Hej,
Håller på att renovera mitt hus från 76,
https://www.byggahus.se/forum/threads/gnejsstigen.299177/#post-2770914

Då alla innerväggar är av spån så är planen att sätta gips på alla ytor, både som ljudisolerande och att ha släta väggar att jobba med

Då det inte finns någon isolering i hålrummen i väggarna så funderade jag på om man skulle använda sänksågen för att såga upp en sektion per sida
Interiör av ett renoveringsprojekt, markerad vägg där isolering kan sättas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där skjuta in isolering (upp och ner) sen skruva tillbaka spånet och täta med mjukfog och därefter skruva på gips.

Kommer det hjälpa till att minska ljud genom väggen eller är det en onödig process?

För att bara isolera mot ljud, är det bättre att pressa in isolering för att verkligen fylla hålrummet eller ska det vara "luftigt" som när man isolerar vanligt?
 
Det kommer att göra sor skillnad. För att isolera mot ljud vill du ha en tung kompakt isolering som inte leder ljud. Mineralull är bättre än glasull. Fylla väggen med spån från toppen skulle kanske funka. Du behöver definitivt inte foga spånskivorna.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kommer att göra sor skillnad. För att isolera mot ljud vill du ha en tung kompakt isolering som inte leder ljud. Mineralull är bättre än glasull. Fylla väggen med spån från toppen skulle kanske funka. Du behöver definitivt inte foga spånskivorna.
Då borde det vara bättre att "pressa" in? Har blandannat 70mm rockwool och mellanrummet är idag 66mm.

Även tänkt tanken med att öppna upp litet hål högst upp och "hälla" in något. Men känns som det blir bökigt att få tag i rätt material och att de kan dra iväg i kostnad.
 
K
Sågspån är väl i princip gratis. Vet inte hur bra det ljudisolerar dock. Tungt och kompakt är det.

Viktigt är också att väggen blir tät så ljud inte kan komma genom via luft
 
K Kallebo skrev:
Sågspån är väl i princip gratis. Vet inte hur bra det ljudisolerar dock. Tungt och kompakt är det.

Viktigt är också att väggen blir tät så ljud inte kan komma genom via luft
Jo sågspån lär inte kosta speciellt mycket, formulerade mig lite dåligt. Tänkte på andra isolerings varianter som sprutas in.
 
Tungt och löst/ej fast/rörligt är nyckeln. Sand är nästan perfekt.

Ibland jämförs lite olika saker, det är skillnad på ljuddämpning (ljudvågorna blir värme) och ljudisolering/skärmning (ljudvågorna går inte fram till rummet) det är också skillnad på frekvens för ljudet och vilket material som dämpar olika frekvenser bäst.
Generellt sett kan man säga att det är en våg som överförs till väggen som börjar vibrera (lätt och styv väg kräver mindre energi för att vibrera) och väggen vibrerar sen luften som man är i. Allt som är styvt är då dåligt eftersom det överför vibrationer effektivare än ett löst material t.ex sand/sågspån där varje sandkorn måste putta på nästa sandkorn etc.

Ytskikt i de olika rummen har också betydelse, en hård slät yta reflekterar och transmitterar ljud bra. Medans en mjuk vågig yta blir tvärt om.

I ditt fall skulle jag försöka fylla väggen med vad som finns tillgängligt. Sand>sågspån>mineralull
 
Redigerat:
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Poröst är knappast det som är avgörande. Det är som du säger att det inte ska vara styvt som är viktigt. Om man inför en massa porer i en betongvägg blir den knappast bättre.

Får man in 70mm skivor an mineralull i väggen så är det nog en bra lösning.
 
foga gipsen runt om kan vara bra, så ljudvågorna garanterat inte har en luftväg att vandra. altså mellan gips och golv-hörn-tak. sen skulle jag säga att svagaste punkten i en ljudvägg måste vara det stora hålet där dörren sitter ;)
 
  • Gilla
DrGreenbaum och 2 till
  • Laddar…
Men mellan sovrum är det vanligt att man har väggar utan sådana hål. Med helt ihåliga väggar hör man när den som sover i rummet intill vänder sig i sängen. Man ska absolut ha isolering i innerväggar. Gärna minerallull, och gärna dubbla skivor. Så TS planer tycker jag låter som en bra uppdatering.
 
D Daniel 109 skrev:
Poröst är knappast det som är avgörande. Det är som du säger att det inte ska vara styvt som är viktigt. Om man inför en massa porer i en betongvägg blir den knappast bättre.
Håller med, det var fel ordval av mig så har redigerat inlägget för att inte förvirrad
 

Bästa svaret

@chaser

Du ska göra precis som du skrev i ditt första inlägg. Isoleringen ska dock inte inte packas.
Volymvikt 25 - 35 kg /m3 funkar bra till detta, tex Rockwool Flexibatt eller motsvarande.
När du skivat med gips fogar du runt om med mjukfog.
 
  • Gilla
chaser och 1 till
  • Laddar…
Nu kör vi
Person använder spikpistol för att montera lister på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återkommer med rapport.
 
  • Gilla
ttran och 1 till
  • Laddar…
Klaaaart! Tog knappt 2 timmar att få gjort väggen, då vart jag "störd" av 3 samtal också

Fanns inga reglar utan väggen består av stående spån. Passade på att montera ett extra eluttag till en framtida sovrumstv.
Avsnitt av vägg med nyinstallerad isolering och öppning för eluttag under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat, då det inte var CC600 så fick jag pressa in sista remsan.
Delvis isolerad vägg med grön mineralull och nymonterade gipsplattor samt ett extra eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mjukfogat och klart
Delvis isolerad vägg med spånskivor och nyinstallerat eluttag under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hör en tydlig skillnad mellan oisolerade väggen och den nu isolerade, vet inte om det kommer fram riktigt på filmen.
Det ska dessutom på 1 lager gips på varje sida.
 
  • Gilla
jonket85 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.