Hittar ni motsvarande info som ovan gällande fotrännor så tar jag den också.
- Materialval och tjocklekar
- Hur den ska vara utformad i längsled. Tvärsnittet följer takfoten så det ger sig, men i längsled är intressant om den måste vara falsad med vissa avstånd.

Det som gäckar lite är att den gamla gavlade plåten var i ett stycke trots att böckerna säger falsar. Huset godkändes ju så på 60-talet.
 
Du har något som är mer likt fotränna än gesimsränna men är inte den typiska av någon av dom och den ska va skarvad plåt ur 1,25 m och aluminium ur 1 m! Men din är ju fel och måste göras om och då skulle jag gjort som hus AMA föreskriver (bilden) du får annat utseende men finns en anledning till att man inte gör dom så som du har.
 
  • Schematisk illustration av korrekt installation för takfot och ränna enligt AMA-anvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med röda takpannor och ovanlig ränna längs kanten nära byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I johan ivarsson skrev:
Du har något som är mer likt fotränna än gesimsränna men är inte den typiska av någon av dom och den ska va skarvad plåt ur 1,25 m och aluminium ur 1 m! Men din är ju fel och måste göras om och då skulle jag gjort som hus AMA föreskriver (bilden) du får annat utseende men finns en anledning till att man inte gör dom så som du har.
Tyvärr skulle det förändra huset för mycket och innebära en större ombyggnad.
Men nyckeln till att få det att fungera verkar vara att skarva plåten. MEN likaså verkar det vara viktigt att INTE låsa den i ytterkanterna. Här verkar finnas rörelseskarvar på tvärsnittet i bilden eller tolkar jag den fel?
 
Skulle nog inte va så mycket jobb men ändrar ju som sagt utseendet.
Men bytt ut den och göra den korekt med nogran pappning under, ja det är skarvar på den på bilden.
 
hsd
Det bästa är ju att ta kontakt med firman som utförde takjobbet och bara reklamera utan att påstå det ena eller det andra om utförandet
De kommer säkert att upptäcka var de gjort fel
 
hsd hsd skrev:
Det bästa är ju att ta kontakt med firman som utförde takjobbet och bara reklamera utan att påstå det ena eller det andra om utförandet
De kommer säkert att upptäcka var de gjort fel
Jag får intryck av att det är takläggare som försökte ta plåtarbete och inte rena plåtslagare.
Men planen är självklart att dem ska stå för kompetensen, men jag måste ha en egen uppfattning för att kunna avgöra om deras nya plan verkar vara fackmannamässig.
 
Jämför man längdutvidgningskoefficienten för olika plåtslag så får man följande bild (i samtliga fall skall talet multipliceras med 10^-5): Aluminium : 2,4-2,6, Koppar: 1,6-1,7 samt Järn (dvs förzinkad): 0,9-1,5. Aluminium utvidgar sig alltså dubbelt så mycket som järnbaserad plåt. Enklaste sättet att skilja aluminium från galvad eller förzinkad plåt är att testa med en magnet.
 
J justusandersson skrev:
Jämför man längdutvidgningskoefficienten för olika plåtslag så får man följande bild (i samtliga fall skall talet multipliceras med 10^-5): Aluminium : 2,4-2,6, Koppar: 1,6-1,7 samt Järn (dvs förzinkad): 0,9-1,5. Aluminium utvidgar sig alltså dubbelt så mycket som järnbaserad plåt. Enklaste sättet att skilja aluminium från galvad eller förzinkad plåt är att testa med en magnet.
Nu var jag uppe och kikade. Plåtarna som ligger är helt klart magnetiska.
Mitt huvudspår till orsaken var att aluminium hade använts, men här är faktiskt plåt.
Så nu förstår jag ännu mindre varför det har spruckigt...

En tjockare plåt hade säkert hållit bättre, men här blir ju bara gissningar hur den hade uppfört sig.
 
Hur tjock är den?
 
Tittar man på dina bilder så tror jag man kan säga att grundproblemet är dåligt plåtslageriarbete. Av beskrivningarna både i HusAMA och i Bygg framgår hur viktigt det är med rätt plåttjocklek i förhållande till plåttyp och att man använder rätt sorts falsar. All plåt utvidgar sig med ökad värme och ibland måste den kunna röra sig i falsarna. När jag har använt plåtslagare för egen del har jag alltid varit mycket noga med att kolla deras kompetens, som kan skilja sig åt betydligt. Det är en njutning att jobba med en duktig plåtslagare.
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tittar man på dina bilder så tror jag man kan säga att grundproblemet är dåligt plåtslageriarbete. Av beskrivningarna både i HusAMA och i Bygg framgår hur viktigt det är med rätt plåttjocklek i förhållande till plåttyp och att man använder rätt sorts falsar. All plåt utvidgar sig med ökad värme och ibland måste den kunna röra sig i falsarna. När jag har använt plåtslagare för egen del har jag alltid varit mycket noga med att kolla deras kompetens, som kan skilja sig åt betydligt. Det är en njutning att jobba med en duktig plåtslagare.
Ja jag verkar inte komma mycket längre med kunskapsinhämtningen, men det kommer bli väldigt svårt att se igenom deras lösning...huruvida den är långsiktigt bra eller mindre bra.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur tjock är den?
Omöjligt att säga. Jag kommer inte åt någon kant på den någonstans. Men den är riktigt tunn. Bedömmer den närmare 0,5mm snarare än 1mm om jag säger så.
 
Nästan alla plåt idag är 0,6 mm och det är det man använder till sånt här ingen använder 1 mm till detta.
 
I johan ivarsson skrev:
Nästan alla plåt idag är 0,6 mm och det är det man använder till sånt här ingen använder 1 mm till detta.
Går det inte fläska på tjockare plåt så är det ju bara själva utförandet det går att ändra på med andra ord.
 
Är väldigt sen i den här tråden. Är väldigt nyfiken, hur löste det sig? Är själv plåtslagare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.