Hej!

Vi bygger ett litet badrum med duschnisch. Vi kommer att ha ett eluttag under en bänkskiva som jag nu inser hamnar inom 120 cm från duschhuvudet. Är det ok om man har den under en bänkskiva? Det är verkligen prick 120 cm i horizontalplanet om man inte tar hänsyn till eventuella hinder så om bänksivan får räknas in blir det ok.
 
Njaaa, det är nog tveksamt. Som jag tolkar det så skall det inte finnas någon väg från duschmunstycke som är mindre än 120cm.
 
H hempularen skrev:
Njaaa, det är nog tveksamt. Som jag tolkar det så skall det inte finnas någon väg från duschmunstycke som är mindre än 120cm.
Så tolkar jag det också men byggaren hävdar att det är lugnt...
 
Men vad säger elektrikern?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vad säger elektrikern?
Också ok men han har ju inte sett vilket dusch för den är ju inte installerad är och takduschar sticker ju ut en del. Men tänker att om det blir strul sätter jag upp en list på golvet och då blir det helt plötsligt ett duschkar och man räknar 60 cm från det I stället och allt blir ok. Är inte orolig för elsäkerhet utan mest om det blir strul sen.
 
Syftet/grundregeln är att man normalt inte ska kunna nå uttaget ifrån duschen. Det är inte 100% tydligt men jag tolkar det som att man får räkna "armvägen" dvs precis som det låter att man inte ska kunna nå fram via eventuella hinder. Man ska alltså förhindras att plugga in hårtorken medan man står i duschen, men man behöver inte ta hänsyn till akrobatiska övningar.

Reglerna tar upp hinder i form av fasta väggar (lodräta) och medger att sådana kan vara avgränsande. Vågräta plan som bänkskiva tas inte upp av naturliga skäl då de inte förhindrar räckvidden i sidled. Men finns det en vägg med så kan det hjälpa.

Det finns säkert många sätt att praktiskt lösa den elsäkerhetsmässiga biten. Men sedan ska det anses vara ok också och då gäller att försöka hålla sig till de skrivna reglerna för att inte väcka petimätrarna. Där finns inga avsteg, 60 cm betyder 60 cm, inte 59. Att bedöma riskerna är ju svårt så diskussioner om rätt och fel kommer nog inte att leda någon vart. Så i grunden gäller att försöka förhålla sig till reglerna för områden och skyddsåtgärder.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag bad dem flytta eluttaget till annan vägg när de framkom att det bara skulle vara en timmes jobb även om elektrikern hävdade att det var ok. Verkar som om folk tolkar lite olika och då det krävs besiktning av bfr efter känns det dumt att chansa. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.