Hej!

Nybliven villaägare och ska ägna det som är kvar av sommaren och fixa lite med fönstren där delar av kitt lossnat samt måla om. Har googlat en hel del men har några frågor kvar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Tänkta steg:
1. Slipa/skrapa bort färg samt kitt som sitter löst.
2. Olja och grunda
3. Kitta
4. Måla

Mina frågor:

1. Någon input på stegen ovan?

2. Jag har planer på att göra detta med fönster på plats och som jag förstår det så ska man måla över kittet efter 5 dagar. Om jag oljar/grundar/kittar dag ett, är det ok att kittet är omålat en vecka, även om det skulle komma en skur?

3. Ang olja och grunda, antar att jag bara oljar och inte grundar där jag ska kitta, korrekt?

Tacksam för svar
 
L
Det blir nog knepigt att fixa fönstren när dom sitter plats , har provat själv , går inte att komma åt överallt , jag lade fönstren på två bockar , skruvade isär allt , om du gör så med flera fönster
märk allt så alla delar kommer tillbaka , hade bandputs och en sån puts med trekantigt huvud
( minnet borta för namn just nu ) sprätta kitt enkelt på liggande , tror du kommer långt med ett
sådant förfarande , målarna gör så , i övrigt rätt ordning 1 - 4
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
räkna med pi faktorn på tiden..risk för regn etc..ta ner dom är min rek.

bild på härligheterna?
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Håller med om att du tar ner dem. Jag har tvådelade fönster, tog bort ytterdelen och lät innerdelen vara kvar för att ta dem senare.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Tack för alla svar, ska ta fram lite bilder. Hur löste ni problemet att täcka upp för fönstrena när de var nertagna?
Notera att detta mer är en räddningsoperation än en fullständig renovering.
 
Redigerat:
L
W williamspäron skrev:
Tack för alla svar, ska ta fram lite bilder. Hur löste ni problemet att täcka upp för fönstrena när de var nertagna?
Notera att detta mer är en räddningsoperation än en fullständig renovering.
Sommartid en gammal matta för hålet , flera fönster flera mattor
 
L Liteavvarje skrev:
Sommartid en gammal matta för hålet , flera fönster flera mattor
Jag förstår, lite orolig för inbrott :)
 
L
Beror på var du bor , i skogen eller fina hyllan , närhet till grannar , om området är populärt för
den typen av folk , grannsamverkan , o.s.v. man ska nog inte vara för orolig , men vara lite försiktig
 

Bästa svaret

Fönsterparaplyer är smidiga annars, men ger väl inte så mycket bättre inbrottsskydd. Annars får du skicka upp en OSB-skiva som vilar på fönsterblecket med en bit regel på insidan tvärs fönsterhålet med en gängstång emellan som drar in skivan.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fönsterparaplyer är smidiga annars, men ger väl inte så mycket bättre inbrottsskydd. Annars får du skicka upp en OSB-skiva som vilar på fönsterblecket med en bit regel på insidan tvärs fönsterhålet med en gängstång emellan som drar in skivan.
Får nog bli något sånt! Tack!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K
Jag gjorde som Mexitegel beskrev, fast körde med vangbult istället för gängstång. Fungerade kanonbra!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jag gjorde som Mexitegel beskrev, fast körde med vangbult istället för gängstång. Fungerade kanonbra!
Du råkar inte ha en bild?
 
K
Tyvärr inte.
Men jag gjorde så att jag kapade upp en OSB skiva som var lika stor som bågens yttermått och stoppade in den i respektive fönsterhål/båg-hål i karmen där skivan fick vila mot falsen där det normalt sitter tätningslister. Från insidan lade jag en regel 30cm från överkant och en 30 cm från underkant som vilade på karmens ena sida respektive mittstolpe och drog vangbult igenom och satte bricka + mutter på insida.

Vid 2-luft fick jag ha offsett på reglerna, dvs att ena paret satt lite högre upp/ner än dom 30cm jag nämnde ovan, så dom inte krockade med varandra på mittstolpen.

Hoppas du kan bilda dig en bild av detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.