Daniel_82 skrev:
Har med lite mer problem jämfört med polska Ikea blev 10'636 polsk valuta. Lite svårare hitta kursen använde resevaluta så kan kanske påverka kostnaden, 1 SEK = 0.4851 PLN. Räknat om blir priset för det tidigare räknade inköpslistan:
21925 kr.

Skillnaden 28989-21925=7064 kr
7064/28989= 24%

Om man "bara" sparar 7000:- så kan det inte vara värt att åka dit...

Vad kostar inte resan, mat, samt framförallt tiden?
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
oobum skrev:
Om man "bara" sparar 7000:- så kan det inte vara värt att åka dit...

Vad kostar inte resan, mat, samt framförallt tiden?
Jag tänkte själv på det. Jag tror det enbart är värt om man köper en massa annat, ex parkett golv. Men då behöver man helt plötsligt större bil och då blir det högre kostnader...

Alternativt att man är 2-3 vänner som har egna byggprojekt el renoveringsprojekt. Då kan man dela på alla kostnader.
 
M
oobum skrev:
Om man "bara" sparar 7000:- så kan det inte vara värt att åka dit...
Vad kostar inte resan, mat, samt framförallt tiden?
Kollade snabbt under 1400:- för färja ToR från Karlskrona - Gdynia en bil 2 pers och hytt. Tre rätters meny 199:- Frukost 69:- Man åker på kvällen kör av färjan på morgonen och åker hem igen på kvällen. Kostar lite mer att åka från Trelleborg å andra sidan så gick färjan himla sent därifrån.
 
oobum skrev:
Om man "bara" sparar 7000:- så kan det inte vara värt att åka dit...

Vad kostar inte resan, mat, samt framförallt tiden?
Kan vända på steken, jag fick spishäll, ugn och micro "gratis" eftersom jag sparade över 10k på att köpa stommar mm i Polen. Körde ner till färjelägret på kvällen. nattfärja över, handlade på förmiddagen och nattfärja hem igen. Frukost käkar man givetvis på IKEA innan de öppnar varuhuset, tror frullen gick på 16 kr eller något om jag inte minns fel.

Färjebiljetten + dieselkostnaden kvittades efter bara någon enstaka köksstomme, resten blev en besparing. Rubbet inkl resa blev 10 papp för min del vs 23 papp om jag köpt det i Sverige. Hade ändå kostat en halv dag att åka till IKEA här i götet.
 
G gimmok skrev:
Jag gjorde resan till Polen i somras och en sammanfattning av skillnad i pris: (Kursen har gåt ner ca 5% sedan jag var där, alltså billigare nu)

Ikea, ca 25% billigare. Köp ej inredning till lådor eller handtag, billigare i Sverige. Inga som helst problem att byta här i Sverige.

Vitvaror, mellan 25-50 % billigare där nere. Köpte uteslutande best in line produkter från Elextrolux. De ha EU-garanti så jag hoppas det inte blir struligt, om det strular. Annars har man hemförsäkring som ska ersätta med likvärdig produkt så jag är inte orolig.

Parkettgolv, 50%. Fraktades från Sverige ner till det åkeri jag använde för att sedan transporteras hem. Idiotiskt men gick ej att leverera direkt hem för Polenpriser. (Golvet hade kostat över 80 000 kr i Sverige)

VVS, (disko, kranar m.m.) Ibland mer än 50%, köpte dyraste möjliga Blanco-produkter.

Priserna jag har fått betala har kommit efter förhandlingar där jag använt google.se/translate för att kommunicera på förhand med leverantörer i Polen.

Överlag i deras byggvaruhus så är känslan att det är 50%. Ett annat utbud också, t.ex. stora fina massiva ekgolv 2 cm plank gick att fynda för inga pengar. Liknande i Sverige kostar minst det dubbla, om man är intresserad av sådant golv.

Jag har väldigt bra koll på Gdansk-Gdynia då jag spenderade flera dagar.

Nissan Micro, rymmer mer än man tror (y)
[bild]

Nytt renoveringsobjekt - nya möjligheter!

Jag planerar en tur till Polen under våren 2018 (framförhållning!).

Jag har redan gjort denna vända en gång, som ni ser, och man lär sig väldigt mycket på vägen. Känner att jag har bra koll på området och undrar om det är flera som vill vara med på ett större gemensamt köp?

Förra gången var det 3 kök som inhandlades och infrastrukturen för transporter etc. har jag redan en rutt för.

Om ni är intresserade så skicka mig ett mail. Jag bor i Stockholm och det är dit leveransen kommer att skeppas.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Nytt renoveringsobjekt - nya möjligheter!

Jag planerar en tur till Polen under våren 2018 (framförhållning!).

Jag har redan gjort denna vända en gång, som ni ser, och man lär sig väldigt mycket på vägen. Känner att jag har bra koll på området och undrar om det är flera som vill vara med på ett större gemensamt köp?

Förra gången var det 3 kök som inhandlades och infrastrukturen för transporter etc. har jag redan en rutt för.

Om ni är intresserade så skicka mig ett mail. Jag bor i Stockholm och det är dit leveransen kommer att skeppas.
Var några år sedan men det kanske har blivit några fler turer de senaste fyra åren...planerar en resa för inköp och tar gärna emot tips om det är ok att jag hör av mig?
 
G gimmok skrev:
Nytt renoveringsobjekt - nya möjligheter!

Jag planerar en tur till Polen under våren 2018 (framförhållning!).

Jag har redan gjort denna vända en gång, som ni ser, och man lär sig väldigt mycket på vägen. Känner att jag har bra koll på området och undrar om det är flera som vill vara med på ett större gemensamt köp?

Förra gången var det 3 kök som inhandlades och infrastrukturen för transporter etc. har jag redan en rutt för.

Om ni är intresserade så skicka mig ett mail. Jag bor i Stockholm och det är dit leveransen kommer att skeppas.

Planerar du in en resa snart så säg till så önskar jag att få med ett kök :) mvh
 
Skickar in bygglov imorgon för nytt hus och en attefallare har startbesked redan - en tur till polen efter sommarn är planen!

Det kanske är lite för sent för att funka för dig?
 
G gimmok skrev:
Skickar in bygglov imorgon för nytt hus och en attefallare har startbesked redan - en tur till polen efter sommarn är planen!

Det kanske är lite för sent för att funka för dig?
Nej det är det inte :) köper lägenhet i Täby nästa månad och jag har inte alls bråttom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.