useless useless skrev:
Det är inte så bra med en förrådsberedare som inte håller legionellasäker temperatur.
Jag är medveten om detta och känner mig kluven.
Jag förmodar att den jag har idag är dubbelmantlad.....vad det nu betyder?
Det är därför jag funderade på slinga till nästa gång, men det kanske är en dålig lösning i mitt fall?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Perfekt, det är ju lovande då du klarat dig med 50° framledningen tidigare (y)

Jag skulle behållit tanken du har idag och kopplat Vvb i den i serie med den inbyggda i vp'n.

Och är din befintliga vp på 6kw så skulle jag kört vidare på en ny 6kw.
Jag vet inte om tanken eller vp ger upp först.
Den dag tanken med inbygd vp ger upp, skall den då ersättas av en likadan?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Perfekt, det är ju lovande då du klarat dig med 50° framledningen tidigare (y)

Jag skulle behållit tanken du har idag och kopplat Vvb i den i serie med den inbyggda i vp'n.

Och är din befintliga vp på 6kw så skulle jag kört vidare på en ny 6kw.
Så om tanken ger upp bör jag skaffa en likadan tank igen?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Några möjliga alternativ:
a) Använd tanken enbart som arbetstank för värmesystemet.
b) Byt tank till en med slinga. Använd tanken som arbetstank och förvärm tappvattnet i slingan innan vvb'n
c) Strunta i tank.

Alla tre alternativen förutsätter en ny VP med inbyggd vvb.
 
Och jag tror du får lägre energiförbrukning om du skippar acktanken och låter nya pumpen sköta allt själv. Det blir extra värmeförluster i tanken.

Alternativt skulle man kunna koppla in en solslinga till acktanken och förvärma vatten in til VP med hjälp av den
 
Om jag försöker tolka de råd/svar jag fått så är det att jag bör
skaffa en värmepump med inbyggd varmvattenberedare och eventuellt kopplar på en till i serie.
Acctanken skall bort(inte ersättas när den ger upp).
Är det någon som är av en annan uppfattning?
 
Koppla på en extra varmvattenberedare kommer du inte tjäna något på, krånglar bara till det i onödan. Köp en pump med inbyggd beredare och låt den sköta allt på egen hand.

Diskussionen handlar om man kan passa på att använda befintlig tank till något vettigt.
 
A
useless useless skrev:
Det är inte så bra med en förrådsberedare som inte håller legionellasäker temperatur.
Vad krävs för legionellans tillväxt? Jo stillastående vatten!
Verkar inte som detta kriterium uppfylls...
 
En förådsberedare är typexemplet på stillastående vatten. Om man har en temperatur där legionella trivs finns det absolut en risk.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L
Leginonella är inte något som kommer i ett villasystem , skulle så vara , att det står still i flera veckor och rädslan finns , spola 10 min ,
Det finns 2 varianter att gå på när det gäller ersättning av ditt system

1 En VP ON/OFF mot tanken som det är idag , när något säger upp sig , byte till till något jämnförbart av dito , angående tank med slinga eller förådsberedare ,och koppla den först som förvärmning i serie med VP eller efter i serie med VVB , bäda fallen ger mycket VV
2 En VP som är en inverter tål att tänkas på för inkoppling , finns flera varianter på detta
beroende vad vad man vill uppnå för funktion
 
Legionella trivs bäst mellan 35 och 40 grader. Över 45 trivs den inte. Så kallt varmvatten har man sällan. Över 50 grader dör den. Så normalt sett är det inget problem.
 
hsd
  • Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla legionellabakterier dött.
  • Vid 60 grader dör bakterierna på omkring tio minuter.
  • Vid 70 grader tar det mindre än en minut.
 
electroluxaren skrev:
Vad krävs för legionellans tillväxt? Jo stillastående vatten!
Verkar inte som detta kriterium uppfylls...
Intressant... Hur ser en förrådsberedare utan stillastående vatten ut?
 
Färskvatten har väldigt låga nivåer legionella. Har man bara en temperatur som är så hög att den inte förökar sig så får man inte problem. Normalt sett har man ju dessutom viss cirkulation genom kärlet.
 
A
D Daniel 109 skrev:
En förådsberedare är typexemplet på stillastående vatten. Om man har en temperatur där legionella trivs finns det absolut en risk.
Ja men bara om man inte spolar vatten och då står det ju stilla iledningarna oxå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.