Jag har en gammal folkpool byggd i trä som börjar bli i rätt dåligt skick så jag har bestämt mig för att bygga en ny. Förmodligen så kommer jag att bygga en Thermopool men har inte helt bestämt mig ännu. Tänkte börja med att gjuta en platta och vänta med att välja typ av pool fram till våren.

Eftersom min befintliga pool saknar botten så tänkte jag låta befintliga väggar stå kvar medan jag gjuter nya plattan. Det känns enklare att låta väggarna vara kvar och slippa ras från sidorna, och jag kan mäta utifrån de befintliga väggarna mm. Jag tänker mig att jag gräver ut ca 30 cm i botten och en halvmeter in under befintliga väggar (för hand), packar makadam i botten, lägger ner armeringsnät och gjuter (utan gjutform) . Låter det som en dum idé?
 
L
Det verkar bra . :) tänk senare på hur stort du kan få ner i det hål som finns i dag ,men har du nog redan tänkt på , jag har en pool , satte ett avlopp i botten för att kunna tömma för vintern ,
normalt med nedgrävda träpooler är en grundvattenpump , går det att koppla ev.avlopp dit så är det bra , om du vill ha så
 
Tack för svar! Är ganska säker på att jag inte har någon grundvattenpump installerad, tyvärr. Jag kommer förmodligen att mura upp väggar till poolen så att den nya får samma innermått som befintlig pool (4x7 meter). Jag bor längst ned i söder och jag har inte tänkt att tömma poolen på vintern så något avlopp vill jag inte ha.

Det som oroar mig mest är grundvattnets nivå och att jag måste pumpa under arbetets gång. Kan någon tala om vad syftet med det orangea vertikala dräneringsröret på denna bilden är?
https://www.poolstore.se/wp-content/uploads/montera_thermopool_stomme_2.jpg
 
L
Det är troligtvis kontroll av nivån för de dränrör som ligger under plattan , och kanske för en grundvattenpump , du säger pumpa grundvatten , har du så mycket att det stiger i gropen ,
är nog ett måste med dränering och pumpgrop .
Är det samma typ av element som ska användas som syns på bild , dom är isolerade på insidan , och utsidan ren , om grundvatten stiger kommer det att gå igenom stenarna in på isoleringen , dom suger vatten ( även om det tar ett tag ) och börjar mögla , samt bli mjuka bakom linern
 
Tror att grundvattnet står väldigt högt här där jag bor. Så din information talar kanske för att jag ska välja något annat alternativ till väggarna. kanske en sådan här? https://www.poolstore.se/flexipool-termoplast/ Även om jag intuitivt föredrar en helgjuten pool.

Men jag försöker att endast fokusera på grundplattan i detta läget och fundera på väggarna senare. Plattan ska väl byggas upp likadant oavsett om jag väljer att mura med isolerade element, oisolerade element eller sänker ner en färdig balja..?
 
L
Stämmer en platta måste du ha som grund , sedan vad som ställs på är egalt , det jag tänker på är ditt gurndvatten , . du nämnde en halv meter i under den befintliga ramen , kanske du skulle lägga dränrör och en pumpgrop ( ska vara tät i botten ) , där botten på gropen ligger ca 20 cm under dränrörens ingång i den , ser det bara som en framförhållning , kan bli mycket vatten och normalt pumps det bort
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Jag har ingen som helst erfarenhet av dränering, men att gräva ner dräneringsrör och en pumpgrop låter varken jättekomplicerat eller dyrt så det ska jag försöka läsa på mer om. Är tanken då att man ska ha en pump placerad där permanent? Eller endast pumpa under arbetets gång?
 

Bästa svaret

L
Pumpen sitter permanent och är en billig variant jula ,biltema , du sa att gräva ned ca 30 cm
för ny platta , då lägges dränrören i ytterkant platta och med överkant jäms med underkant platta och går fram till pumpgropen som är tät i botten och rören kommer in ca 20-25 cm från botten , då finns det ett utrymme för pumpen att arbeta , gärna 35 cm ju djupare desto bättre
Sen ska det bort , men går med vanlig polytenslang ,, du kan lägga drän och grop i år , fortsätta nästa år
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Suveränt, tack för all information! Det ska jag nog klara. Har tänkt att försöka mig på att göra alla förberedelser själv fram till gjutningen.

Varför säger du att jag kan lägga drän och grop i år och sedan fortsätta nästa år? Ska det stå och pumpa länge innan jag kan gjuta?
 
L
H Hantlangaren skrev:
Suveränt, tack för all information! Det ska jag nog klara. Har tänkt att försöka mig på att göra alla förberedelser själv fram till gjutningen.

Varför säger du att jag kan lägga drän och grop i år och sedan fortsätta nästa år? Ska det stå och pumpa länge innan jag kan gjuta?
Nej det var inte meningen , bara att det kanske är lättare nu , inget annat , sen kanske det inte är dumt med en pump när du ska gjuta , du nämnde att det stod vatten där vid arbete i dag
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Jag är så glad att detta forum finns. Hade aldrig vågat mig på ett sådant här projekt annars. Tack snälla!
 
Har börjat kolla priser mm på allt material som jag behöver. Tänkte kosta på mig ett avvägningsinstrument för att säkerställa att alla moment hamnar på rätt djup. Tror ni det räcker med en billig variant från typ Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg...gningsinstrument/avvagningsinstrument-160213/ ?

Blev förvånad över att en dagvatten/dräneringsbrunn som jag tänkt använda som pumpgrop kostar flera tusen spänn. Är det en sådan jag bör ha eller finns det enklare/billigare alternativ? https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/110_355-dranbrunn-h2500-mm.html
 
L
Instrumentet duger , men ni måste vara två , en håller i tummstocken och en kikar ,
angående dränbrunn ,
Kolla in byggvaruhusen , mycket billigare . en pump kan du skaffa senare och den ska ha en flotör för start ,stopp , brunnarna är lite smala så en med hängvippa , har en benägenhet att fastna mot röret , då startar den inte ,
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Tack. Jag hittade faktiskt en gammal Biltema-pump i garaget och jag är i gång med att tömma poolen. Ska låta den gå över natten och se imorgon hur mycket den betat av. Lär ta ett tag med trädgårdsslangen :) (har ingen grövre slang hemma)

Byggmax har en dagvattenbrunn som kostar 1500 kr https://www.byggmax.se/gjutning-och.../dagvattenbrunn-utlopp-sandfång-orange-p31380 så det får väl bli en sådan. Men trodde att det bara skulle finnas något dräneringsrör med stor diameter för typ 1-200 kr. Även om det är en liten kostnad i det stora hela så känns det surt...
 
Tänk bara på att skaffa en riktig pump. Jula, Biltema håller inte speciellt länge.
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.