Vi försöker bestämma oss för vilken typ av bänkskiva vi skall ha och jag skulle vlija ha synpunkter från folk som bakar mycket. Kan man baka direkt på en oljad träskiva eller tar degen smak av oljan då?

För övrigt kan jag tänka mig att sten, rostfritt och laminat funkar utmärkt att baka på men de har andra nackdelar (pris/utseende). Kaklade skivor är ju snygga men de går bort som bakningsunderlag. Finns det något annat bakningsvänligt material som jag inte har tänkt på?
 
Hemmakatten
Marmorskiva, gärna sval, är oöverträffad som bakunderlag.

Träskivor fungerar inte alls! Tunna kakor tex pepparkakor går inte att baka. Även brörddeg fastnar o skivan blir ohygienisk även om du skrapar den med en degskrapa.
 
Ett förslag som jag gett flera bekanta med dina funderingar och som de flesta är nöjda med (som kompromiss):

Köp den bänkskiva du vill ha och skaffa sedan en "bakskiva" som du tar fram vid bakning och lägger på din vanliga skiva. Om du sedan tar laminat eller sten är väl en fråga om vad du ska baka och hur mycket du orkar lyfta.
 
;) Till mitt gamla (20 år) Marbodalskök köpte jag en speciell bakskiva med sidkanter och baksidan var som en frontskiva. Försöker förklara så här:

Denna frontskiva är 10 cm hög och lika hög som andra luckor i underskåpen. Skivan med påhängande bakbord stacks i mellan två underskåp (alltså stående och med knopp på för framdragning) på samma sätt som man kan göra med handdukshängare och brickskåp mm. Dessa brukar dock vara 15 eller 20 cm

Detta måste ju gå att fixa själv om inte kökstillverkaren har något i sortimentet.

Helena med
Nationalschabraket
 
Kör rostfritt istället, det gör vi. Laminat funkar toppen annars, och jag har degtråg för brödbakning annars när jag inte vill bösa ner för mkt ( inga pepparkakor här inte)
 
Sådan hade min mamma i sitt kök från 60-talet någon gång. Helt suverän lösning! Dessutom används ju bara bakskivan till bakning och blir därmed mer hygienisk! Själv bakar jag på matbordet men det är ju en evig skrubbning både före och efter!
 
Jag håller med jureit! Mitt gamla kök har två (!) ypperliga baklådor som finns inbyggda i köket - träbotten med kant.

En liten förklaring när det gäller kalla marmorbänkens fördelar: detta gäller främst smördegsbak & kakor; inte jäsdegar som mat/bullbröd där bakbord är helt oslagbart.

Jag bakar jäsdegar på den rostfria diskbänken (eftersom jag nu har en stor yta där) och den är lätt att rengöra efter baket. Kakor & julbak sker på bakborden eftersom jag inte har någon stenskiva. Jag skulle inte själv baka på ett oljat underlag - inte bara för oljans skull utan också för att denna yta måste rengöras mycket noga & antagligen oljas om efter baket. Känns inte riktigt hygieniskt.

Bakborden används ju enbart för bak och sköljs efter användning med kallt vatten och sätts in på högkant i skåpet.

Om du bakar tex matbröd varje vecka skulle jag satsa på en köksyta som är mycket lätt att hålla ren (slät laminat går faktiskt också mycket bra) eller låta bygga in den gamla typen av bakbord (kan lätt bytas ut mot utrymme för brickor).
 
Om jag hade haft möjlighet ffa. utrymmesmässigt skulle jag satsat på en marmorskiva i lämplig storlek och på lämplig plats enbart för bakning, det materialet är svårslaget till just bakning och speciellt då till sånt som kavlas tunt samt att man kan skära med kniv och använda mått hur mycket som helst utan att riskera fula repor :-* för att inte tala om rengöringen efteråt :-*

Men då skulle det ha varit så gott om plats i köket att jag inte hade behövt använda den där ömtåliga skivan till "allt" så mao. så förblir det en dröm ;) och det gamla bakbordet får åka fram på laminatskivan, för på den oljade träskivan bakar jag inte.

