Funderar som bäst på hur jag skall angripa elräkningen inför kommande vintern... Vi har frånluftsvärmepump (Nibe 360p) och Fresh-ventiler i alla rum. Jag har två funderingar:

- När det blir riktigt kallt, kan man då tillfälligt sänka fläkthastigheten i Niben så att den suger in mindre kall uteluft? Eller blir bara verkningsgraden sämre för att den inte får tillräckligt med luft?
- Eller när det blir riktigt kallt, skall man gå och stänga uteluftsventilerna lite så att det inte sugs in så mycket kalluft (ungefär som om man hade temperaturstyrda ventiler)? Men blir det inte ett extremt undertryck då om Niben suger och suger... Och vad tycker den om det?

Några reflektioner?
 
I manualen till din Nibe FVP finns siffror på lägsta frånluftsflöde som pannan fungerar med.
Tror att du mest förlorar på att sänka luftflödet, om det inte råkar vara tilltaget i överkant (eller fel injusterat).

Att stänga tilluftsventilerna hjälper inte så mycket då luften bara tas någon annanstans (om inte huset är estremt tätt)
 
Utifrån egen erfarenhet så är det inget bra att stänga ventilerna, luften tar sig in ändå på ställen där man inte önskar det. T.ex. genom spisfläkt, braskamin, ytterdörr etc vilket bara kommer att ge ett sämre inneklimat.

Bäst är nog att ställa ner fläkthastigeheten, såvida det inte påverkar verkningsgraden för mycket.  Dagtid (när man är på arbetet) och när man är bortrest borde man ju med gott samvete kunna ställa ner fläkt hastigheten tycker jag iaf. Själv skulle jag faktiskt vilja ha någon typ av tidsstyrning på fläkten. (Har en enklare Nibe, 100P)

Vilken typ av Fresh ventiler har du?
 
Jag gör så som du har tänkt göra och det fungerar alldeles utmärkt under vissa förutsättningar.

Som nämts ovan så  behöver värmepumpen ett visst minimiflöde av frånluft för att fungera som den skall  (på min IVT  innebär minst det läge tre på transformatorn till
frånluftsfläkten)

I mitt hus skall fläkten stå på läge fem för optimal ventilation,så vad jag gör är att sänka hastigheten två steg när det är riktigt kallt ute (och luften är torr ute),
jag sänker då märkbart energiförbrukningen men har fortvarande tillräckligt luftflöde för att pumpen skall vara nöjd och tycker själv att ventilationen är tillräcklig.
Eftersom jag bor på västkusten brukar dessa kalla perioder ej vara särskillt länge och när yttertempen stiger igen så växlar jag tillbaks till "fullt blås" igen.
Denna växling har jag fixat via ett enkelt växlande reläså jag behöver ej öppna pumpen varje gång (utan styr det utifrån)

Har tankar om att styra det med en hygrometer termometer koppling men är ej där ännu.

Mvh
Kalsipper :)
 
Har också en IVT (en 480) och blev ritgti nyfiken på din lösning! Berätta mera:

Kalsipper skrev:
Som nämts ovan så  behöver värmepumpen ett visst minimiflöde av frånluft för att fungera som den skall  (på min IVT  innebär minst det läge tre på transformatorn till
frånluftsfläkten)
Var hittar jag den...?

Kalsipper skrev:
I mitt hus skall fläkten stå på läge fem för optimal ventilation
Hur har du fått reda på det...?

Kalsipper skrev:
vad jag gör är att sänka hastigheten två steg när det är riktigt kallt ute
Bor också på v-kusten (Gbg), när anser du "kallt"?

Kalsipper skrev:
Denna växling har jag fixat via ett enkelt växlande relä så jag behöver ej öppna pumpen varje gång (utan styr det utifrån)
Ritning, beskrivning!! Vill bygga... :)
 
Vill du inte ha frisk luft även om det är kallt?.
 
hedlung skrev:
Har också en IVT (en 480)

Ritning, beskrivning!! Vill bygga... :)
Jag har gjort som "Kalsipper" men med ett vred i fronten. Som du ser kan jag även enkelt blockera eltillskottet.

blockeringVP.jpg

Ventilationen har en växlande kontakt där den "gemensamma" går som fas till fläkten och de båda andra anslutningarna kommer från trafon med olika spänningar.
Blockeringsvredet är en slutande kontakt som är kopplad till plintarna för elverkets rundstyrning, när den är sluten blockeras elpatronen och värmesköldarna :D

Jag rekommenderar inte att man ger sig på ovanstående om man inte har behörighet till det...och gör man det ändå, :-? vill jag påminna om att man MÅSTE dra en skyddsjord till fronten också.
 
Det är beklagligt att vi alltid blir lurade!
Har själv en 360P med samma problematik. Har fått reda på att ett riktigt ventilationssystem med återvinning (FTX) hade eliminerat problemet. Det kräver visserligen en annan värmekälla och ger en dyrare installation men använder i genomsnitt 25% mindre elenergi (vid elpanna) än "niben"
Förmodar att byggkostnader fått hustillverkarna att välja ett för dem gynsammt allternativ - kunden (vi husägare) får betala med högre värmekostnader och sämre komfort!
När min pump är slut, vilket kanske inte tar så lång tid enligt Folksam, kan den stå kvar som elpanna medan ventilationen kommer att fixas med FTX!

Hur som helst - det finns glädjeämnen också. Vet inte hur gamal din pump är men Comfortzone verkar ju vara en mer energieffektiv maskin som kan hjälpa till att minska elräkningen utan att du behöver göra några förändringar utöver att byta pump!
 
Vi kör en Comfortzone CE50 med friskluftventiler. Det fungerar hur bra som helst!
 
Lars i Motala, tråkigt att du känner dig lurad.

Fördelen med Frånluftsvärmepump tycker jag att du glömmer bort. Lite beroende på var man bor och vilken temperatur det är ute så är det ju faktiskt så att din värmepump värmer ditt varmvatten en stor del av året. Det klarar aldrig en FTX ventilation av, och där sparar du mer än de 25% (som du tror att tappar) under vintern. Krasst ekonomiskt så sparar värmepumpen mer än en FTX ventilation med elpanna.
Annan fördel med frånluft och värmepump är att tilluftskanalerna är korta och ljudlösa.

Komfortmässigt under några dagar på vintern då det är riktigt kallt är FTX bättre för den som är känslig för kallras.
 
  • Gilla
Retorikjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.