Jag är jättenöjd med Thermia. Behövs inga extra vvb.
 
useless useless skrev:
Den har 1-faskompressor, vilket kan göra att man måste stuva om lite i elcentralen. Sen har man inte så jättestor nytta av en inverter om maxeffekten är lägre än husets behov.
Det skulle vara intressant att veta hur mycket tillskott som har gått åt tidigare och hur många timmar per år kompressorn har gått.
Vi har inget tillskott, bara pumpen som värmekälla. Tror inte jag kan se hur många timmar den går.
 
I så fall borde en 1255 på 6kW eller motsvarande funka bra.
 
useless useless skrev:
Det står 'avgiven effekt:6,3', så jag gissar att den är på ca 6kW (kiloWatt, inte kilowatt ;))...
.
Nej, enheten watt skrivs med litet w namnet Watt skrivs med stort.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det där stämmer med vad jag skrev.
 
Enheten för effekt skrivs med stor bokstav.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Enheten för effekt skrivs med stor bokstav.
Förkortat ja. "kW", "kilowatt" eller "watt". Precis som både Daniel och Wikipedia skriver.

På samma sätt som ampere, "A" eller kilojoule, "kJ".
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Några funderingar från min sida.
1. 6 eller 8 Kw?
Om jag väljer 6 kW så är jag orolig att det blir för klent.
Om jag väljer 8 Kw så är jag orolig att jordvärmekablen inte är tillräcklig.
2. Kommer skruvkompressorn att hålla lika länge?
Jag har läst att det finns problem med smörjning på låga varv.
3. Hur löser jag varmvatten?
Skall jag välja en tank med slinga så jag slipper fundera på legionella och temporär temparaturhöjning eller skall jag välja en stor beredare och köra temperaturökning.
4. Om jag använder tank med slinga skall jag då fortfarande ha växelventil eller shunta ut det till radiatorer?
 
Enklast är att välja en komplett pump med inbyggd vattentank så sköter den allt automatiskt.

1255-6 är 400v enligt produktbladet iallafall. Har du en 6kw idag så kommer det räcka med en ny 6kw.
 
1) Om 6kW har räckt tidigare så kommer det att räcka nu också. En nyare pump med bättre styr har bättre verkningsgrad, så mer energi kommer att tas från marken. Dock borde det bli lika mycket oavsett om du väljer en 6'a eller 8'a eftersom husets energibehov är detsamma. Problemet med en för stor vp är att den kommer att vara kraftigt överdimensionerad stora delar av året och få dåliga driftförutsättningar med många starter och korta gångtider. Det kan man avhjälpa med en arbetstank eller genom att välja en vp med varvtalsstyrd kompressor.

4) En värmepump får sämre verkningsgrad och slits mer ju varmare vatten den jobbar med, så det är i princip alltid en dålig affär att värma en tank till onödigt hög temperatur för att sedan shunta ut en lägre temp i värmesystemet. Särskilt när man kommer upp i dom temperaturer som ligger på gränsen till vad kompressorn brukar klara av (55-60 grader).
 
S sblixten skrev:
Vi har inget tillskott, bara pumpen som värmekälla. Tror inte jag kan se hur många timmar den går.
Med tillskott menas en inbyggd elpatron som värmer utöver den värmen vp kan producera när det blir riktigt kallt.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Med tillskott menas en inbyggd elpatron som värmer utöver den värmen vp kan producera när det blir riktigt kallt.
Finns två elpatroner i acctanken. En som går till beredaren och en som gå till tanken, men jag har inte haft behov av dessa mina fyra år i huset.
Har bara provat att de fungerar och sen kopplat ifrån dem.
 
Perfekt, det är ju lovande då du klarat dig med 50° framledningen tidigare (y)

Jag skulle behållit tanken du har idag och kopplat Vvb i den i serie med den inbyggda i vp'n.

Och är din befintliga vp på 6kw så skulle jag kört vidare på en ny 6kw.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag skulle behållit tanken du har idag och kopplat Vvb i den i serie med den inbyggda i vp'n.
Det är inte så bra med en förrådsberedare som inte håller legionellasäker temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.