Hej! Ska installera bergvärme snart. Det kommer nog att bli en pump från nibe då jag har störst förtroende för den installatörer. Igentligen har jag fått för mig att thermia är strået vassare, men det ser ut som att det blir nibe. Funderar på å ta 1255 med variabel kompressor. Finns det några nackdelar med en sådan kompressor förutom att den är lite dyrare. Eller är det effektivare å köra på en som har on/off lägen? Någon som har erfarenhet av denna pump? Huset som den ska värma är ett 70tals 1 1/2 planshus på 150m2 å 30m2 uppvärmt garage. Eldar idag med ved. Huset klarar sig med ca 50 grader ut på radiatorerna när det är som kallast. Så bergvärme borde funka bra. Det står att nibe pumparna klarar att ge ca 65 grader ut utan el. Hur kommer sig det? Övriga pumpar har en max temp på ca 55grader. Hur fort laddar den tappvarmvatten? Thermia ser ut att ladda snabbt men jag hittar ingen info om nibe!! Tacksam för svar.
 
Jag har en sådan (4-16kw) i mitt 60-tals fd pelletsvärmda hus på tot 200m2 och det fungerar kanon måste jag säga. Var lite orolig för varmvattenkapaciteten innan men inst lovade att om jag någonsin stod utan varmvatten så skulle han gratis installera en vbb åt mig som seriekopplas, han har aldrig behövt komma tillbaka ;)
 
H
Största fördelen med nibe är den fina supporten dom har när man ringer dom.
Dom svarar omgående på telefonsupporten.
Ringer man däremot till Thermia så blir det vargod dröjkvar i telefonen så tar vi snart i mot ditt samtal.. (en timme senare).
Detta är erfarenhet från min vän som jobbar i branschen med ny installation samt service av befintliga anläggningar.
Så idag säljer han enbart nibe 1255 för han har inte tid att sitta i en timme i telefonen för att beställa delar från Thermia.
Detta var några rader om sådant man som kund aldrig vet om tills garantin är borta på pumpen och själv måste ringa supporten om hjälp.
 
De flesta vp klarar 63-65 graders framledning i dag lite beroende vilket köldmedia dom använder tror det är väldigt få som bara går till 55 grader numera men höga temperaturer sliter och sänker cop så kan man hålla sig på tex 50 grader som i ditt fall är det en stor fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.