På gång att köpa ett hus från 1954. Det är radonsanerat och historiken ser ut så här.......

2002 utgångsvärdet innan sanering: 440b

2004 ftx ventilation installeras

2005 radonmätning: 430 b (ingen ändring i radonvärdet efter ventilationsinstallationen)

2007 radonmätning 370 b

2008 radonmätning 280 b

2010 installation av radonsug

2010 radonmätning 140 b

Ägaren idag har haft huset ca ett år.

Idag pratade jag med han som ägde huset i samband med att radonsaneringen utfördes.
Han sa att det va blåbetong i alla väggar. Det hade han sett när ventilation för ftxmätaren satts in. Ventilationen hade han dessutom satt in själv och jag tror ventilationshålen är ovanför fönstren.

Jag pratade även med ägarna som va efter han som gjorde radonsaneringen. Mannen där sa att när dom borrat i väggarna kom det inte blått damm utan det är annan färg på dammet. Dessutom sa han att man under trappen kunde se att det inte är blåbetong där.

Nu har vi varit på bygglovskontoret och tagit fram ritningar på huset som inte är lätt att förstå. Ingen byggnadsteknisk ritning kunde dom ta fram.
Det jag kan se på ritningarna är att det är ytong ovanför fönster och dörrar på ovanvåningen (över dörr och fönsteröppning inlägges ytongbalk) Ser även att övriga väggar har nåt som heter lättbetong 0,65/50. på ritningen ser man också att det är samma betong i väggar som under trappen.

Spontant tycker jag det är konstigt att största minskningen av radonvärdet kom efter att radonsugen installerades. Är det så att det största problemet är markradon och att huset inte innehåller mycket blåbetong? Låter konstigt med så låga värden om alla väggar skulle ha blåbetong.

Vad är det isåfall för lättbetong i väggarna?
 
tommib
Annan lättbetong än blåbetong. Det var specifika sorter som tillverkades av alunskiffer som var problematiska.

När du säger ventilationshål ovanför fönster låter det konstigt för mig. FTX-system ska inte ha några hål som går ut, mer än via aggregatet. Det ska sitta tilluftsdon i alla rum där man vistas (förutom kök, eventuellt) och frånluftsdon i badrummen och ev andra utrymmen. Luft ska aldrig tas direkt utifrån.

Om det är så att man istället installerade FX eller F-ventilation är det inte alls konstigt att radonvärdena inte förbättrades om det är markradon som är problemet. Genom att skapa undertryck i huset suger man in mer radon.

Finns det någon rapport från en radonsanering där man bedömer varifrån radonet kommer? Gammamätning av väggar? Vad är det för grundläggning på huset? Vad är det för mark? Grusås eller granit?
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…
Nog bara du själv eller ''klok gubbe'' på plats som kan avgöra huruvida/vad för betong du har. Lägg in klausul i köpekontraktet så du kan backa från köp, gör en egen mätning.
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…
Lägger man dosan på ''rätt'' plats kan man få vilket resultat man vill. Bedrägligt värre men kan säljaren få några hundra tusen till så...
 
Det kan mycket väl vara markradon som kommer in m.t.p undertrycket som blir med ventilation. Och om man installerar FTX (utan tanke på radon) är det lätt att man får för stort undertryck varvid mer radon dras in.

Hur ser mätvärdena ut per våning? Är det mer i källaren?

Det normala sättet att avgöra om det är markradon eller byggmaterial som bildar radon är att mäta gammastrålningen vid en vägg. Hittar du ingen gammastrålning där så kommer radonet med största sannolikhet från marken.

Angående blåbetong så är det säkert det du har i ditt hus, eventuellt mixat med slaggskivor i innerväggarna. Att du inte ser det vid borrhål/tapet är nog p.g.a. att väggarna är putsade.
(Det var precis så mitt hus från 1953 :) )

