Vi ska flytta in i ett nytt nyckelfärdigt enplanshus på 88 kvadrat. Är det nödvändigt att anlita en auktiriserad besiktningsman, och i så fall vad är det han gör som man inte själv kan kolla? Tacksam för svar.
 
Han gör ingenting du inte kan se själv, om det är en vanlig ockulär besiktning. Det är tolkningen av resultatet och eventuella åtgärder, hur bra är ni på detta? Dessutom lär ni er känna huset bättre. För en del är det värt investeringen, för andra är det helt slöseri. Jag tycker dock att det är dumt att snåla på den posten.
 
Nej, det finns normalt ingen anledning. Huset är väl redan slutbesiktigat av en oberoende besiktningsman genom byggherren plus att ni får en byggfelsförsäkring som gäller i tio år, eller?

Sen är det som vanligt med hängslen och livrem: Alla kan missa saker och googlar man friskt hittar man säkert fort enstaka exempel där det byggts fel och den ordinarie besiktningsmannen missat det.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Staffans2000
Den besiktningsman jag anlitade för att kolla på ett begagnat hus fick mig att inse det totalt meningslösa i att anlita denna yrkeskår överhuvud taget. I min enfald hade jag för min inre syn sett besiktningsmannen som en knarkhund, nosandes och rotandes i alla svåråtkomliga skrymslen, men icke. Den överbetalde "fackmannen" lullade runt en stund och pekade på självklara brister som att fönstren var dåliga, spisen gammal etc. Inget jag inte såg själv upptäckte han!
Med reservation för att jag aldrig bläddrat i dokument tillhörande nybyggda hus
-kolla först själva, förstår ni inte er på vad det står -fråga någon bekant. I absolut sista han, anlita en besiktningsman.

Staffan
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den besiktningsman jag anlitade för att kolla på ett begagnat hus fick mig att inse det totalt meningslösa i att anlita denna yrkeskår överhuvud taget. I min enfald hade jag för min inre syn sett besiktningsmannen som en knarkhund, nosandes och rotandes i alla svåråtkomliga skrymslen, men icke. Den överbetalde "fackmannen" lullade runt en stund och pekade på självklara brister som att fönstren var dåliga, spisen gammal etc. Inget jag inte såg själv upptäckte han!
Med reservation för att jag aldrig bläddrat i dokument tillhörande nybyggda hus
-kolla först själva, förstår ni inte er på vad det står -fråga någon bekant. I absolut sista han, anlita en besiktningsman.

Staffan
Nu är ju inte alla besiktningsmän på det viset, det finns ju rötägg och latmaskar i alla ytkeskårer just därför man anlitar folk oavsett uppdrag på rekommendationer, hade du kolla upp din besiktningsman?

Den vi hade när vi köpte var helt otrolig, kröp och ålade överallt förklarade och undersökte tills vi kände oss nöjda, denna besiktningsman har vi sedan dess rekommenderat vidare i minst 3 fall där även våra vänner och bekanta haft samma positiva upplevelse.

Så till nästa gång, lägg ned lite arbete själv att se över valet så slipper du känna att du kastar pengar i sjön.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har raderat ett otrevligt inlägg samt svar på detta.

/Moderator
 
Staffans2000
Skam, den som ger sig!
Nytt försök!

Bästa Persika!
Det glädjer mig att din besiktningsman faktiskt tog sitt jobb på allvar, och gjorde det du betalade honom för! Min egen erfarenhet är som bekant den motsatta -lat, ointresserad och okunnig! Vid närmare eftertanke har jag även via ett delat arv varit med och betalat ytterligare en odugling! Därtill var jag nödd och tvungen.
Min erfarenhet av besiktningsmän kommer från en svunnen tid, före Facebook och allmän internetuppkoppling, en tid då musanvändandet började först i övre tonåren.
Så att "kolla upp" och "lägga ner lite arbete" som du så kavat ansåg att jag borde gjort, var som du nu säkert förstår, inte lika lätt som idag.

Frågan är:
Har besiktningsmännen blivit så mycket bättre nu såsom ovan beskrivits? Eller är Persikas murvel ett undantag?

Staffan
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi hade en jättebra besiktningsman som hittade en rad fel på huset som vi själva aldrig hade kunnat upptäcka.

Man ska tänka på att om det visar sig att ett stort fel finns i huset och det uppstår en tvist om vem som ska betala, så anses köparen av huset vårdslös om man inte har gjort en överlåtelsebesiktning och har små chanser att vinna en tvist i domstol.

Jag hade aldrig vågat köpa ett hus utan att göra en överlåtelsebesiktning (med undantag för ett ruckel man ändå ska riva och den typen av objekt).
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.