Hej!
Håller på att planera ett uterum på baksidan av huset (österläge) som är enda alternativet.
Vi vill ha vår/höst isolerad rum.
Det är två saker som jag inte reder ut:
1. Storleken. Vi har tittat på ett uterum från Skånska B och fastnat för Skapa 5990x4383 som är ungefär vad vi letar efter i stil. Men vi är oroliga att det blir för litet. Finns det någon här som har en liknande och kan dela med sig av bilder?

2. Grunden. Antar att det ska vara gjuten platta?

Timmerhus med krypgrund
Tack för input :)
 
  • Vitmålat hus med gräsmatta och en möjlig plats för ett planerat uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av vitt hus med potentiell plats för planerat uterum, gräsmatta och grillplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett uterum med måtten 5990x4383 med vår/höst isolering och anteckningar på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
26 kvm är som ett rätt rymligt vardagsrum. Det är mer än svägerskans uterum och de har en 3-sits soffa, litet soffbord, två mindre korgstolar, litet matbord med två stolar samt blombänk och flera stora krukor med citrus-, fikon- och olivträd mm.
Men ni kan ju mäta upp och markera på marken var väggarna hamnar och provmöblera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
26 kvm är som ett rätt rymligt vardagsrum. Det är mer än svägerskans uterum och de har en 3-sits soffa, litet soffbord, två mindre korgstolar, litet matbord med två stolar samt blombänk och flera stora krukor med citrus-, fikon- och olivträd mm.
Men ni kan ju mäta upp och markera på marken var väggarna hamnar och provmöblera.
Vi kommer ha ett bord med 8 stolar, och vill även ha en myshörna med fåtöljliknande lösning.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Ju större uterum desto mer fönster kommer skymmas och det blir mörkare inne.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mr_dan skrev:
Vi kommer ha ett bord med 8 stolar, och vill även ha en myshörna med fåtöljliknande lösning.
Det tror jag får plats på 26 kvm, men det är bara att provmöblera.
 
Roligt projekt, om jag förstår tänkt placering rätt utifrån din ritning hamnar glaspartiets framkant jämte altandörr nr 2 och den bakrevägen på uterummet är tänkt att liva med fasaden.. har ni måtta takbalken mot fasaden så den får plats mellan fönstret på ovan våningen och altandörren under? Ser lite tight ut med tanke på pulpettakets lutning.

Ett alternativ om ni vill göra uterummet större eller inte får plats från fasadliv mot dörr nr 2 är låta den bakreväggen hamna en bit utanför huslivet och där sätta ett smalt fönster från golv till tak (jag ritade en del sådana lösningar när jag jobbade på Willab och det blev riktigt snyggt samt att du får en kontakt med framsidan på huset)

26m2 är en bra strl på uterumet och ni kommer få plats med både matgrupp och sittmöbler
(kan jämföra med förtältet jag har som är 5,5 x 3,5 och där har vi en lounge grupp, matbord och en köks del)
Isolerad platta på mark skulle jag själv välja som första alternativ, gärna med golvvärme :)
Skiss av ritning som visar uterums tillägg till hus, med markerad placering av altandörr och pulpettak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ni har ett ganska charmigt hus med klara kvalitéer. Det gäller att inte förstöra dessa. Eftersom ni inte har med någon måttsatt ritning är det svårt att ge exakta råd. Jag tycker också, som ni själva har tänkt, att uterummet bör ha sin smala del mot husets fasad och den längre delen mot trädgården i söderläge. Mazens idé att låta uterummet gå utanför husknuten har flera poänger. En storlek på 26 kvm räcker bra som flera har påpekat. Däremot tycker jag ni skall fundera på om 5990x4383 är rätt proportioner. Det kan vara lättare att få in två möbelgrupper om rummet är något smalare och något längre.

En betongplatta som är isolerad undertill och längs kanterna är en pålitlig form av grund. Det finns dock andra som är billigare.
 
  • Gilla
mr_dan och 1 till
  • Laddar…
Vi byggde vårt uterum för två år sen och är helnöjda.
Grävde ut rejält med grävmaskin grävde bort för att i framtiden bygga trädeck med badbalja. Det blev 6 stora traktorlass att köra bort och sedan hämta tot. 21 ton 8-16 kross.
Grunden var FINJA s L- stöd 400 mm 300 mm isolering 100 mm betong med vattenburen golvvärme, det är inga problem att hålla 21°C även mitt i vintern.