Kolla ev. på vinden om du kan se insidan av ytterväggarna, det var ända stället jag såg "blottad" blåbetong i mitt hus.
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…
L
För att se om det är markradon i området , så ska du fråga kommunen om en radonkarta , det ska finnas hos alla kommuner , angående markradon och undertryck , radonet kommer in via genomförningar av avlopp och annan genomgång i golv och väggar , och det är väldiga mängder som kommer den vägen om undertryck finns i huset , för att motverka det kan man
ordna med utsug under plattan med ca 1,5 mm undertryck , då går radonet baklängees kan man säga och inte in i huset
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
För att se om det är markradon i området , så ska du fråga kommunen om en radonkarta , det ska finnas hos alla kommuner , angående markradon och undertryck , radonet kommer in via genomförningar av avlopp och annan genomgång i golv och väggar , och det är väldiga mängder som kommer den vägen om undertryck finns i huset , för att motverka det kan man
ordna med utsug under plattan med ca 1,5 mm undertryck , då går radonet baklängees kan man säga och inte in i huset
tommib tommib skrev:
Annan lättbetong än blåbetong. Det var specifika sorter som tillverkades av alunskiffer som var problematiska.

När du säger ventilationshål ovanför fönster låter det konstigt för mig. FTX-system ska inte ha några hål som går ut, mer än via aggregatet. Det ska sitta tilluftsdon i alla rum där man vistas (förutom kök, eventuellt) och frånluftsdon i badrummen och ev andra utrymmen. Luft ska aldrig tas direkt utifrån.

Om det är så att man istället installerade FX eller F-ventilation är det inte alls konstigt att radonvärdena inte förbättrades om det är markradon som är problemet. Genom att skapa undertryck i huset suger man in mer radon.

Finns det någon rapport från en radonsanering där man bedömer varifrån radonet kommer? Gammamätning av väggar? Vad är det för grundläggning på huset? Vad är det för mark? Grusås eller granit?
Nä jag kommer inte åt några papper på hur en radonbesiktning gjorts. Ingen har kvar papprena.
Ftx systemet måste jag ha missbedömt. Skickade fråga till han som sanerat huset. Hans svar löd:
"I hallen är taket sänkt och vent rör går till vardrum, sovrum, kök ovan dörrar. Där är blåbetong. Det är blåbetong i alla väggar upp till taket".
Försökte få in en klausul i kontraktet men dom backade direkt.
Jag har ju ingen aning om han har kunskaper om olika blåbetongtyper. Skickade åter en fråga om hur det va på ovanvåningen.
Jag får inte ihop pusslet.
 
tommib tommib skrev:
Annan lättbetong än blåbetong. Det var specifika sorter som tillverkades av alunskiffer som var problematiska.

När du säger ventilationshål ovanför fönster låter det konstigt för mig. FTX-system ska inte ha några hål som går ut, mer än via aggregatet. Det ska sitta tilluftsdon i alla rum där man vistas (förutom kök, eventuellt) och frånluftsdon i badrummen och ev andra utrymmen. Luft ska aldrig tas direkt utifrån.

Om det är så att man istället installerade FX eller F-ventilation är det inte alls konstigt att radonvärdena inte förbättrades om det är markradon som är problemet. Genom att skapa undertryck i huset suger man in mer radon.

Finns det någon rapport från en radonsanering där man bedömer varifrån radonet kommer? Gammamätning av väggar? Vad är det för grundläggning på huset? Vad är det för mark? Grusås eller granit?
Vet säkert att det är ftx system
 
A Anders243 skrev:
Det kan mycket väl vara markradon som kommer in m.t.p undertrycket som blir med ventilation. Och om man installerar FTX (utan tanke på radon) är det lätt att man får för stort undertryck varvid mer radon dras in.

Hur ser mätvärdena ut per våning? Är det mer i källaren?

Det normala sättet att avgöra om det är markradon eller byggmaterial som bildar radon är att mäta gammastrålningen vid en vägg. Hittar du ingen gammastrålning där så kommer radonet med största sannolikhet från marken.

Angående blåbetong så är det säkert det du har i ditt hus, eventuellt mixat med slaggskivor i innerväggarna. Att du inte ser det vid borrhål/tapet är nog p.g.a. att väggarna är putsade.
(Det var precis så mitt hus från 1953 :) )

Kolla ev. på vinden om du kan se insidan av ytterväggarna, det var ända stället jag såg "blottad" blåbetong i mitt hus.
Radonhalten var högre på övervåningen.
 
