Hej!

Jag står i taget och ska lägga in en våtrumsmatta i vår lilla gästtoalett (bara toa och handfat inget annat i detta utrymmet). Det enda hålet att ta hänsyn till är till WC då handfatets avlopp numera är indraget i väggen.

Vad jag förstår så ska uppviket vara ca 10cm på väggarna och så högt det går mot badrumströskeln (har bytt dörr och därmed satt dit en riktig tröskel).

Däremot hittar jag inga konkreta mått hur mycket mattan SKA gå upp på avloppsröret till WC-stolen?
Uppviket mot avloppsröret blir ju motsvarande vad hålet i mattan skärs upp mindre än avloppsrörets diameter.
Räcker det med 15mm här (eller hur mkt mindre gör man urtaget)? Det blir ju ändå ett väldigt tight och tätt förband.

MVH
 
Helt amatörmässigt skulle jag säga att i ett litet toalettrum, där man inte slabbar med vatten, så spelar det ingen roll.
Du har ju ändå ingen golvbrunn som tar hand om vatten utanför toalett och handfat.

Jag har byggt toalettrum utan några uppvik alls, och huset står kvar än :surprised:
 
BirgitS
Även i toalettrum bör man ha tätskikt:
Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...-golvbrunn-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv

När det gäller uppviket av mattan se svaren under https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar#/rorgenomforingar
Mot tröskel har man önskemålet 20 mm och man kan väl tänka sig samma vid avloppsröret, lite beroende på var det är placerat jämfört med golvbrunn och tröskel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även i toalettrum bör man ha tätskikt
Enligt din länk:
"droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten"

Märklig argumentation!
Städar gör man väl i alla rum, men ingen har väl våtrumsstandard på sovrumsgolven?
Och om det droppar från en koppling så brukar man se det rätt snart.
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enligt din länk:
"droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten"

Märklig argumentation!
Städar gör man väl i alla rum, men igen har väl våtrumsstandard på sovrumsgolven?
Och om det droppar från en koppling så brukar man se det rätt snart.
Det är väl en diskussion som du ska ta med försäkringsbolagen och organisationerna som håller på med säkert vatten egentligen, men droppläckage där någon vattendroppe i timmen rinner längs röret och ner i bjälklagret är väl svår att se.

Finns väl de som städar toaletter med alldeles för mycket vatten så att det rinner ner på golvet, dvs. inte håller sig till fukttorkning som på trägolv.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns väl de som
Naturligtvis.
Precis som det finns de som kör mot rött ljus, seglar utan flytväst, "glömmer" stekpannan på spisen och grillar i vardagsrummet. Eller tappar nyckeln till ytterdörren.

Vad skall vi gardera oss emot egentligen.

Det är klart att branschorganisationen tycker att vi skall ha vattensäkra tätskikt över allt,
dumma vore de väl annars?
 
Ja, såklart ska det vara tätskikt och golvbrunn i sovrummet, iaf i vuxensovrummet om det ska utövas vuxenlekar...
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Du skär mattan runt en 3dje del av röret. Värmer och trär över.
Den använderndu tex casco plomb för att försegla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.