Har ju varit en del trådar om trappbyggen och jag har nog varit inne och härjat i nån av dem genom åren.

Hursomhelst, jag behövde en trappa i mitt gästhuset och jag hade ingen lust att betala en massa pengar på en specialbyggd trappa, dessutom skulle det bara kul att bygga en själv.

Utrymmet är inte mycket att hurra för så det blir en trappa som är både brant och trång men det fanns inte mycket att välja på.

Har använt SketchUp för att göra en liten skiss för att få en känsla för hur det skulle bli. Utifrån den har jag sedan gjort en fullskale-ritning på en mdf-skiva.

Skiss i 3D-modelleringsprogram av en brant och trång trappa med måttangivelser i ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss i 3D-modelleringsprogram av en trång och brant trappa med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att göra det så enkelt och billigt som möjligt så använde jag rester från limträbalkar som jag hade liggande från tidigare projekt som steg och så köpte jag en limträpelare.

Eftersom limträbalken inte hade rätt dimensioner så har jag fått limma ihop för att täcka stegens djup.

Trappan ska målas så lite spackel och färg så blir den nog tillräckligt snygg för gästhuset.

Stämjärn och borrmaskin kommer väl till pass när man ska jacka ur för stegen.

Pågående bygge av en trappa med utjackade steg i en limträbalk, verktyg och byggmaterial synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pelaren på plats...

En limträpelare i en trappa under konstruktion, omgiven av träväggar, med oslipade och osmålade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite fler bilder...

Renoverat rum med träpaneler, bänk och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrappa i renoverad hall, obehandlad furu, vit dörr till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa under konstruktion i en byggnad, vy uppifrån med synlig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
och nu är vi snart framme i realtid...

Hade lite gamla limträskivor liggande också, inte så att det räckte så jag fick köpa några att komplettera med...

Nu börjar den se om som det var tänkte...

Trappa under konstruktion med nya och återanvända limträskivor i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa under konstruktion med limträskivor som klädsel och synliga märkningar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 6 till
  • Laddar…
Det ät inte det lättaste att slänga ihop en trappa!!!
Bra jobbat och Snyggt!!!
 
L-OFast skrev:
Det ät inte det lättaste att slänga ihop en trappa!!!
Bra jobbat och Snyggt!!!
Tack.

Det man kan konstatera är att som amatör så hjälpte full-skaleritningen enormt. Bara att rita upp och sedan föra över till virket.. :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Saxpy skrev:
Tack.

Det man kan konstatera är att som amatör så hjälpte full-skaleritningen enormt. Bara att rita upp och sedan föra över till virket.. :)

Jag ritar alltid i fullskala fast jag gjort många trappor, tror dom flesta trappsnickare gör det.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Har en spartrappa som ska bytas ut då den är halvt livsfarlig och snubblade in på denna tråd. Undrar lite över måtten på din trappa. Snabbt räknat får jag en steghöjd på 217,5mm, stämmer detta? Hur djupa är de raka stegen? Känns den OK att gå i?

Har du jobbat mycket i SketchUp tidigare? Jag är lite av en novis och undrar hur fasiken du fick det så där precist, med rätt vinklar på varje plansteg osv..

Min planlösning ser lite annorlunda ut, då jag kan ha något längre avstånd mellan svängarna på trappan - hålet är 1850mm långt och endast 650mm brett, men jag har lite golvyta nedtill där det är möjligt att ha ett "extra" trappsteg under taket. Ett problem jag har är att det ligger golvvärme på nedre plan, vilket gör att jag är rädd för att borra sönder rör. Har du fäst din pelare i golvet? Hade det gått tror du att endast fästa stegen i väggen och att de på så sätt håller pelaren på plats?
 
Tack.

Den är inte så bekväm att gå i men det var inte så mycket att välja på när man måste anpassa sig efter omgivningen...

Jag är på resande fot så jag har inte måtten i huvudet. Det är inte så speciellt djup, runt 20cm tror jag.

Den här sidan är rätt bra om vill slippa rita i SketchUp, http://www.zhitov.ru/sv/, sedan är det bara rita fullskale-modell.

Fördelen med min trappa är att den är symmetrisk i svängarna vilket ju gör det lätt att både räkna, rita och bygga.

En bok som jag köpte för länge sedan var också nyttig att ha, http://www.bokus.com/bok/9781561588923/building-stairs/

Ang. pelaren så skulle du väl kunna bygga ett fäste för den som du limmar fast i golvet och sedan skruvar pelaren i den.
 
Saxpy Saxpy skrev:
Tack.

Den är inte så bekväm att gå i men det var inte så mycket att välja på när man måste anpassa sig efter omgivningen...

Jag är på resande fot så jag har inte måtten i huvudet. Det är inte så speciellt djup, runt 20cm tror jag.

Den här sidan är rätt bra om vill slippa rita i SketchUp, [länk], sedan är det bara rita fullskale-modell.

Fördelen med min trappa är att den är symmetrisk i svängarna vilket ju gör det lätt att både räkna, rita och bygga.

En bok som jag köpte för länge sedan var också nyttig att ha, [länk]

Ang. pelaren så skulle du väl kunna bygga ett fäste för den som du limmar fast i golvet och sedan skruvar pelaren i den.
Tack för svar - har själv varit på resande fot, därav sent svar.

Jag har kikat på den sidan en del - tack för den! Den gör det lite begripligt för mig. Ett annat problem jag har är att takhöjden på nedre plan inte tillåter mer än max 1 trappsteg undertill, men jag vet inte hur man gör när man beräknar frihöjd riktigt. Jag menar, när man går mellan det första och andra trappsteget så kan man ju också slå i taket, även om första trappsteget faktiskt ligger på bra höjd under taket.

Har kontaktat några firmor nu, men de flesta verkar tycka att man ska bredda hålet mer. Tyvärr är det inte möjligt att öppna mer än 10cm åt något håll, så detta blir en sann utmaning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.