Hej,

Håller på att bygga mur och funderar på att sätta lite belysning i pelarna, just nu ser det ut såhär:

SbhHgba.jpg
http://i.imgur.com/SbhHgba.jpg

Inne i pelarna ser det just nu ut såhär :

ERqmG7J.jpg
http://i.imgur.com/ERqmG7J.jpg

Tanken är att jag ska fylla pelarna med betong och då kan det vara läge att gjuta in en kabel slang som man borrar hål för i botten? Ska man använda särskild typ av slang? Och vad för typ av elkabel bör man ha om den ska grävas ner? Antar att man lägger den i ett rör i marken?
 
S
karkka skrev:
Ska du gräva ner enbart kabel måste du har en Jord/markkabel [länk], Gräva ner den tillräckligt långt ner kan ha helt fel men ca 60-80cm?? Det är även godkänt att förlägga EKLK, EQLK i markslang.
Slang är fett billigt o då räcker det gott o väl att gräva 25-30cm djupt.

Köp vanlig gul 50slang på Byggmax och EKLK 3G1,5.
 
tommib
Håller egentligen med karkka om att EKKJ är bäst men N1XV är lite mer lättjobbad och även den godkänd för markförläggning. Skillnaden är att EKKJ har en koncentrisk kopparfläta som används som jord vilket skyddar någon som gräver av kabeln genom att verktyget alltid kommer göra kontakt med jord först. Nackdelen är att EKKJ är lite bångstyrig jämfört med N1XV (eller Aceflex/RV-K som den också kan heta).

Djupet har diskuterats i många trådar och det hela slutar oftast i "ett spaddjup", dvs sådär 30-35 cm, på egen tomt. Bägge kablarna får ligga direkt i mark men om de gör det är det lämpligt med varningsband ovanför kabeln.

Vilken slang du använder i pelarna är inte superviktig mer än att den tål ingjutning. De flesta vettiga slangar gör det. Försök förlägga slangen utan allt för tvära böjar så att du kan få igenom din kabel. Jag skulle satsa på minst 20mm slang, kanske t.o.m 25mm för att kunna få igenom en kabel utan större besvär. Tänk också på överkopplingspunkter och om dina armaturer klarar det eller om du måste förgrena i mark. Ska du göra det är det specialdosor som gäller, sådana man fyller med gjutmassa.

Edit:

Tänkte först skriva något om att slang är rätt dyrt (i ligan 1200 kr / 50m på Hornbach) men den där byggmaxslangen var ju billig och bra. En 3G2,5 eller 3G1,5 lär man ju kunna dra i den utan besvär även om insidan inte är glidbehandlad.
 
Redigerat:
Jag lånar tråden lite då jag har en fråga rörande samma, dra kabel till armatur i mur.

Jag håller på att bygga en mur med Benders Labyrint, tumlad mursten. Jag vill sätta armaturer på ena sidan av denna, kruxet är att den är fristående så det kommer inte vara någon fyllnadsmassa bakom vilket gör att jag kan inte bara borra ett hål rätt genom stenen och dra kabeln från andra sidan muren.
Utan jag hade alltså behövt dra elkabeln/slangen under muren och sedan rakt upp för att sedan mynna ut i sidan av stenen. Behöver alltså borra rakt genom alla stenar samt avsluta med en 90graders böj ut där jag vill ha armaturen.

Är det såhär jag får göra? Eller finns det någon bättre lösning? Att montera kabel på utsida mur känns ju inte snyggt!

Och om jag ska borra genom muren, skall jag dra genom en slang eller bara en kabel? Slang känns ju jäkligt svårt att få till även om jag helst hade velat ha detta!

Det är samtidigt svårt att låta en elektriker göra detta jobbet, just dra igenom stenarna eftersom det måste göras i takt med att jag lägger och limmar varje sten, får ju liksom trixa igenom kabeln sten för sten. Men givetvis får en elektriker koppla in det i slutändan!

Tips och idéer kring detta uppskattas! :)
 
C crazytok skrev:
Jag lånar tråden lite då jag har en fråga rörande samma, dra kabel till armatur i mur.

Jag håller på att bygga en mur med Benders Labyrint, tumlad mursten. Jag vill sätta armaturer på ena sidan av denna, kruxet är att den är fristående så det kommer inte vara
någon fyllnadsmassa bakom vilket gör att jag kan inte bara borra ett hål rätt genom stenen och dra kabeln från andra sidan muren.
Utan jag hade alltså behövt dra elkabeln/slangen under muren och sedan rakt upp för att sedan mynna ut i sidan av stenen. Behöver alltså borra rakt genom alla stenar samt avsluta med en 90graders böj ut där jag vill ha armaturen.

Är det såhär jag får göra? Eller finns det någon bättre lösning? Att montera kabel på utsida mur känns ju inte snyggt!

Och om jag ska borra genom muren, skall jag dra genom en slang eller bara en kabel? Slang känns ju jäkligt svårt att få till även om jag helst hade velat ha detta!

Det är samtidigt svårt att låta en elektriker göra detta jobbet, just dra igenom stenarna eftersom det måste göras i takt med att jag lägger och limmar varje sten, får ju liksom trixa igenom kabeln sten för sten. Men givetvis får en elektriker koppla in det i slutändan!

Tips och idéer kring detta uppskattas! :)
Hej, du verkar inte fått några svar här. Jag är just i samma situation som du var. Är intresserad av att veta hur du gjorde?
 
Jag sket i det.... :D

Men såhär i efterhand hade jag gjort precis som jag beskrev, hade borrat med ett så stort borr som möjligt genom varje sten och sedan bara dragit kabeln underifrån och upp, sedan avslutat med ett snett borrat hål ut till armaturen.
 
  • Gilla
bjuran76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.