L
Det finns inget som heter radonbesiktning , endast en okulär besiktning om det finns radonbetong kan göras , det lär finnas något instrument som kan mäta i realtid , är tveksam till att en besiktningsman har en , kan ha en
Men all radonmätning sker som bäst på vintern i 2 mån , med dosor som hängs upp enligt anvisning , det är årsmedelgrad som beräknas , en del kommuner har på hälsan en datalogger , men den ska stå i 14 dagar
för att få en bild av det hela
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns flera olika gammmätare från några tillverkare, som man kan använda för att konstatera om det är blåbetong eller inte samt hur mycket det strålar. Gammamätare används mer eller mindre dagligen inom tex kärnkraftsindustrin, sjukvården mm.

"Gammamätning används för att avgöra om det finns blåbetong, var den finns och om den producerar lite eller mycket radon. Gammastrålningen bildas när radium sönderfaller. Ju högre strålningsintensitet desto högre radiuminnehåll och större radonproduktion."

"Gammamätare
Uranhaltiga byggnadsmaterial, såsom blåbetong, avger radongas och sänder ut joniserande strålning. Gammastrålningen från en byggnadsdel är därför ett mått på hur mycket radon den kan bidra med till den totala radonhalten. En gammamätning kompletterar radongasmätningen och används för att avgöra vilka radonkällor som bidrar till den totala radongashalten. Gammastrålningen anges i enheten mikrosievert per timme, μSv/h. Värden över ca 0,25 μSv/h indikerar blåbetong. De mest uranhaltiga blåbetong-materialen har en gammastrålning kring 1,2 μSv/h."

Här är en svensk återförsäljare av mätutrustning, http://www.gammadata.se/sv/produkter/stralningsmatning/ man kan köpa spårfilmanalys av dom också.
 
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
En mäklare till ett lättbetonghus påstod att han kunde se att det inte var byggt av blåbetong. Jag kollade det med strålskyddsmyndigheten, tjänstemannen fick efter skrattattacken fram orden -det kan man inte se, man måste mäta. Dessa mäklare!

Staffan
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…
Det går inte att se om det finns blåbetong utan att borra, hacka eller på något sätt frilägga murblocken och även om de skulle vara blå så går det inte att säga om det finns höga radonhalter eller inte. Det finns blåbetong som inte avger radon. Enda sättet är att göra en radonmätning.
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En mäklare till ett lättbetonghus påstod att han kunde se att det inte var byggt av blåbetong. Jag kollade det med strålskyddsmyndigheten, tjänstemannen fick efter skrattattacken fram orden -det kan man inte se, man måste mäta. Dessa mäklare!

Staffan
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns flera olika gammmätare från några tillverkare, som man kan använda för att konstatera om det är blåbetong eller inte samt hur mycket det strålar. Gammamätare används mer eller mindre dagligen inom tex kärnkraftsindustrin, sjukvården mm.

"Gammamätning används för att avgöra om det finns blåbetong, var den finns och om den producerar lite eller mycket radon. Gammastrålningen bildas när radium sönderfaller. Ju högre strålningsintensitet desto högre radiuminnehåll och större radonproduktion."

"Gammamätare
Uranhaltiga byggnadsmaterial, såsom blåbetong, avger radongas och sänder ut joniserande strålning. Gammastrålningen från en byggnadsdel är därför ett mått på hur mycket radon den kan bidra med till den totala radonhalten. En gammamätning kompletterar radongasmätningen och används för att avgöra vilka radonkällor som bidrar till den totala radongashalten. Gammastrålningen anges i enheten mikrosievert per timme, μSv/h. Värden över ca 0,25 μSv/h indikerar blåbetong. De mest uranhaltiga blåbetong-materialen har en gammastrålning kring 1,2 μSv/h."

Här är en svensk återförsäljare av mätutrustning, [länk] man kan köpa spårfilmanalys av dom också.
Stämmer det att markradon kan dras upp i väggar? Ger det isåfall ifrån sig gammastrålning?
 
Nej, radon kan tränga upp i en vägg om den är porös, precis som att gasen tränger igenom andra håligheter. Men det bildas inte gammastrålning då. Gammastrålning uppstår vid källan till radongasen, dvs. djupt ner i marken för markradon, sedan vandrar gasen uppåt. Om väggen innehåller radonproducerande ämnen som vissa blåbetongväggar, då utsöndras radon från väggen, och det finns gammastrålning från väggen.
 
  • Gilla
Fransissan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.