Hej på er!
I veckan drar bygget igång för vårt nya hus.
Det kommer vara FTX i det och nu har jag börjat fundera över köksfläkten.

Mailade en onlinebutik och frågade om det och de sa att man antingen kan använda FTX-aggregatet som motor till köksfläkten, alternativt att man har en egen motor för köksfläkten på taket.

Då är frågan. Finns det fördelar/nackdelar med dessa två alternativ? Kostnaden ser jag som ungefär samma.

Är det bättre att låta FTX:en sköta det så att det inte påverkar övrig ventilation?
Hur är det med kamin.. påverkar det något?
 
Vanligaste är att köksfläkt kör separat motor och kanal. När du tänder kaminen kan du ställa ner flödet på FTX-aggregatet tillfälligt om det behövs.
 
Separat imkanal från spisfläkten är nog att föredra.
Då slipper man att få in en massa stekflott i värmeväxlaren,
där det kan vara besvärligt att göra rent.

Har man problem att tända brasan för att det blir "bakdrag" pga FTX eller spisfläkt,
så öppnar man bara ett köksfönster på glänt en stund när brasan tändes.
 
Jag såg i någon nybyggd villa att det satt någon givare i anslutning till köksfläkten som hade separat kanal. Är det så att man kan få FTX-aggregatet att "anpassa" sig efter hur mycket som köksfläkten blåser ut?
 
Köksfläkt alltid egen kanal
 
Många nyare aggregat bypassar imkanalen så att matoset ej passerar värmeväxlaren men du kommer att bli mest nöjd med köksfläkt och separat kanal .
 
E exerg skrev:
Många nyare aggregat bypassar imkanalen så att matoset ej passerar värmeväxlaren
Jag förstår faktiskt inte problemet.
En spisfläkt, som man köper rätt upp och ner, har en inbyggd fläkt.
Man kopplar den till ett rör som går ut genom vägg eller tak.

Varför skulle man integrera detta med FTX-ventilationen?
Det gäller ju bara att korta stunder bli av med stekos (och lite ånga då och då).
 
Det är i de fall växlaren sitter i "kryddhyllan" ovan spisen, likt flexit k2 el den gamla minimastern. Hade det varit bekymmerslöst att integrera det med växlaren hade man kunnat få ett par timmar med förhöjd tilluftstemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.