Finns det formella krav på det?
Det man först tänker på är att N ska bryta sist och sluta först.

Jag tittade i ett dokument från Garo:
http://www.garo.se/storage/ma/7f6ef...ingar J N Rätt och riktigt 103019 ID990-3.pdf

Citat:
"Notera att N-polen på jordfelsbrytare ska sluta senast som andra pol, men öppna tidigast som näst sista pol."

Jag förstår att det är tillräckligt för att undvika problem pga "flytande nolla", men jag vill veta vad det finns för formella krav på ordning och eventuella tider. Någon får gärna göra en mätning på en 4-polig JFB, annars får jag väl göra det själv :). En sådan mätning bör vara enklast att utföra med 5-24V DC.
 
tommib
Nu hittar jag inte referensen men nollan ska brytas sist och slutas först. Vad garo får sin information vet jag inte men det låter fel.

Du kan inte testa en normal JFB (typ A) med DC, konstruktionen är inte gjord för det. Varför skulle du inte kunna mäta med 230/400V? Ett par bitiga motstånd drar ner spänningen till en rimlig nivå om du ska mäta med oscilloskop men koppla upp prylarna och håll händerna borta under testet. En annan variant är 24VAC som du får ut från t.ex. belysningstransformatorer men då måste du ha tre stycken (för du vill väl mäta på alla polerna).
 
Man kan köra samma fas genom alla faspolerna.
 
tommib
D'oh.... ja, det kan man förstås när målet bara är att mäta bryttiderna.
 
Att bryta nollan sist och sluta den först låter i mina öron helt rätt, just för att undvika överspänning pga flytande nolla.
Jag har även en vag minnesbild av att det ska vara så men kan tyvärr inte "peka" på var den kommer ifrån.
 
Kanske ska förtydliga att vi pratar om flerpoliga (flerfasiga) brytare här. Där är det ju av yttersta vikt att nollan inte blir flytande ett kort ögonblick. Det finns t.o.m en paragraf i reglerna för det, där de formulerar sig som

Kontakter i flerpoliga elkopplare ska vara så utförda att de bryter samtliga poler samtidigt, med
undantag för kontakter som ska bryta neutralledaren, vilka kan slutas före och brytas efter övriga kontakter.


Den lustiga formuleringen som Garo har beror på att de har JFBer som tillåtet anslutning av nollan antingen till vänster eller höger, spelar ingen roll. Här är en närbild på märkningen. Den lilla klacken på brytaren indikerar sen brytning och tidig slutning. Att en av faserna halkar med på detta spelar ingen roll, så länge det bara är 1 fas.

Schematisk bild av flerpolig brytare med märkning av anslutningar och klack för brytindikation.

Så Garo har gjort en (helt korrekt) tolkning av reglerna som tillåter denna konstruktion.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-koppla-garo-jordfelsbrytare.215069/
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så Garo har gjort en (helt korrekt) tolkning av reglerna
Hur kan man få det till en korrekt tolkning av "med undantag för kontakter som ska bryta neutralledaren, vilka kan slutas före och brytas efter övriga kontakter"?

En av faserna kommer ju brytas efter N i hälften av alla JFB.
 
Just den delen uppfyller de ju. Men det föregående kravet på all alla ska bryta samtidigt är ju lite mer tveksamt. Men jag håller med om att det inte är något problem.
 
"brytas efter övriga kontakter". Är det verkligen samma sak som "samtidigt som en av faserna"?
 
Jag menar att de har gjort en korrekt tolkning av syftet med regeln. Tyvärr framgår sällan syftet i skrivna regler vilket ibland kan orsaka lite Kafkaliknande situationer, som kanske i detta fall skulle förbjuda Garo's JFBer, eller!?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Med min erfarenhet från offentliga upphandlingar har jag tyvärr fått en rätt digital hållning till krav. Antingen så uppfyller man dem, eller så gör man inte det.
 
Det är tyvärr inte ovanligt att det råder olika åsikter om huruvida ett krav är uppfyllt :)
 
Nollan skulle ju bryta samtidigt, men kan bryta senare. Men det faktum att alla faspolerna inte bryter samtidigt i det fallet. Men sedan är ju frågan hur stor skillnad det ska vara innan man kan säga att det inte är samtidigt
 
I fallet JFB styrs det av IEC 61008-1 och i den då under punkt 8.1.2 som föreskriver att polerna "i huvudsak" ska sluta/bryta samtidigt med undantag för sån som kopplar N där tidig slutning, sen brytning gäller. Och praktiskt är det slutning inte brytning som kan ge problem, brytning sker momentant via mekanism slutning tillåts vara handberoende och beror då på den som manövrerar.

De flesta JFB av någon klass uppfyller att pol(er) märkta N har denna tidiga/sena slutning/brytning och överlappet ligger i häradet 5-10 grader sett till vippans rörelseväg. Märkningen av pol N kan annars i dessa fall vara lurig det förkommer varianter där N inte är brytpol och även såna där den inte har full märkdata brytmässigt eller för strömtålighet. Andra skäl till märkning N kan vara uttag av matning till testknappen.

Bäst är att se till schemasymboliken på brytaren den ska visa hur det ligger till oavsett ev markering N, och där är ju GARO fördömliga även i text. Den visar även att det inte på den har någon betydelse om matning sker från ovan eller undersida. Nu är det i princip bara betydelsefullt på spänningsberoende typer som vi bara har här i fallet B eller B+ JFB och inte ens då tappar man den viktiga delen motsvarande typ A om de matas fel.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.