tjocklek och borrade jag genom skivan in i väggen och i med en plugg samt lång skruv med stor bricka, sedan putsade jag över skruven och brickan, väggarna möglar inte om det inte finns fukt, där av min dränering. Tog månader innan de fuktiga platserna torkade upp efter dränering. De hade inte möglat och de luktade inte illa. Var också inne på att riva bort de skivorna men jag är glad att jag inte gjorde det. Men min källare var bara källare.
 
Vanligast är att dessa är fastgjuten och inte spikad.
Har faktiskt aldrig stött på spikade skivor av träullit.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja putsad träullit låter ihåligt.
Puts brukar sitta väldigt bra på denna skiva.
Väldigt vanligt förekommande både på vägg och tak i källare.
Skönt, då kan jag sova lite lugnare en liten stund i alla fall.
Då ser det ut som att det blir att ånga ner tapeter och fixa eventuella sprickor i befintlig puts innan jag går på och reglar upp golvet.
Målning med lämplig färg efter det.

H HSP skrev:
Det lät som bom på mina väggar också, på något ställe hade någon skiva släppt från väggen, (för att spikarna som den satt fast med hade rostat av) där tog jag bort ca 1 cm av putsens tjocklek och borrade jag genom skivan in i väggen och i med en plugg samt lång skruv med stor bricka, sedan putsade jag över skruven och brickan, väggarna möglar inte om det inte finns fukt, där av min dränering. Tog månader innan de fuktiga platserna torkade upp efter dränering. De hade inte möglat och de luktade inte illa. Var också inne på att riva bort de skivorna men jag är glad att jag inte gjorde det. Men min källare var bara källare.
Hur listade du ut vilka ställen där putsen hade släppt från väggen?
 
Jo har sett spikade och fastgjutna skivor, i tak även skruvade till och med oputsade skivor. de har väl då kommit dit i efterhand.

Hur jag listade ut vilka som satt löst? det syntes tydligt!
De som satt löst gick att trycka in mot den murade väggen ca 1-2cm, plus att putsen hade gått sönder runt skivans kanter så man såg hur skivan stack ut mer än de brevid.
 
Nästa dumma fråga.
Rev ner tapeten för jag såg sprickor i den.
Verkar inte vara målat på putsen men tror att tapetlimmet sitter kvar.
Är ganska osugen att fräsa väggen och finputsa så frågan är som följer.
Hur pass öppen måste en vägg vara för att släppa igenom tillräckligt med fukt?
Om man slipar väggen så den är låt säga 50% öppen, kommer inte fukten bara 'gå runt' dom 50% som är täta?
 
Vanligt tapetlim är väl normalt inte fukttätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.