Hej!

Ska bygga till en bodel på vårat hus. Kommer använda en grund för tidigare uterum samt en nymurad grund vilka blir krypgrund. Bredden på utbyggnaden är 10 meter, djupet 4,6 meter.

Nu min fråga
Bjälklaget kommer vila på grunden men infästningen mot huset - där någon tidigare grund saknas - kan den fästas i huset direkt eller behöver man gjuta någon ytterligare "stötta" som kan ta vikten (en befintlig grund placerad från ursprungliga uterummet kommer kunna hjälpa till att bära upp vikten men är osäker på om det räcker, dessutom är den muren inte centralt placertad.
Vi kommer ha ett sadeltak med limmträbalk vilket kanske påverkar belastningen.

Bifogar bild på grunden.

Stort tack på förhand!
 
Det är många frågor på samma gång. Jag antar att utbyggnaden skall ske i ett plan och att sadeltaket skall ligga parallellt med den befintliga husväggen, så att nocken sticker ut vinkelrätt mot denna. Ni tänker er en limträbalk som nockbalk. Vilken taklutning räknar ni med? Är avsikten att kunna använda vinden på något sätt?

Utgående från måtten 10x4,6 meter är det enklast att bygga ett bottenbjälklag med två mellanliggande stödmurar så att spännvidden på golvbjälkarna blir i snitt 3,3 meter. Annat fall får man tänka sig limträ som bärlinor. En nockbalk av limträ utsätts för en relativt stor last som måste föras ner till grunden på ömse sidor med pelare eller regelkonstruktioner. Dessa måste ha ett stöd i grundmuren.

Längden på takbjälkarna blir alltså mer än 5 meter och då är limträ enda alternativet.

Det har en viss betydelse hur marken under tillbyggnaden ser ut. Är den tillräckligt stabil att den tål tillbyggnaden utan vidare?
 
J justusandersson skrev:
Det är många frågor på samma gång. Jag antar att utbyggnaden skall ske i ett plan och att sadeltaket skall ligga parallellt med den befintliga husväggen, så att nocken sticker ut vinkelrätt mot denna. Ni tänker er en limträbalk som nockbalk. Vilken taklutning räknar ni med? Är avsikten att kunna använda vinden på något sätt?

Utgående från måtten 10x4,6 meter är det enklast att bygga ett bottenbjälklag med två mellanliggande stödmurar så att spännvidden på golvbjälkarna blir i snitt 3,3 meter. Annat fall får man tänka sig limträ som bärlinor. En nockbalk av limträ utsätts för en relativt stor last som måste föras ner till grunden på ömse sidor med pelare eller regelkonstruktioner. Dessa måste ha ett stöd i grundmuren.

Längden på takbjälkarna blir alltså mer än 5 meter och då är limträ enda alternativet.

Det har en viss betydelse hur marken under tillbyggnaden ser ut. Är den tillräckligt stabil att den tål tillbyggnaden utan vidare?
Tack för utförligt svar! Vi ska ha plåttak och taklutningen ska vara 7 grader, Vilket jag förstått ska vara minsta tänkbara lutning för ett sådant typ av tak. Vi kommer låta befintligt tak vara orört och göra infästningen mot husväggen.
 
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Tack för utförligt svar! Vi ska ha plåttak och taklutningen ska vara 7 grader, Vilket jag förstått ska vara minsta tänkbara lutning för ett sådant typ av tak. Vi kommer låta befintligt tak vara orört och göra infästningen mot husväggen.

Att ha ett tak som lutar ut från befintligt hus långsida skulle innebära en betydligt lägre belastning alltså?
 
Nja. Takytan är ju i princip lika stor, men det blir kortare spännvidd på takbjälkarna. Kanske kan ni klara er med vanligt konstruktionsvirke.
 
Martin_B
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Vi kommer låta befintligt tak vara orört och göra infästningen mot husväggen.
Hur gjorde ni? Enl. din skiss är husfasaden tegel, antar att det är trästomme med en tegelskalmur? Hur förankrade ni takkonstruktionen/takbjälkarna i tegelfasaden?
Är det tillåtet att göra så och blev det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.