A
hur isolerar jag när röret går genom taket? För det måste väl vara 500 mm från brännbart material
Och vad krävs på taket? en plåt som täcker runt röret och som går hela vägen upp till nocken i separata plåtar?
 
L
Är det svartrör till skorsten , , en plåt i taket som du säger , sedan går det att bygga in med dubbel gips ( är A60 brandklass ) på vinden , min 300 från röret , ( skruvas så att säga baklänges träbitarna på utsidan ) det finns färdiga skorstenar med anslutningsplåt monterat och klart , kolla med varuhusen eller kaminsäljarna , svårt att göra själv ,
PS Knöla ihop lite kycklingnät och stoppa det i röret , talgoxen gillar att hoppa ner under den kalla perioden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Är det ett helt isolerat rökrör du har? Isåfall bör du bygga ett avluftat schakt och isolera pipan med Rockwool brandmatta som du lindar ikring röret.
Då är det inte 50 cm till brännbart men kolla reglerna för det är olika beroende på om du har schakt och hur tjock isolering på röret.

På taket precis som du säger, en plåt från nock som sluter runt skorstenen. Där tycker jag du ber en plåtslagare komma och görs jobbet så det blir tätt
 
Tillverkarna skriver alltid ut mått och hur du isolerar men om du i detta fall bygger en helt egen skorsten så kolla reglerna för skorstenar eller ännu bättre fråga lokala sotaren hur du ska göra
 
A
Det är ett oisolerat rökrör!
Tack för era svar
 
A
jag tänkte försöka ha reglar på 110 cc vid rökrör, så det ska vara safe med avstånd till brännbart.
Vill få igång bastun så fort som möjligt. Funkar det om jag kapar ut ett hål i takplåten på 100mm och sedan tätar det hålet med ngn eldfast massa? Det borde väl funka ngn vecka tills jag hunnit få tak på tak stos och rätt plåt?
Eller måste det vara ett avstånd mellan takplåt och oisolerat rökrör?
 
L
JohannesP skrev:
jag tänkte försöka ha reglar på 110 cc vid rökrör, så det ska vara safe med avstånd till brännbart.
Vill få igång bastun så fort som möjligt. Funkar det om jag kapar ut ett hål i takplåten på 100mm och sedan tätar det hålet med ngn eldfast massa? Det borde väl funka ngn vecka tills jag hunnit få tak på tak stos och rätt plåt?
Eller måste det vara ett avstånd mellan takplåt och oisolerat rökrör?
Kommer inte att bli tät med någon sorts himpa vimpa lösning , vatten kommer att rinna in , det måste vara en riktig plåtskoning där upp genom takplåt
 
Ja det kommer inte bli tätt men visst funkar det en kort period om du har stort bastusug!
Du får väl köra pressning över om det blir regn..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja och självklart pressning på när allt är kallt och bastun inte används
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag fick ett pris på 2000 kr för stos och plåt. Det är mer än allt annat i bastun kostar tillsammans. Så jag är helt öppen för en billigare lösning.
Måste man få detta besiktat av sitt försäkringsbolag? Har fått olika bud om detta men det kanske är så att det varierar?
 
Nä det tror jag inte men däremot en bygganmälan för eldstaden samt en besiktning av en sötare behövs.
Men jag tvivlar på att många ens gör det. Är man noga med installationen och följer alla avstånd så är inte kaminen någon fara.

2000kr är helt ok pris. Om du kan göra det billigare själv med en plåt samt tätning tvivlar jag på.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
1 bygganmälan söks hos kommunen.
2 du installerar allt.
3 du bokar installationsbesiktning hos sotarn.
4 sotaren ger besked om det är ok att elda i eldstaden.

Installerade en kamin i våras. Det gick fint, monterade efter anvisningar, färdig isolerad skorsten mm. Beslaget och huven beställde jag hos lokala plåtslagaren kostade 3.000 var värt varenda öre då allt passade mitt tak utan krångel. Fick dock montera allt själv.
Sotaren var sedan där på installationsbesiktning han mätte avstånd, eldade, mätte temperaturer, kollade typintyg mm. Fick klartecken att elda.

Bastun jag har är byggd som ditt exempel. Där är det ett 130 mm stålrör med 100 mm isolering. Röret är isolerat ca. 0,5 meter nedanför innertaket. Sedan hela vägen upp till skorstenen topp. Inget schakt på vinden, men en ventilerad skorstenshuv. Där det är isolerat så är isoleringen klädd med aluminiumplåt. Detta är byggt på -80 talet. Och är i bruk. Och har klarat alla brandskyddskontroller.

Men kolla med sotarmästaren hur dagens regler ser ut.
PS elda inte innan det är ok från sotaren.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för alla svar. Allt stämmer, men sätter man hjul på bastun så behöver man ingen bygganmälan eller beskitning av sotaren :) Den kommer troligen bara användas som bastu i några veckor så jag gör det gärna så enkelt som möjligt.
 
A
Det var sotaren som berättade om hjulen så jag har kollat med honom!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.