Hej, alt. 2 är det, 48 centimeter. Kollar lyckan, jag aldrig vunnit något. En bensindriven gräsklippare behöver jag verkligen till den nya 800m2 gräsmattan som blivit färdig.
 
Rätt svar: 2 - Klippo har varit min drömklippare sedan jag var liten. Champion passar perfekt till storleken på den nya gräsmattan jag håller precis håller på att anlägga på vår nya tomt. Klippon kommer att vara med oss resten av livet, ett val man inte behöver ångra :cool:
 
Svar 2:
48cm

Motivering:
Trött på handgräsklipparen som är seg och dålig för min rygg.
Vill ha en fin gräsmatta som en fotbollsplan har, Klippo Champion skulle underlätta för mig och min rygg.
 
Svar: 2

Har senaste 3 åren puttat runt en tung mcculloch med trasig drivning över kuperad tomt om ca 1500m2

För 2 månader sedan fick jag ärva en gammal stiga garden av svärmor som var "fullt fungerande" gissningsvis krävs ett antal veckors arbetstid för att få den att snurra..

En klippo champion skulle göra min gräklippning enklare samt göra det möjligt för min fru att klippa som inte klarar att putta runt dagens gräsklippare utan drivning
 
Rätt svar är 48 cm

Vi har en stor tomt på över 1700 m2 och är nu i stort behov av en gräsklippare. Det är nämligen så att min man lovade mig en "ört och kryddträdgård" på en del av tomten med lite pallkragar att odla i. Bästa stället var i utkanten av tomten med "naturtomt", det är väl så det kallas då man inte skött om den och klippt gräs där.

Min man tog först röjsågen för att få bukt med vegetationen på de ca 25 m2 det handlar om, men efter några dagars frustration och svordomar över röjsågen så ställdes den in i förrådet för evigt. Den gick så dåligt att det knappt gick att klippa, och hur mycket han än justerade den blev det bara mer svordomar.

Nytt försök gjordes genom att ta gräsklipparen. Med resoluta steg gick han in i det höga gräset och efter sisådär 3-4 meter slår gräsklipparbladet i en gammal stubbe och det tog tvärstopp. Gräsklipparen har nu hamnat på samma ställe som röjsågen eftersom den inte går att få liv i...

Så nu har vi två obrukbara maskiner och örter och kryddor får vi nog köpa i affären. Gräsmattan verkar dock inte bry sig utan fortsätter att växa bekymmerslöst :(
 
Svar: 48 cm

Motivering: när man har en 5000kvm stor tomt är det mycket som ska klippas! Och tid tar det, tid som man inte har när man är småbarnsförälder. 2 timmar tar det med min gamla åkklipare. Frugan vågar inte köra åkklipparn heller, så det är alltid jag som klipper. Hade varit skönt att ha en vanlig gräsklippare så skulle frugan kunna klippa samtidigt som mig. Och minimera klipptiden. Och lägga tiden på familjen istället.
 
Svar:
2. 48 cm

Gjorde misstaget att köpa en batteridriven gräsklippare från Bosch. Jag måste ladda batteriet 3 gånger för att klippa hela framsidan. Baksidan har jag get upp. Det får vara vildvuxen, tills jag har råd med en ny, då klipparen inte klara av den lite mer kuperade terrängen. Blir grästet högre än 10 cm på framsidan, är det bara att ta fram trimmern först, innan det går att klippa. Önskar att jag lagt pengarna på en Klippo istället.
 
Alt 2: 48 cm
När jag köpte huset övertog jag en misshandlad Stiga med trasig luftfilterhållare och som gått med alldeles för lite olja. Nu med stödmur och utfyllnad och större gräsmatta är det stort behov av en ordentlig klippare. Tomten är kuperad och delvis brant, det vore perfekt med en smidig Champion för att få kvarterets grönaste matta!
 
Svar:2

Vi har en "äng" i anslutning till vår nyköpta tomt. Marken är så mjuk och gräset ofta för högt att min budgetklippare stannar varannan meter. Håller på att bli tokig och ryggskottet närmar sig efter sjufjorton omstarter på en timme. En redigare klippare vore kanon!
 
Svar:2 - 48cm

Efter ett år i mitt nya hus tänkte jag att jag skulle ta tag i tomten. Sagt och gjort så beställer jag 10 ton jord för att fylla ut gräsmattan på framsida, då den sjunkit ner en bit under 50år. 10ton blev istället 20ton för att få hyfsat styrsel på de hela. Efter mycket svett och blåsor i händerna så låg jorden på plats i ett jämnt lager.

Då tänkte jag, nu ska jag bli kvarterets Olle Berg!

Så jag strövade iväg till närmaste byggvaruhus och de finaste, grönaste och dyraste gräsfröna inhandlades. Men de ingen berättat för mig är att gräset växer värre än ogräs när de är av den fina sorten. Så för att bekämpa denna växande massa så släpar jag gladerligen runt på en Stiga Tornardo från 1986. Den har nästan hunnit bli en släktklenod med åren.

Den inhandlades på OK i Viksjö 1986 och användes på min Farmor och Farfars landställe. När det sedan såldes så klippte den troget gräset på Farmors gräsmatta. Då det sedan inhandlades en ny gräsklippare dit så for den hem till min mor och far. Där den efter en stund blev gräsklippare nummer två och fick leva sitt liv som mossrivare, till förmån för en moderna klippare. Ett mindre glamoröst liv helt enkelt. Men när jag sedan vart med hus och i behov av en gräsklippare så flyttade den hem till mig, några 100 meter från landstället där den en gång började sin tjänstgöring. Så cirkeln är sluten 30 år senare kan man säga.

Men trotts öm omvårdnad och byte av diverse delar så som, en egenbockad bygel som håller fast handtaget, knivfäste och knivar i min ägo så börjar den sjunga på sista versen. Den är svår att starta, känns nästan som obalans i motorn och om den råkar dö under klippningen så måste den svalna helt innan den går att starta igen. Så en Klippo Champion skulle göra underverk när jag skall vårda min fina gräsmatta. Har den blivit kvarterets finaste än? Nja inte riktigt men nära på. =0)

Vinner jag så kommer jag starta en tråd med en jämförelse av dessa två, med massa bilder och kanske något film så klart.

Vad har egentligen hänt på gräsklipparfronten de senaste 30åren? Vilken låter coolast, vilken klipper snabbast, vem drar minst bensin, vem har mest rost, kan den hacka lök till middagen? Så många frågor att besvara.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Svar nummer 2.

Har precis flyttat in i ett charmig gammalt torp och har ingen gräsklippare.. än. Har haft en Klippo tidigare och vill verkligen ha en igen.
 
Svar: 48 cm.

Motivering: Har just köpt första huset men inte räknat med att man som husägare är med i en outtalad tävling om vem som har den mest välklippta gräsmattan, den jämnaste häcken eller de rakaste kanterna. Vi fick en gammal Stiga-klippare på köpet som visserligen gör jobbet, men lämnar en del gräs kvar efter klippningen. Vi har redan fått några gliringar av grannarna så en ny mulchingklippare vore en skänk från ovan (och kanske en chans att visa vart skåpet ska stå).
 
Svar:B

Klippos är fina, en till i garaget bredvid vår Comet 40 hade varit fint, då kan vi göra klippningen till en skönhetstävling vem som får till sin sida av huset bäst.
 
Svar:48 cm

Min ärvda klippo går tyvärr på sista versen. Nu hoppas jag på att en ny kan överlåtas till nästa generation.
 
2
Nåt ska man ju ha för att ta det som ligger utanför robotslingan ibland.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.