//Christina.
 
Vad jag har läst är det bästa för bakning granit. Massiv trä är för absorberande. Laminat ser för plastigt ut och samlar bakterier. Fast de dör ju i ugnen sen. Det hela är ju en fråga om hur mycket pengar man vill spendera..
 
Carolin skrev:
Vad jag har läst är det bästa för bakning granit. Massiv trä är för absorberande. Laminat ser för plastigt ut och samlar bakterier.
Fast även om man tycker laminat ser "för plastigt" ut så har väl den utseendeaspekten inget att göra med hur materialet funkar att baka på..... :-/  
Nog går laminat att rengöra så det duger för bakning, största nackdelen med laminat, som jag ser det, är att det inte tål att man skär med kniv hur mycket som helst på samma ställe och bulldegsrullen har ju en förmåga att hamna på ungefär samma ställe varje gång ;) men till att baka sånt som inte behöver skäras utan bara knådas, kavlas eller rullas funkar det utmärkt.  

//Christina.
 
Blanda olika bänksivor det är snyggt och mkt praktiskt specielt när andvändinsområdet på olika material är så olika. Sen är det bara att lägga degen på rätt bänk.
 
Hemmakatten
Håller med de som pratar sig varma för bakbord. Har själv haft ett för länge sedan. Men ett bakbord är inte oljat som en bänkskiva o fungerar därför mkt bättre. Det jag hade var inte av ek, men har ingen aning om vilket träslag det var. Ett bakbord/bänk får ju också märken av knivar,kakmått o annat o därför skulle jag inte vilja baka på bänkskivan.

Hade faktiskt glömt bort det där med bakbord. Tack för påminnelsen. ;D Skall omedelbart tillfoga det på min lista över vad nya köket måste innehålla.
 
;) Vad jag lärde mig av mina kvinnliga OCH manliga tjeckiska och ungerska vänner som bakar mycket även i stora baktråg, där surdegen får ligga över natten, var att de aldrig diskade/eller rengjorde borden/trågen så särskilt ordentligt. Då fanns det kvar lite surdeg i porerna på träet och det var då med och "satte fart" på jäsandet i nästa deg !

Kan det vara något för dem med bacillskräck ? ???

Helena med
Nationalschabraket
 
Nää - det är helt riktigt att trågen som användes bara - i bästa fall - ursköljdes med kallt vatten. Mjöl löses (som vi ju alla vet ;)) bäst i kallvatten.

Jag slår ändå ett slag för den rostfria bänkytan. Lämplig (som i mitt fall just nu) för färgpytsklet, matbearbetning, skoputs (!), bak. Mina vänner från södern brukar avundas mig när de är på besök - för nere i Europa är rostfritt i köket dyrt. Idag är det omodernt med den hederliga rostfria bänken i ett modernt svenskt kök & jag fattar egentligen inte varför. Tåligare yta finns inte; lättsköttare yta finns inte för att få den kliniskt ren och gammal blir den också! Var igår inne i dotterns lägenhet & fixade upp den nästan 80-åriga rostfria diskbänken med autosol innan lägenheten går ut till försäljning nästa vecka. Sicken yta!
 
Marmor eller granit.

Marmor är bra då det faktiskt är naturligt bakteriedödande, men har nackdelen att det är en mjuk sten som tar skada av knivar mm. Marmor missfärgas dessutom lätt. Men, kolla in vad man använder på närmaste pizzeria. Till 90% använder de marmor att kavla degen på.

Granit är extremt hårt och lika bra att baka på som marmor. Skadas alltså inte av knivar m.m. Finns dessutom i många färger att välja på (se www.thor-sten.se). Desutom lätt att hålla rent.

Förklaringen till att polerad sten är det bästa bakunderlaget är att det är så slätt, bakterier trivs inte och att det är svalt. (Allt detta enligt den lokala bagaren)

En blandning av sten och massivt trä i köket kan bli mycket vackert om man inte vill ha sten överallt.

/Thorsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.