Hej!

Jag bor i ett hus byggt 1970. Ett enplanshus med inredd källare. Huset är dränerat runt om 2008 och vi la nytt tak förra året.källaren är en klassisk helgjuten betongkällare.
igår upptäckte jag en fläck på den gamla heltäckningsmattan i källaren (ej renoverad ännu). den är inte vid en vägg utan va mitt på golvet under där en fåtölj med metallbotten stått. vi flyttade stolen och i morse var fläcken därunder. fukten borde alltså komma från grunden.
vi är nu vilsna, hur skall vi gå vidare? vem kontaktar vi?
vad kostar det tror ni?

kan det till och med vara så att detta är normalt och något man får räkna med i en källare? Typ något vi skall ta i beräkning nä vi renoverar sen?

hälsningar
sönderstressad
 
J
Nja, nu tycker jag inte du ska oroa dig för mycket. Om stolen stått där, med en metallbotten mot golvet kan det ju troligen vara kondens. Metallen är väldigt sval och när det kommer fuktig luft så kondenserar den mot plåten. Det kan ju ta ett tag innan en sådan fläck torkar bort. Fukten kan ju även göra att smuts fastnat. Det kan ju vara smart att lägga in en platonmatta eller annan typ av ventilerat golv typ nivell.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är ett klart tecken på att det vandrar fukt genom betongen. Från marken och upp i källaren. Om man täcker för en bit av vilket äldre källargolv som helst, (med ngt tätt mtrl såsom plastpåse el byggplast, el en metallskiva), så brukar man få en fuktfläck under. Hur fuktigt varierar med hus/mark.

Det är helt normalt eftersom källare tidigare normalt aldrig var avsedda att användas annat än som källare, med ett öppet betonggolv och lite ventilation, vilket normalt pannan (olja el ved) skötte om.

Så om ni ska inreda källaren så har ni redan gjort fuktprovet och vet om att ni måste ha ventilerade golv. Dvs minimum platonmatta, ev uppreglat och fläktventilerat (typ Nivell el Granab).
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Det låter normalt. Jag gjorde från början misstaget att ställa några flyttkartonger direkt på källargolvet. När de hade stått där ett tag så var botten fuktig trots att golvet runt om var helt torrt. I rummen med betonggolv står numera allt fuktkänsligt på hyllor för att maximera golvets möjlighet att "andas".
Lägg inte golv som hindrar fuktvandring för det kan tvinga fukten till väggarna i stället. Klinker utan tätskikt under är OK, fogarna släpper igenom fukt. Har man en dusch i källaren ska så liten yta som möjligt tätas mot fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.