Hej,

Nu behöver jag synpunkter och hjälp...

I mitt bygge är väggarna uppmurade med Ytong och översta raden har fått sträckankarstål nerfräst och ingjutet. Dock missade jag hur sträckankarstålet skall hanteras vid uttag för en stålbalk som ligger mellan gavlarna för att stödja takstolarna.

Idag skulle jag gå på att förbereda för att lägga dit balken genom att såga ut ett lagon uttag i topp av gavlarna så att den kommer i höjd med hammarbanden, MEN jag behöver då även kapa sträckankarstålet för att få tillräckligt upplag för balken.

Hur tusan löser jag det? Är det ok att kapa bort 20cm av ankarstålet eller förstör jag hela funktionen då?

Lite panik nu... balken kommer nästa vecka och jag är villrådig.
 
.
 
  • En stege lutad mot en nybyggd lecablocksvägg under konstruktion med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsstomme av vitbetongblock under konstruktion med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en betongyta med ojämnheter och fläckar, eventuellt under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog en dålig idé att kapa ankarstålet. Funktionen "sträck" torde bli lidande...

Jacka ur balken för ankarstålet istället? Ett stort, u-format jack i livet från kortsidan. Till rätt djup på ena sidan och till ungefär dubbla djupet på andra sidan. Trä in ändan med djupa jacket först så du kan lägga ner balken på andra sidan och baxa den i rätt läge i längsled.

För att inte förlora styrka i balken så sätter du en livavstyvning en liten bit längre in. Och/eller svetsa igen jacket utanför sträckankarstålet efteråt. Förmodligen är det en bra idé att hålet för ankarstålet är rejält frigående så att balken kan röra sig lite utan att trycka på ankarstålet.

Men du kan ju inte vara den första som råkat på detta problem. Det borde ju finnas en vedertagen lösning? Ovanstående är bara hur jag skulle gjort i samma situation.
 
Tack för dina tankar. Jag håller med i dom och tänker med att vid sträck är det en viss risk att järnet inte uppfyller det som det är där för. Det blir väldigt svårt dock att göra en öppning för armeringen på den ena sidan och jag får komma på en alternativ lösning, detta pga balken kommer att sticka ut långt där.

Kanske att man skulle kunna svetsa ihop järnen när balken är på plats tex.

Kom igen nu ni som har varit med denna frågeställning tidigare och dela med er :)
 
Okej. Låt oss börja med en enklare fråga, vad har sträckankarstålet för funktion? Är det att hjälpa murförbanden att hålla ihop gavel med långsida?
 
Efter att pratat med Xella/Ytong sverige är problemet löst.
 
Vad blev lösningen?
 
Har en konstruktör tittat på det där?
Vi fick inte lägga balkarna direkt på ytterblocken utan var tvungen fräsa in stålpelare (VKR 80) som balkarna vilar på (när det var mer än ca 2.5m längd). Detta pga ytterväggsblocken har lite klen tryckhållfasthet.
 
  • Gilla
jävla_hus
  • Laddar…
Ja, det är beräknat av konstruktör. Huruvida det är ok eller ej beror på belastningen och tydligen lastar vi med ca 1/3 av vad som anses ok.

Ni kanske hade isolerade block som ger mindre belastningsbar yta eller hög last?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.