Hej!

Jag planerar att bygga om mitt gamla spannmålsmagasin till bostad.
Startar den här tråden för att bolla lite ideér.
Vill att huset ska vara bevarat utifrån, därför ska det isoleras invändigt.

Bild 1 är en del av väggen, vilka skikt ska jag ha från yttervägg till innervägg?

Bild 2 är taket. Hur bör det isoleras?

Gammalt trävägg och takstöd i ett spannmålsmagasin som ska byggas om till bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt träbjälklag och vägg i spannmålsmagasin, obehandlad trästruktur, synliga spikar och plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Hyfsat med jobb framför dig , , utifrån sett plankvägg , , vindduk ( lättare än med vindpapp ) isolering 200 , ångspärr , skivor , tapet ,
Taket :: underifrån , takskivor . ångspärr , isolering , vinduk , angåemde vinduken så är det öppet i till övre delen , så det behövs något som hindrar blåst igenom isoleringen i taket
 
Bor du på landet med mkt smågnagare (möss & råttor, men även t ex getingar) så bör du bygga med tjocka massiva mtrl och dreva hårt och tätt precis överallt. Annars har du snart bara lite pulveriserad ull i botten på facken och huvudsakligen luft i tak och väggar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Förstår att det är väldigt mycket jobb, jag har det här som ett 10-års projekt, kommer leja bort vissa delar.
Om vi tittar på taket, är vindduken vattentät? Taket har ju inte råspont och tjärpapp som nya tak. Däremot verkar materialet torrt och fint så det har inte läkt något genom åren.
 
L
Vindduken är inte vattentät och kan inte användas som vattenskydd ,
Det du talar om för taket , hur är det uppbyggt , tegel med duk under mellan takstolarna ,
eller ( gammalt byggsätt ) brädor från nock till takfot i lockspikning
 
Ser ut som ett spåntak.
 
L
Hur mycket plats har du , högt i tak , stora ytor , en bekant byggde ett hus ini
ladan med 4 enrummare , kök ,dusch , kanske är bättre istället för att täta allt som finns nu ,
då behöver du inte tänk på möss och annat ,
 
Det är spåntak, finns ingen duk.
 
Är det enbart spån eller ligger det plåt eller liknande över?
 
Det är tegeltak, ingenting mellan tegeln och spånet.
Förstår att många här rekommenderar att byta ut taket helt. Tycker dock att spånet ser så bra ut att det inte behövs nu.
Kan jag fästa vindduk på spånet och sedan ha organisk isolering, fuktspärr, skiva. Eller behövs det en luftspalt under spånet?
 
Ditt spån fungerar ju som en underlagspapp för teglet, ingen anledning att byta ut det om det verkar tätt enligt mig. därför tycker jag heller inte du behöver någon duk under spånet .Jag hade gjort en luftspalt mot spånet på 45mm-sedan vanlig isolering-eventuelt kondensplast-slutningen innertak
 
  • Gilla
marla32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.