Isoleringsarbeten i ett uterum med L-stöd, krossad sten och vattenburen golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundkonstruktion med armeringsnät och isoleringsblock för vattenburen golvvärme vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med angränsande trädeck och upplyst badbalja på kvällen, omgivet av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Maan70 och 1 till
  • Laddar…
Lite partisk men gillar inglasat...
Har sagt det förrut, 3.5m brett minst så man kan gå på ena sidan av bordet (i längsled), gör man 4m kan man gå på bägge. Tycker din storlek verkar helt ok.
Finns lite nackdelar, speciellt soliga dagar, se till att ni kan öppna upp och snåla inte med skjutpartier för att skapa korsdrag. Upplever inte speciellt att det blir så mkt mörkare.
 
Tror också storleken räcker, men det kan ju bara ni själva avgöra hur ni känner. Linjera ut och provmöblera lite, det gjorde vi, det gav en bra känsla. Vi har har ca 3.50x6 och precis som znk säger så räcker bredden för ett rejält bord som man ändå lätt kan gå förbi, åtminstone på en sida. På längden finns också bra med plats för något mer om man vill även om vi i nuläget prioriterat långbord.
Det jag mest funderar på i ert fall är stilen. Ni verkar ha ett fint äldre hus, passar det då med en modern byggsats påkopplat på det?
 
J jonne72 skrev:
Tror också storleken räcker, men det kan ju bara ni själva avgöra hur ni känner. Linjera ut och provmöblera lite, det gjorde vi, det gav en bra känsla. Vi har har ca 3.50x6 och precis som znk säger så räcker bredden för ett rejält bord som man ändå lätt kan gå förbi, åtminstone på en sida. På längden finns också bra med plats för något mer om man vill även om vi i nuläget prioriterat långbord.
Det jag mest funderar på i ert fall är stilen. Ni verkar ha ett fint äldre hus, passar det då med en modern byggsats påkopplat på det?
Det vet jag inte! Jag har googlat bort massor av timmar på att leta efter hus som liknar vårt med utbyggnad/uterum som liknar vårt behov.
 
ZNK ZNK skrev:
Lite partisk men gillar inglasat...
Har sagt det förrut, 3.5m brett minst så man kan gå på ena sidan av bordet (i längsled), gör man 4m kan man gå på bägge. Tycker din storlek verkar helt ok.
Finns lite nackdelar, speciellt soliga dagar, se till att ni kan öppna upp och snåla inte med skjutpartier för att skapa korsdrag. Upplever inte speciellt att det blir så mkt mörkare.
Vi har märkt upp på marken vart uterummet hamnar, det ser ut att vara rymligt nog för vår/höst. Kommer en bild på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vi byggde vårt uterum för två år sen och är helnöjda.
Grävde ut rejält med grävmaskin grävde bort för att i framtiden bygga trädeck med badbalja. Det blev 6 stora traktorlass att köra bort och sedan hämta tot. 21 ton 8-16 kross.
Grunden var FINJA s L- stöd 400 mm 300 mm isolering 100 mm betong med vattenburen golvvärme, det är inga problem att hålla 21°C även mitt i vintern.

[bild] [bild] [bild]
Tack för bilderna! Nu har jag en klarare bild hur L block används :) fint uterum ni har!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Roligt projekt, om jag förstår tänkt placering rätt utifrån din ritning hamnar glaspartiets framkant jämte altandörr nr 2 och den bakrevägen på uterummet är tänkt att liva med fasaden.. har ni måtta takbalken mot fasaden så den får plats mellan fönstret på ovan våningen och altandörren under? Ser lite tight ut med tanke på pulpettakets lutning.

Ett alternativ om ni vill göra uterummet större eller inte får plats från fasadliv mot dörr nr 2 är låta den bakreväggen hamna en bit utanför huslivet och där sätta ett smalt fönster från golv till tak (jag ritade en del sådana lösningar när jag jobbade på Willab och det blev riktigt snyggt samt att du får en kontakt med framsidan på huset)

26m2 är en bra strl på uterumet och ni kommer få plats med både matgrupp och sittmöbler
(kan jämföra med förtältet jag har som är 5,5 x 3,5 och där har vi en lounge grupp, matbord och en köks del)
Isolerad platta på mark skulle jag själv välja som första alternativ, gärna med golvvärme :)
[bild]
Tanken är att bygga igen dörren till höger som är till tvättstugan, den används aldrig.
Dörren på övervåningen ska också byggas igen, där fanns en balkong för många år sedan.
Har kollat med alla mått och det är inget problem med placeringen.
 
Nu har jag mätt upp på marken. Vi vill så klart ha trall :)
 
  • Trädgård framför vit villa med uppmätt område för trall och grill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med uppmätt område för trall framför vitt hus med gräsmatta och grill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad husfasad och grön trädgård avgränsad för kommande trallbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.