Jag har ett trähus med äldre slät fasad på två sidor och en nyare fasad på de andra väggarna pga utbyggnad. Läktbrädorna är nyare och skrovligare på hela huset.
Jag upplever att färgen spricker lite väl fort för att jag ska orka måla om det på de äldre sidorna. Området på bilden är målat för fyra eller fem år sedan.
Färgen är en cuprinol träfärg heltäckande.
Använder jag fel färg?
Bör jag byta till nyare fasadbrädor?
Tacksam för synpunkter.
/Jonas
 
  • Slitna vita fasadbrädor med sprickor i färgen på ett äldre trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken färg finns under, är målad med tidigare? Har ni luftspalt bakom panelen, om inte kan detta ske om fukt samlas i panelen.
 
  • Gilla
J__
  • Laddar…
Jag har ingen aning om vilken färg som är under. Jag målade med samma färgtyp som var på huset när jag köpte det men det såg lika illa ut då...
Luftspalt finns.
 
Antingen fel färgtyp eller så är det målat på fuktigt virke.

Om Cuprinolen är av lasyrtyp (täcklasyr) och det är målat tidigare med annan färgtyp tidigare så kan det nog bli så där eftersom lasyrfärg inte fungerar att måla över annan färg.
 
Hello, tack för alla svar.
Det är inte täcklasyr utan en vanlig "oljefärg" ej linoljefärg.
Jag sammanfattar därför era svar i denna och den länkade tråden som att det antagligen är målat på fuktigt virke eller att fasaden är för torr.
Ett alternativ skulle alltså vara att skrapa ordentligt, se till att det inte är fuktigt och mätta med olja, det andra att byta fasad.
Låter det rimligt?
/Jonas
 
Aha, jag förknippade Cuprinol med lasyr, men så var alltså inte fallet.

För torr kan väl ändå aldrig en fasad vara?

Hur som helst så visar färgsläppen på att färgen inte har bitit fast i underlaget som den ska. Det tyder på dåligt underarbete/grundfärg. Om träet blivit missfärgat el grånat under färgsläppen så behöver det slipas bort då färg i allmänhet tycks ha svårt att fästa ordentligt på sådana ställen.

Personligen anser jag att endast äkta ren linoljefärg är det enda som duger utomhus, (tillsammans med slamfärg och tjära), men alla tycks ha olika erfarenhet och värderingar om vilka egenskaper som är viktiga för färg så...
 
  • Gilla
MW84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.