Väggen är 250 mm tjock och är i källaren.
Vi vet inte om det finns armering i väggen.
Väggarna har varit i stora stycken (2500 mm höga) och har en spont vid delningarna.
Huset är byggt 1974 och halva väggen är över mark.
Kan man borra många mindre hål i ring och sedan slå bort lecan.
Hålet skall vara ca: 120-140 mm.
 
L
Mitt i en lecasten finns ingen armering , men i fogen kan det vara armering
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Låter ju spontant inte som det är leca du har, stora block brukar va Ytong eller liknande. Lägg upp en bild.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Köp en hålsåg för lättbetong, e.x. https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...illbehor/halsag/halsag-profit/p-731448-729336

Sen borrar du den i botten och så knacka bort det du borrat med en slagmejsel eller ett gammal stämjärn och så fortsätter du med hålsågen igen i botten, knacka bort och fortsätt tills du är genom. Då får du ett runt och snyggt hål.

Hyr en kärnborr annars, kostar inte många hundralappar för en dag.

Du kan ju borra runt som du tänkt men det kommer inte att bli ett speciellt runt hål och det kommer att se bedrövligt ut på andra sidan. Att lyckas borra i 90 grader mot vägen genom 250mm tjock vägg lär inte gå så bra...
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
D09
Ett långt borr som du går rakt igenom och som blir styrande.

Sedan hålsåg som du jobbar dig igenom från båda håll med hjälp av en förlängning mellan borr och hålsåg.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Låter ju spontant inte som det är leca du har, stora block brukar va Ytong eller liknande. Lägg upp en bild.
Lite svårt att ta en bild som säger vad materialet består av men hittade den här på nätet som ser likadant ut som våra källarväggar.
En gjuten leca väggsegment står i ett lagerutrymme med kartonger och varor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är gjuten leca i dessa segment.
Jag skall prova att borra med en hålsåg som är betydligt mindre (50 mm) så får jag se om det fungerar.
I så fall hyr jag en kärnborr som anders07 föreslog.
 
L
Dessa block sattes ofta i källarna på villor ca 1965 - 1972 och nästan till 100% utvändig el-installation , en del av dom har en armering i sig , men indelningen vet jag inget om
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.