Funderade lite på hur styrningen av temperaturen i en kombinerad kyl/frys fungerar.
I mitt gamla E-lux-skåp från '92, (som bara går och går) sitter det två kompressorer och två termostater.
Det suger rätt mycket energi, ca 600 kWh/år enl. 100Koll, nya kombiskåp har bara en kompressor har jag förstått, och med det rejält lägre energiåtgång.
El-lux säger ca 230 kWh/år.

Men hur fungerar egentligen termostaterna/kompressorn i en sådan konstruktion? Styr de flöde av kylmedium eller till/från av kompressorn?
I nuvarande skåp kan ju exempelvis frysen ha uppnått önskad temp, men kylen jobbar på för fullt för att sänka tempen efter att nya varor har lagts in.

Någon kylskåpsexpert som kan förklara.
 
Expert är jag inte. Men de flesta kombiskåp reglerar temperaturen på kyldelen, sedan går det ett flöde till frysdelen, och frysen får den temp, den får. Man kan alltså oftast bara ställa in temperaturen på kyldelen.

En effekt av detta är att kombiskåp fungerar dåligt i fritidshus, om de skall vara igång även på vintern, om ex. rumstemperaturen kommer ned i 4 grader, och kylen vill hålla 4 grader, så går ju aldrig kompressorn, och även frysen kommer då att bli plus 4 grader.

Tidigare hade bosch eller siemens en rolig kombi. Den hade en knapp man tryckte på om skåpet skulle gå i låg rumstemperatur. Funktionen för knappen var att låta lampan i kylen vara tänd även när dörren är stängd. Lampan var på 25w, och då fick kompressorn alltid jobba på att kyla bort 25w värme ur kylskåpet, så även frysen blir då kall i rum med låg omgivningstemp.
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
OK, det låter ju som en enkel och smidig lösning. Läste lite i manualen för ett kombiskåp från E-lux och det är inte mycket det står omkring termostatfunktionen och hur den ska ställas in.
Men det lär väl fungera under normala omständigheter och förhållanden.
 
A
I ditt driftsfall kanske det nya electroluxskåpet drar 400kWh
För du lär inte ha de optimala driftförutsättningarna de har i ett laboriatorium.
Dvs du tjänar 200 spänn per år!
Även om du tjänar 300.- så är det mellan 20 och 40 år innan det första skåpet är betalt!
Ditt gamla kanske håller 10-20år till men ett nytt håller sällan mer än 5år troligen bara 2....
Så det är en skitdålig pay off! Och vilket miljötänk sen!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
I ditt driftsfall kanske det nya electroluxskåpet drar 400kWh
För du lär inte ha de optimala driftförutsättningarna de har i ett laboriatorium.
Dvs du tjänar 200 spänn per år!
Även om du tjänar 300.- så är det mellan 20 och 40 år innan det första skåpet är betalt!
Ditt gamla kanske håller 10-20år till men ett nytt håller sällan mer än 5år troligen bara 2....
Så det är en skitdålig pay off! Och vilket miljötänk sen!
Precis detta. Jag är förvånad över att tillverkarna får lov att prångla ut sin skit på marknaden. Skiten håller ju bara knappt garantitiden ut.
Energiklass hit och energiklass dit. Det måste ju ha en större miljöpåverkan att man måste köpa ett nytt skåp var 5:e år, än att det skulle råka förbruka några kWh mer om året.
 
Tack för era synpunkter. Har själv reparerat kylskåpet två gånger (termostatfel), skåpet är inne på sitt 25:e år, så jag tycker det är dags att åtminstone fundera på ett nytt.
 
Men observera att det finns ju även numera skåp med dubbla kompressorer, där det går att ställa in temperatur för både kyl och frysdelen. Jag vet inte hur energiklassningen ser ut mellan de med en eller två kompressorer. Men det är säkert mycket bättre än det 25 år gamla.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Staffans2000
Värt att tänka på, är att ditt gamla väl fungerande kylskåp värmer köket. Så under åtminstone sex månader per år minskar kylen din uppvärmningsräkning! Något som vitvaruförsäljarna är noga med att inte nämna när de briljerar över hur energisnåla och miljövänliga (mindre miljövidriga) deras senaste modell med A+++++++++++märkning är.

Staffan
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det finns många olika sätt att styra kylkretsen i en kyl/frys.

Enkel termostat: Som tidigare nämnts så reglerar den temperaturen i kyldelen och frysen blir vad den blir efter det (oftast hyfsat rätt)

Elektronisk termostat med givare i både kyl och frys: Där finns olika sett att styra skåpet, vissa skåp producerar all kyla i frysdelen och blåser upp kalluft via ett spjäll som öppnas och stängs i kyldelen. Spjällen kan vara styrda både med givare men ibland också en termostat som sitter inne i kylen mot väggen i bak.

Sen finns det modeller som har skiftventil: Där slår ventilen över på kyl eller frys beroende på när givaren säger att det behövs mer kyla.

Det är svårt för konsumenten att veta vad man faktiskt har köpt för typ av skåp. Svårt också att veta vad som är det bästa alternativet, enkel termostat är mest basic, få felkällor men inte lika exakt alla gånger. Elektroniska termostater har ofta en hel uppsjö med andra delar som kan gå sönder så felkällorna är många fler.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Men observera att det finns ju även numera skåp med dubbla kompressorer, där det går att ställa in temperatur för både kyl och frysdelen. Jag vet inte hur energiklassningen ser ut mellan de med en eller två kompressorer. Men det är säkert mycket bättre än det 25 år gamla.
Nämn ett...
 
L
electroluxaren skrev:
Nämn ett...
Ingenting är starkare än sin svagaste länk , många delar och komponenter =
många felkällor , en mekanisk termostat er en felkälla
 
A
L Liteavvarje skrev:
Ingenting är starkare än sin svagaste länk , många delar och komponenter =
många felkällor , en mekanisk termostat er en felkälla
Det här måste du utveckla
mycket intressant
inte minst för jag frågade efter någon modell av kyl/frys med dubbla kompressorer
 
L
electroluxaren skrev:
Det här måste du utveckla
mycket intressant
inte minst för jag frågade efter någon modell av kyl/frys med dubbla kompressorer
Jepp utvecklar det , elektronik innehåller en hel del komponenter såsom motstånd , ev. transistorer , mjukstart om det finns för kompressor , o. s.v. , inget ont i det , tekniken går framåt en kapilärtermostat har bara två delar som är mekaniska , själva bulben och fjäderhuvudet
bara dessa , lite delar som kan gå sönder , gamla beprövade grejer

PS ursäkta tillägget här , det finns kyl/frysar med dubbla kompressor och separata drifttermostater ,
sedan skrevs det , att det finns dom med en kompressor som skiftar från kyl till frys med den växelventil , hoppsan en felkälla till , vad händer om kompressorn eller elektronik börjar bråka , tvärstopp på hela paketet
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Nämn ett...
Inser att jag nog inte är så uppdaterad på området. Det fanns sådana senast jag intresserade mig för frågan, men vid närmare eftertanke är det nog snart 10 år sedan....
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.