Hej!

Bakgrund:
Bor i en tvåplansvilla med 85kvm bottenvåning och 85kvm källare.

Har fortfarande mkt att lära om hus då vi endast varit husägare i ett halvår men det är kul!

Vi har tre "skruvventiler" (rund platta) i källaren, pannrum, tvättstuga och i lager/hydrofor-rummet. Utöver dessa tre så finns det även en yttre ventil med en fjäderbelastad stålplatta framför som går att dra ut lite för att visa en ventil bakom. Denna sitter i svalen/matförrådet.

Det finns även två stycken till likadana fjäderbelastade stålskivor som sitter mot murstocken/skorsstenen. En i tvättstugan (där även vanlig ytterventil finns) samt en i pannrummet mot samma murstock/skorssten. Pelletspannan har egen "ingång" till skorsstenen.

Nu till min fråga:
Hur är det tänkt att dessa skall användas? Förstår tanken med att kunna ventilera matkällaren lite mer för att få ned temperaturen på hösten för vinterförvaring av mat etc. Men de som är inre? Hur är det tänkt? Om jag öppnar tex inre i tvättstugen så bör det blir drag från den yttre ventilen där som drar in varm luft på sommaren som "fuktar av sig" i det kallare rummet för att sedan dra vidare upp i skorsstenen.

Bör bli liknande i pannrummet där också yttre ventil finns. Möjligen för att få lite drag i systemet på sommaren då jag ej eldar? Har dock löst det genom att öppna upp skorsstenen så att luft går den vägen...

Tankar och idéer kring detta?
 
Ett ordentligt självdrag är svårt att få till på sommaren.

Sommartid finns det knappt någon anledning att ha ventilerna öppna i en källare. Dels för att självdraget inte fungerar (eller fungerar dåligt), men främst för att slippa få in varm (och fuktig) utomhusluft som kondenserar i den kallare källaren.

Jag bor i ett hus med självdrag och källare. På sommaren stänger jag ventiler i källaren och har bara öppet i boytan där temperaturen är högre. På senhösten, vinter och vår fungerar det bättre. Då har jag alla ventiler öppna och då fungerar även självdraget.

Vill du ha en fungerande ventilation på sommaren måste du forcera frånluften med hjälp av kanalfläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.