Hej,

Mina föräldrar har en sommarstuga med en "lill-stuga" intill,
Denna är dock gammal och ombyggd på 50-talet, så den behöver därför rivas.

Vi har tänkt bygga ett Attefalls-hus på gjuten betongplatta och samtidigt få värmegolv.
Större del av grunden lejer vi bort, men vi skulle vilja bygga huset på egen ritning och med lösvirke.
Vi har tänkt 25kvm (4000x6250) 3500-4000 grund-nock med sadeltak, Ca 25 grader, och loft.
Platsen är västkusten nära havet och med liten snömängd (1,5).
Hade tänkt plåttak eller takpannor.

Har lite frågor som någon kanske vill svara på?

* 25 kvm är max när det gäller attefall, gäller det Area-ytterplankor eller Area-grund? (Svårt att hitta information).
* Vilka mått rekommenderar ni på Reglar och takstolar, så att det blir stabilt?
* Vilket CC mått rekommenderar ni mellan reglarna?
* Hur tjocka (ca) blir väggarna? (inifrån och ut).
* Har ni någon tabell eller formel för bärande väggar och om ni tror fyra ytterväggar räcker som bärande?

Vill ha lite tips dvs, så slipper man leta fram allt själv.

Glömde nämna, isolerat, toalett, kök och med luftvärmepump. Säkert glömt massa. hjärnan har lagt av nu på semestern :) hehe

Tack!

/Tony
 
Redigerat:
Kul projekt :)
Några svar och lite åsikter kan jag kanske hjälpa till med.

* Det är ytterväggarna som räknas som BYA: http://www.attefalls.se/attefallshusregler/
* Dimensionering finns det bra tips om på träguiden: http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/
Är huset 4 m brett skulle jag tro att 195x45 eller 220x45 C24 räcker för takstolar med 30 gr lutning, men just takstolar kanske är bäst/lättast att köpa färdiga ?
Även väggblock finns prisvärda från tex lövångers bygg.
* CC 60 - alla gånger - udda mått ger mer problem när du sen skall klä med skivor osv
* Tjockleken beror ju på hur mkt isolering du vill ha - en sommarstuga/tillfällligt uppvärmd stuga klarar sig kanske med 95mm, men snarare 120 skulle jag tro är lämpligt och sen ev. 45 mm på insidan av det (där man kan dra el osv). Lägg därtill skiva (12 mm), luftspalt (22mm) och panel (22 mm) så blir vägen någonstans mellan 151 - 221 mm tjock. För ett attefallshus i lösvirke hade jag nog tagit antingen 120 mm isolering eller 95+45 - dvs en väggtjocklek på ca 176-196 mm.
* Det är ju egentligen bara två av väggarna som blir bärande - långsidorna (om du använder traditionella takstolar). Där räcker 95 mm reglar gott och väl. Det finns mindre stugor/bodar som byggs med 70 mm också (men då får man ju knappt plats med ngn isolering). Det viktiga är takstolarna och att väggarna konstrueras rätt (med skivbeklädnad osv) så det blir tillräckligt styvt

/K
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kul projekt :)
Några svar och lite åsikter kan jag kanske hjälpa till med.

* Det är ytterväggarna som räknas som BYA: [länk]
* Dimensionering finns det bra tips om på träguiden: [länk]
[länk]
Är huset 4 m brett skulle jag tro att 195x45 eller 220x45 C24 räcker för takstolar med 30 gr lutning, men just takstolar kanske är bäst/lättast att köpa färdiga ?
Även väggblock finns prisvärda från tex lövångers bygg.
* CC 60 - alla gånger - udda mått ger mer problem när du sen skall klä med skivor osv
* Tjockleken beror ju på hur mkt isolering du vill ha - en sommarstuga/tillfällligt uppvärmd stuga klarar sig kanske med 95mm, men snarare 120 skulle jag tro är lämpligt och sen ev. 45 mm på insidan av det (där man kan dra el osv). Lägg därtill skiva (12 mm), luftspalt (22mm) och panel (22 mm) så blir vägen någonstans mellan 151 - 221 mm tjock. För ett attefallshus i lösvirke hade jag nog tagit antingen 120 mm isolering eller 95+45 - dvs en väggtjocklek på ca 176-196 mm.
* Det är ju egentligen bara två av väggarna som blir bärande - långsidorna (om du använder traditionella takstolar). Där räcker 95 mm reglar gott och väl. Det finns mindre stugor/bodar som byggs med 70 mm också (men då får man ju knappt plats med ngn isolering). Det viktiga är takstolarna och att väggarna konstrueras rätt (med skivbeklädnad osv) så det blir tillräckligt styvt

/K
Hej, ja det kan nog bli ett riktigt kul projekt :)

Funderar på att köpa färdiga takstolar, det blir nog lättast så faktiskt.
hmm, väggblock, ja varför inte? Det spar ju lite tid.
Ja, jag var också inne på 120, så kan man även vara där även vid höst/vinter vid enstaka tillfällen.
Va dum jag är, ja det är ju klart 2 väggar blir bärande, var nog lite trött när jag skrev, man blir lite snurrig på natten och semestern.

Nu har du löst upp en del knutar för mig, så nu kan jag göra färdigt ritningen. Tack så mycket Klas! Trevlig Sommar! :)

/Tony
 
Men, om du river den bef. stugan så behöver du kanske ändå söka rivningslov. Och om du sedan bygger en Attefallsstuga, så har du ju så att säga frånsagt dig byggrätten som finns för den bef. stugan.

Om du däremot renoverar den bef. stugan, och det behöver inte vara mycket som återstår av det gamla för att det skall räknas som renovering. Då behåller du ju byggrätten för den även om den tom. skulle vara ett svartbygge från 50 - talet.

Om dett sedan dessutom skullöe vara inom strandskyddat område, så blir ju byggrätten för stugan guld värd. Och Attefallshus får inte byggas inom strandskyddat område (bygglovsfritt).
 
Skicka en offertförfrågan till en takstoltillverkare där du uppger husets dimensioner, taklutning och snölast. Ska du ha loft så får du se till att välja en takstolstyp som gör det möjligt.

Du får en offert med färdig ritning så kan du själv bestämma om du vill beställa färdiga takstolar eller bygga dom själv enligt ritningen. Inbesparingen blir antagligen inte så stor, jag skulle gissa att materialet för takstolarna går lös på ca. 75% av priset på färdiga takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.